Bu çalışmanın amacı, sosyal duyarlılık dersinin üniversite öğrencilerinin yardımseverlik ve kültürlerarası duyarlılık düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları 92 kadın, 48 erkek olmak üzere toplam 140 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Araştırma, ön test-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desene dayalı olarak tasarlanmıştır. Deney grubu sosyal duyarlılık dersini alan 66 öğrenciden, kontrol grubu ise sosyal duyarlılık dersini almayan 74 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmanın verileri; Yardımseverlik Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve demografik bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Deney grubu öğrencileri sosyal duyarlılık dersi kapsamında çeşitli sosyal sorumluluk projeleri geliştirip uygulamışlardır. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk projeleri “çocuklara masal okuma”, “okul kütüphanesi için kitap toplama”, “kuran kursunda öğreticilik yapma”, “köy okulu ziyareti”, “çocuklarla oyun oynama”, “rehabilitasyon merkezini ziyaret ederek özel gereksinimli çocuklarla etkinlik yapma”, “yabancı uyruklu üniversite öğrencileri ile Türk üniversite öğrencilerinin kaynaştırılması”, “mülteci çocuklarla kahvaltı yapma”, “kansere ilişkin farkındalık oluşturma”, “otizmli çocuklarla pizza yapımı”, “fidan dikme” ve “kan bağışı”nı içermektedir. Bu süreçte kontrol grubundaki öğrenciler herhangi bir sosyal sorumluluk projesinde yer almamışlardır. Verilerin analizi SPSS 22.00 istatistik paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Analizlerde, Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri ve tekrarlı ölçümler için iki yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, sosyal duyarlılık dersini almak üniversite öğrencilerinin yardımseverlik düzeyinin artmasına katkı sağlamaktadır. Sosyal duyarlılık dersini alan öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık düzeyi artmakla birlikte, belirlenen bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi
19-12512
Bu çalışmanın amacı, sosyal duyarlılık dersinin üniversite öğrencilerinin yardımseverlik ve kültürlerarası duyarlılık düzeyi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları 92 kadın, 48 erkek olmak üzere toplam 140 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Araştırma, ön-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desene dayalı olarak tasarlanmıştır. Deney grubu sosyal duyarlılık dersini alan 66 öğrenciden, kontrol grubu ise sosyal duyarlılık dersini almayan 74 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmanın verileri Yardımseverlik Ölçeği, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ve demografik bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Deney grubu öğrencileri sosyal duyarlılık dersi kapsamında çeşitli sosyal sorumluluk projeleri geliştirip uygulamışlardır. Öğrencilerin gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk projeleri “çocuklara masal okuma”, “okul kütüphanesi için kitap toplama”, “kuran kursunda öğreticilik yapma”, “köy okulu ziyareti”, “çocuklarla oyun oynama”, “rehabilitasyon merkezini ziyaret ederek özel gereksinimli çocuklarla etkinlik yapma”, “yabancı uyruklu üniversite öğrencileri ile Türk üniversite öğrencilerinin kaynaştırılması”, “mülteci çocuklarla kahvaltı yapma”, “kansere ilişkin farkındalık oluşturma”, “otizmli çocuklarla pizza yapımı”, “fidan dikme” ve “kan bağışı”nı içermektedir. Bu süreçte kontrol grubundaki öğrenciler herhangi bir sosyal sorumluluk projesinden yer almamışlardır. Verilerin analizi SPSS 22.00 istatistik paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Analizlerde, Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testleri ve tekrarlı ölçümler için iki yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, sosyal duyarlılık dersini almak üniversite öğrencilerinin yardımseverlik düzeyinin artmasına katkı sağlamaktadır. Sosyal duyarlılık dersini alan öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık düzeyi artmakla birlikte, belirlenen bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçla ilgili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
19-12512
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 19-12512 |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |