Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı İle Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 47 - 58, 27.09.2019
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.603734

Öz

Kullanımı hızla yaygınlaşan ve sosyal hayatı  önemli derecede etkileyen internet,  bilinçsiz kullanımıyla bireysel ve toplumsal
hayata yönelik tehditler sunmaktadır. Bu nedenle son yıllarda internetin
bilinçsiz ve aşırı kullanımı bağımlılık olarak tanımlanmaktadır. İnternet
bağımlısı bireylerde; depresyon, yalnızlık, toplumla ve aile bireyleriyle
sosyal etkileşimi azaltma gibi bir çok sorunlar görülmektedir. İnternet
bağımlılığın bazı nedenleri sıralanmakla birlikte genel olarak hem fikir olunan
nokta sosyalleşme ihtiyacıdır. Kişinin günlük yaşantılarında insanlarla
kuramadığı bağı internet üzerinden kurabilmesi interneti çekici kılan
etmenlerden sayılabilir. Bireylerin sağlıklı iletişim kurabilmesinin temeli
başkalarının duygularını anlama ve doğru tepkiler verebilme olduğu düşüldüğünde
teknoloji bağımlılığının da duygusal zeka ile ilişkili olabileceği
düşünülmektedir. Bu gerekçeyle bu araştırmada temel amaç, üniversite
öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı ve duygusal zeka arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yapılan araştırmada Young İnternet Bağımlılığı ölçeği ve Duygusal Zeka ölçekleri
kullanılmıştır. Duygusal zeka ve internet bağımlılığının yaş, ailenin ekonomik
durumu, cinsiyet ve üniversitenin farklı fakültelerinde okuma durumlarına göre
farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmaya Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve İktisat Fakültesinde
eğitim alan 150 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin
analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde kullanılan
Mann Whitney –U ve Kruskall Wallis H testinin sonuçlarına göre yaş, eğitim
alına bölüm ve ailenin ekonomik durumu değişkenlerinde anlamlı farklılık
görülürken cinsiyet değişkelerinde anlamlı farlılık görülmemiştir. Ayrıca
internet bağımlılığı ile duygusal zeka arasında ilişki olduğu ve duygusal
zekanın %18.4 düzeyinde internet bağımlılığını yordadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alexander, B. (2008). The Globalization Of Addiction: A Study İn Poverty Of The Spirit. Newyork: Oxford University Press.Ançel, G., Açıkgöz, İ ve Yavaş Ayhan, A. G. (2015). Problemli internet kullanımı ile duygusal zeka ve bazı sosyodemografik değişkenler arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 255-263.Arığ, S. & Ömerustaoğlu, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka ve Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Erişim: 26.07.2019. https://dergi.biruni.edu.tr/wp-content/uploads/2018/06/%C3%9Cniversite-%C3%96%C4%9Frencilerinin-Duygusal-Zekalar%C4%B1-ve-Akademik-Ba%C5%9Far%C4%B1lar%C4%B1-Aras%C4%B1ndaki-%C4%B0li%C5%9Fkinin-%C4%B0ncelenmesi-1.pdfAtay, K. (2002). Okul müdürlerinin duygusal zeka düzeyleri ile çatışmaları çözümleme stratejileri arasındaki ilişki.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 344-355Balcı, Ş. & Gülnar, B. (2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı Ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk iletişim, 6(1), 5-22.Balcı, Ş. Ve Gülnar,B.(2009). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlığı Ve İnternet Bağımlılarının Profili. Selçuk İletişim Dergisi,6(1).Batıgün, A. & Hasta, D. (2010). İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık Ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 213-219.Ciarrochi, J. V., A. Y. C. Chan ve P. Caputi (2000), “A Critical Evaluation of the Emotional Construct”, Personality and Individual Differences, 28 (3), 539 – 561.Çağır, G. (2010). Lise Ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanım Düzeyleri İle Algılanan Esenlik Halleri Ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Çakır, Ö., Ayas, T. & Horzum, M. B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 95-117.Doğan, A. (2013). İnternet Bağımlılığı Yaygınlığı. