Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğretme motivasyonlarını incelemektir. Araştırmada çalışmanın doğasına uygun olarak nicel ve nitel veri araçlarının birlikte kullanıldığı karma yönteme göre yürütülmüştür. Araştırma, karma tasarımlardan açımlayıcı sıralı desen dâhilinde gerçekleştirilmiştir. Bu desende nicel sonuçların açıklanması için nitel yöntemler kullanılmaktadır. Nicel yöntem, ilişkisel araştırma modelinde tasarlanırken, nitel yöntemde olgubilim (fenomoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu Türkiye’deki bir üniversitenin Eğitim Fakültesinde öğrenim göre 329 öğretmen adayı üzerinde yürütülürken, nitel boyutu bu örneklemden maksimum çeşitlilik örneklemesiyle belirlenmiş 15 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın nicel verilerini toplamak amacıyla Kauffman, Yılmaz-Soylu ve Duke (2011) tarafından geliştirilmiş olup, Güzel-Candan ve Evin-Gencel (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan Öğretme Motivasyonu Ölçeği ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise tek sorudan oluşan ve öğretmen adaylarının öğretme motivasyonlarını etkileyen etmeleri belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulguları öğretmen adaylarının öğretme motivasyonlarının yüksek olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri programlara ve sınıf düzeyine göre öğretme motivasyonlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmanın nitel sonuçları ise öğretmen adaylarının öğretme motivasyonlarını etkileyen olumlu etmenlerin olumsuzlara göre daha fazla olduğunu göstermiştir. Bu bağlamda nicel ve nitel bulguların birbiriyle örtüştüğü söylenebilir. Araştırmada öğretmen adaylarının öğretme motivasyonlarının belirlenmesi ve motivasyonlarına etki eden faktörlerin ortaya çıkarılması ve olumsuz etmenlerle mücadele etmek amacıyla gelecekte yapılacak araştırmalara bazı öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to examine the teacher candidates' teaching motivation. In accordance with the nature of the study, the research was carried out according to the mixed method in which quantitative and qualitative data tools were used together. The research was carried out in an explanatory sequential design from mixed methods. In this design, qualitative methods are used to explain quantitative results. While the quantitative method of the research was designed according to the survey model, the phenomenology design was used in the qualitative method. While the quantitative dimension of the study was carried out with 329 pre-service teachers studying at the Education Faculty of a university in Turkey, the qualitative dimension was carried out with 15 pre-service teachers who were determined with the maximum sampling of diversity from this sample. The Teaching Motivation Scale, developed by Kauffman, Yılmaz-Soylu, and Duke (2011), adapted to Turkish by Güzel-Candan and Evin-Gencel (2015), was used to collecting the quantitative data of the study. In addition, the personal information form developed by the researcher was used to collect the demographic characteristics of the participants in the study. In the qualitative part of the study, a semi-structured interview form, comprising a single question, was used to determine the factors affecting teacher candidates' teaching motivation. The quantitative findings of the study show that teacher candidates' teaching motivation is at a high level. İn addition, it was determined that teacher candidates' teaching motivations differed significantly according to their gender, the programs they studied, and the class level. The qualitative results of the study showed that the positive factors affecting the teaching motivation of the teacher candidates were more than the negative ones. In this context, it can be said that the quantitative and qualitative findings overlap. In this context, it can be said that the quantitative and qualitative findings overlap. In the study, some suggestions were made for future research to determine the teacher candidates' motivation for teaching, reveal the factors that affect their motivation and combat negative factors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |