Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adayları İle Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 26 - 33, 01.04.2017

Öz

Bu araştırmada, sınıf
öğretmeni adayları ile özel eğitim öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine
yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, iki üniversitenin eğitim
fakültelerinde sınıf öğretmenliği bölümü ve özel eğitim bölümü son sınıfında
öğrenim görmekte olan 372 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin
toplanmasında
Özbaba (2000) tarafından geliştirilen
‘Okul Öncesi Eğitimde Entegrasyona (Kaynaştırmaya) Karşı Tutum Ölçeği’’
kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre,
öğretmen
adaylarının cinsiyet, mezun olduğu lise ve akademik başarı değişkenlerine göre
kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarında anlamlı bir farklılık
gözlenmemektedir. Ailede ya da yakın çevrede engelli birey bulunma durumu ve
engelli bireyi gözlemleme deneyimi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık
belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin tutumlarında sınıf öğretmenliğinde
öğrenim gören öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ataman, A. (1996). Öğretmen Yetiştiren Eğitim Fakültelerine Öğretim Elemanı Yetiştirilmesi Ve Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Yeni Türkiye (Eğitim Özel Sayısı), 2 (7), 382-389.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Ko¬catepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Bek, H., Gülveren, H. ve Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2(2), 160-168.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Darıca, N. (1992). Özürlü Çocukların Eğitiminde Entegrasyonun Önemi. 1. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, (S.183-185). İstanbul: Ya-Pa.
  • Diken, İ. H., (2007). Kaynaştırma Uygulamalarında İşbirliği. S. Eripek (Dü.) İçinde, İlköğretimde Kaynaştırma (1. B., S. 65-86). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Diler, N. (1998). Kaynaştırma Kavramı, Kaynaştırma Uygulamaları Ve Etkili Kaynaştırma İçin Yapılması Gerekenler. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Edirne.
  • Ekşi, K. (2010). Sınıf Öğretmenleri İle Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güleryüz, B. ve Özdemir, M. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8 (3). 53-64.
  • Gürgür, H. (2008). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı İlköğretim Sınıfında İşbirliği İle Öğretim Yaklaşımının İncelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Comparison of the Attitudes of Pre-Service Primary School Teachers And Pre-Service Special Education Teachers Towards Inclusion

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 26 - 33, 01.04.2017

Öz

In the present study, it is aimed to compare the attitudes
of pre-service primary school teachers and pre-service special education
teachers towards the concept of ‘inclusion’ based on different variables.
The study group
consists of 372 pre-service teachers studying in primary education and special
education departments a faculty of education in two universities. “The Scale of
Attitude towards Integration in Preschool Education” developed by Özbaba (2000)
was used to collect data. According to study results, there was no significant
difference between the attitudes of the pre-service teachers towards
inclusion based on the
variables of gender, the high school they graduated from, and their academic
success. Based on “presence of a disabled individual in one’s environment” and
“the experience of observing a disabled individual” variables a significant
difference was found. With regards to the pre-service teachers’ attitudes
towards
inclusion, there was a significant difference in favor of
those studying in primary education department.

Kaynakça

  • Ataman, A. (1996). Öğretmen Yetiştiren Eğitim Fakültelerine Öğretim Elemanı Yetiştirilmesi Ve Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Yeni Türkiye (Eğitim Özel Sayısı), 2 (7), 382-389.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Ve Branş Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Ko¬catepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Bek, H., Gülveren, H. ve Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2(2), 160-168.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Darıca, N. (1992). Özürlü Çocukların Eğitiminde Entegrasyonun Önemi. 1. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, (S.183-185). İstanbul: Ya-Pa.
  • Diken, İ. H., (2007). Kaynaştırma Uygulamalarında İşbirliği. S. Eripek (Dü.) İçinde, İlköğretimde Kaynaştırma (1. B., S. 65-86). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Diler, N. (1998). Kaynaştırma Kavramı, Kaynaştırma Uygulamaları Ve Etkili Kaynaştırma İçin Yapılması Gerekenler. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Edirne.
  • Ekşi, K. (2010). Sınıf Öğretmenleri İle Özel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güleryüz, B. ve Özdemir, M. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8 (3). 53-64.
  • Gürgür, H. (2008). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı İlköğretim Sınıfında İşbirliği İle Öğretim Yaklaşımının İncelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nejla Mutlu Göçmen Bu kişi benim

Metin Bozkurt

Çisem Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mutlu Göçmen, N., Bozkurt, M., & Aydın, Ç. (2017). Comparison of the Attitudes of Pre-Service Primary School Teachers And Pre-Service Special Education Teachers Towards Inclusion. E-Kafkas Journal of Educational Research, 4(1), 26-33.

19190   23681     19386        19387