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Dong, G., Zhou, H.& Zhao, X. (2010). Impulse inhibition in people with Internet addiction disorder: electrophysiological evidence from a Go/NoGo study. Neurosci Lett. 485(2), 42-138.Endeleklioğlu J. & Vural Batık M. (2013). Akademik Başarı, İnternette Kalınan Süre, Yalnızlık Ve Utangaçlığın İnternet Bağımlılığı Üzerindeki Yordayıcı Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
  • Erdoğdu, MY.(2008).Duygusal Zeka’nın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7(23),62-76. Furnham, A. (2012). Emotional Intelligence - New Perspectives and Applications. https://www.researchgate.net/publication/221923485_Emotional_Intelligence . DOI: 10.5772/31079Goleman, D. (1996). Duygusal Zeka; Neden IQ'dan daha önemlidir, çev:Banu Seçkin Yüksel, Varlık Yayınları, 6.Baskı.Göçet, E. (2006).Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri Stresle Başaçıkma Tutumları Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya Günüç, S. & Kayri, M. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili Ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220-232.Hoffman, M.L. (1984). Interaction of affect and cognition in empathy. In C. E. Izard, J. Kagan and R.B. Zajonc (Eds.). Emotions, Cognition and Behavior.Cambridge: Cambridge University Press. İşmen, E. (2004). Duygusal Zekâ ve Aile işlevleri arasındaki ilişki, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler dergisi, 7(11), 55-75Kant, R. (2018). Relatıonshıp Of Internet Addıctıon Wıth Emotıonal Intellıgence Among Youths. Education Science And Psychology, 2(48),39-46.Kavcar, B. (2011). Duygusal zeka ile akademik başarı ve bazı demografik değişkenlerin ilişkileri: Bir devlet üniversitesi örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Kayri, M. & Günüç, S. (2016). Yüksek ve düşük sosyoekonomik koşullara sahip öğrencilerin internet bağımlılığı açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 3, 165‒183. http://dx.doi. org/10.15805/addicta.2016.3.0110Kır, İ. & Sulak, Ş. (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), 150-167.Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S., & Nam, B. W. (2006). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. International journal of nursing studies, 43(2), 185-192.Kiye, S. & Demir, E. (2018). . Sınıf Öğrencileri Düzeyinde Duygusal Zekâ ile Çatışma Çözme Davranışı Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5) 639–645 . Ko CH, Yen JY, Chen CS, Yeh YC, Yen CF. (2009). Predictive values of psychiatric symptoms for internet addiction in adolescents: a 2-year prospective study. Arch Pediatr Adolesc Med. 163(10), 43-937.Lam, L.T., Peng, Z.W., Mai, J.C. ve J. Jing. (2009). Factors Associated With Internet Addiction Among Adolescents. Cyberpsychology and Behavior. 12, 551- 555.Maboçoğlu, F.(2006). Duygusal Zeka Ve Duygusal Zekanın Gelişimine Katkıda Bulunan Etkenler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri (Din Psikolojisi) Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mayer, J. D., D. R. Caruso ve P. Salovey (1999), “Emotional Intelligence Meets Traditional Standarts for an Intelligence”, Intelligence, 27 (4), 267 – 298.Mayer, J. D., Perkins, D. M., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2001). Emotional intelligence and giftedness. Roeper Review, 23(3), 131-137.Morsünbül, Ü. (2014). İnternet Bağımlılığının Bağlanma Stilleri, Kişilik Özellikleri, Yalnızlık Ve Yaşam Doyumu İle İlişkisi. International Journal Of Human Sciences, 11(1), 357-372.Özgür, H. (2013). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Bağımlılığı, Etkileşim Kaygısı Ve Yalnızlık Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 667-690.Pinnelli S. (2002). Internet Addiction Disorder and Identity on line: the Educational Relationship. Available from: URL: http://www.proceedings.informingscience.org/IS2002Proceedings/papers/Pinne088Inter.pdfReisoğlu, İ., Gedik, N. & Göktaş,Y.(2013). Öğretmen Adaylarının Özsaygı Ve duygusal Zeka Düzylerinin Problemli İnternetner Kullanımıyla İlişkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi,38(170).Sanghvi, H. & Rai, U. (2015). Internet Addiction and its relationship with Emotional Intelligence and Perceived Stress experienced by Young Adults. The International Journal of Indian Psychology , 3 (1), 2349-3429.Sezen M , Murat M . (2018). Ergenlerde Akran Zorbalığı, İnternet Bağımlılığı ve Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 9(16), 182-160.Soule, L.C., Shell, W.N.& Kleen, B.A.(2013). Exploring Internet Addiction: Demographic Characteristics And Stereotypes Of Heavy Internet Users. Journal Of Computer Information Systems.44 (1), 64-73.Söyler, S. & Yıldırım Kaptanoğlu A. (2018). Sanal Uyuşturucu: İnternet. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 37-46.Taş, İ. (2018). Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1) 31-41Taylan, H.H., & Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874.Thompson, K.L. ve Gullone, E. (2003). Promotion of empathy and prosocial behaviour in children through humane education. Australian Psychologist, 38, 175- 182.Tuğrul, C. (1999). Duygusal Zeka. Klinik Psikiyatri Dergisi,2(1),12-20.Türkiye Yeşilay Cemiyeti.(2019). Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Programı: Teknolojiye Bağımlı Yaşamamak İçin. İstanbul: Limit ofset. https://www.yesilay.org.tr/documents/file/yesilay/kitap/tbm/internet-bagimliligi.pdfÜmmet. D. & Ekşi, F. (2016). Türkiye’deki Genç Yetişkinlerde İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık Ve Sanal Ortam Yalnızlık Bağlamında Bir İnceleme. Addıcta: The Turkish Journal On Addictions, 3(1), 29-53.Volkow, N. D. (2014). M.D. Drugs, Brains, And Behavior The Science Of Addiction. National InstitutedOn Drug AbuseHttps://Www.Drugabuse.Gov/Sites/Default/Files/Soa_2014.PdfWeinstein AM. (2010). Computer and video game addiction-a comparison between game users and non-game users. Am J Drug Alcohol Abuse, 36(5), 76-268. Yen, JY., Ko, CH., Yen, CF., Wu, HY.& Yang, MJ. (2007). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. J Adolesc Health. 41(1), 93-8.Yeşilyaprak, B. (2001).Duygusal Zeka Ve Eğitim Açısından Doğurguları. Gazi üniversitesi, meslek eğitim fakültesi, eğitim bilimleri bölümü, Sayı:25,ss.1-139.Yılmaz, E. & Karaca, F. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2).Young, K. S. & Rodgers, R. (1997a). Depression and its relationship with pathological Internet use. Poster presented at the 68th annual meeting of the Eastern Psychological Association, April 11, 1997, Washington, DC.Young, K. S. & Rodgers, R. (1997b). The relationship between depression using the BDI and pathological Internet use. Poster presented at the 105th annual meeting of the American Psychological Association August 15, 1997. Chicago, IL.Young, K.,(1999) Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In L. VandeCreek & T. Jackson (Eds.).sarasota, FL: Professional Resource Press.Yüksel, M. (2016). The Investigation of the Relationship between Internet Addiction and Problem Solving Skills of High School Students In Terms of Several Variables. Elementary Education Online, 15(3), 1031-1042.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Devrim Erginsoy Osmanoğlu

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erginsoy Osmanoğlu, D. (2019). Üniversite Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı İle Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(2), 47-58. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.603734

19190   23681     19386        19387