This research aims to reveal the reputation of the teaching profession in line with the opinions of teachers. The research is designed according to the descriptive phenomenological pattern, which is a type of qualitative research approach. A total of 50 primary school and branch teachers from Ankara, Hatay, Denizli, Malatya, Erzurum, Erzincan, Kocaeli and Ordu provinces constitute the study group of the research. Data were collected through a semi-structured interview form. The data obtained were analyzed using descriptive and content analysis techniques. In accordance with the analysis of the results, the main themes of respectability factors of a profession, social reputation of the teaching profession, reputation providers to the teaching profession, reputation enhancers of the teaching profession were formed respectively. As a result of the research, it was determined that the reputation of the teaching profession is low in the public and that the most important factors determining the high reputation of the profession are the society's perspective on this profession and the value it attaches to the profession. Also, among the reasons for low reputation of the teaching profession are the economic inability, insufficiency of personal rights, politicians with wrong attitude , the negative news in the media, professional unions acting more politically, the lack of unity in terms of teachers’ rights. The unions must act jointly in order to increase the reputation of the teaching profession. The Ministry of Education, on the other hand, should develop policies that improve the personal, social and economic rights of teachers.
Bu araştırma, öğretmenlik mesleğinin itibarını öğretmen görüşlerine göre ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımının bir türü olan betimleyici fenomenolojik desene göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara, Hatay, Denizli, Malatya, Erzurum, Erzincan, Kocaeli, Ordu illerinde görev yapan toplam 50 sınıf ve branş öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Bulguların analizi sonucunda; bir mesleğin saygınlık faktörleri, öğretmenlik mesleğinin toplumsal itibarı, öğretmenlik mesleğine itibar sağlayıcılar ve öğretmenlik mesleğinin itibarını artırıcılar ana temaları oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlik mesleğinin itibarının toplum nazarında düşük olduğu, meslek itibarının yüksek olmasını belirleyen en önemli etmenlerin başında toplumun o mesleğe bakış açısı ve mesleğe verdiği değer olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmenlik mesleğinin itibarının düşük olmasının sebepleri arasında ekonomik yetersizlik, özlük hakların yetersizliği, politikacıların yanlış tutumu, medyada yer alan olumsuz haberler, mesleki sendikaların daha çok siyası tavırla hareket etmeleri, öğretmen hakları konusunda birlik olmamaları sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmenlik mesleğinin itibarını artırmak için sendikalar ortak hareket etmelidirler. Milli Eğitim Bakanlığı ise öğretmenlerin özlük, sosyal ve ekonomik haklarında iyileştirici politikalar geliştirmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | August 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |