Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 279 - 298, 22.03.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.986233

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörleri öğrenci görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma 2019-2020 öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde bulunan ortaokulların 7. ve 8. sınıflarında, liselerin 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan 1855 öğrenciyle yürütülmüştür. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak “İngilizce (Dil) Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Ölçeği (İÖZF)” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma), bağımsız örneklemler için t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ölçekte yer alan dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine ortaokul ve lise öğrencilerinin yüksek düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla, lise öğrencilerinin ortaokul öğrencilerine kıyasla dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları ve dil öğrenmede daha çok zorlandıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin İngilizce başarı notları düştükçe dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları belirlenmiştir. Bu durumda, İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörlerin ortadan kaldırılmasına veya en aza indirilmesine yönelik eylem planlarının hazırlanması önerilebilir. 

Kaynakça

  • Acat, Y. ve Demi̇ral, İ. (2002). Türkiye`de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,31, 312-329.
  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Arıbaş, S. ve Tok, H. (2004, Temmuz). İlköğreti̇mi̇n bi̇ri̇nci̇ kademesi̇nde yabancı di̇l öğreti̇mi̇nde karşılaşılan sorunların değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Ateş Özdemir, E. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Baba Khouya, Y. (2018). Students demotivating factors in the efl classroom: the case of Morocco. Advances in Language and Literary Studies, 9(2), 150-159.
  • Bağçeci, B. (2004, Temmuz). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci tutumları (Gaziantep İli Örneği). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your course book. Oxford: Heinemann.
  • Çelik, Ş. N. (2011). Ortaöğretim İngilizce ders kitabı Breeze 9 hakkında öğrenci, öğretmen ve müfettiş görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Durmuşçelebi, M., Bozgeyikli, H. ve Çetinkaya, M. (2018). Lise öğrencilerinin dil öğrenme inançları ve öğrenen özerkliğinin akademik başarı açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 248-262.
  • Emeksiz, B. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde güdülenme (motivasyon) ölçümü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Engin, A. O. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen değişkenler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287- 310.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
  • Gömleksiz, M. N. ve Aslan, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğreniminde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. The Journal Of Academic Social Science Studies, 64, 1-13.
  • Günday, R. (2007). Yabancı dil öğretiminde başarısızlığa neden olan etmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim, 36(175), 210-229.
  • Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P. ve McCaughey, C. (2005). The impact of school environments: A literature review. University of Newcastle, The Centre for Learning and Teaching, School of Education, Communication and Language Science, Australia.
  • İngilizce Yeterlik İndeksi [English Proficiency Index] The world's largest ranking of countries and regions by English skills. (Kasım, 2020). https://www.ef.com.tr/epi/, Erişim tarihi: 29.12.2020.
  • Khan, T. J. ve Khan, N. (2016). Obstacles in learning English as a second language among intermediate students of districts Mianwali and Bhakkar, Pakistan. Open Journal of Social Sciences, 4, 154-162.
  • Kocaman, O. (2017). Factors impeding the learning of a second language in Spanish school system: Valladolid university sample. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 578-592.
  • Kolaç, E. (2008). Yabancı diller ve Türk dili ve edebiyatı bölümü son sınıf öğrencilerinin “yabancı dil öğretimi” ve “yabancı dille öğretim” konusundaki yönelim ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 397-412.
  • Lamb, M. (2007). The impact of school on EFL learning motivation: An Indonesian case study. TESOL Quarterly, 41(4), 757-780.
  • Larsen-Freeman, D. ve Long, M. (2014). An introduction to second language acqusition. London: Longman, Routledge.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Noom-ura, S. (2013). English-teaching problems in Thailand and Thai teacher’s professional development needs. English Language Teaching, 6(11), 139-147.
  • O’Neill, R. (1982). Why use text books? ELT Journal, 36(2), 104-111.
  • Özer, B. ve Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. Ekev Akademi Dergisi,67, 59-84.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörler (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Raja, B. ve Selvi, K. (2011). Causes of problems in learning English as a second language as perceived by higher secondary students. Journal on English Language Teaching, 1(4), 40-45.
  • Songbatumis, A. M. (2017). Challenges in teaching English faced by English teachers at MTsN Taliwang, Indonesia. Journal of Foreign Language Teaching & Learning, 2(2), 54-67.
  • Suryani, I., Suarnajaya, I. W. ve Pratiwi, N. P. (2020). Investigating the inhibiting factors in speaking English faced by senior high school students in Singaraja. International Journal of Language Education, 4(1),48-58.
  • Strakova, Z. (2015). Challenges of teaching English at primary level. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 2436-2443.
  • Şahin, H., Çelik, F. ve Çatal, Ö. G. (2018). 6, 7 ve 8. sınıflarda İngilizce öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 123-136.
  • Tok, H. (2009). EFL learners’ communication obstacles. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 84-100.
  • Tomlison, B. (2008). English language learning materials: A critical review. London: Continiuum.
  • Yılmaz, T. ve İnce, M. (2019). Yabancı dil ağırlıklı ortaokul 5. sınıf öğretim programının öğrencilerin akademik başarılarına, İngilizce dersine yönelik tutumlarına ve öz yeterlik inançlarına etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 169-179.

Students opinions about the factors that make learning English language difficulty

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 279 - 298, 22.03.2022
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.986233

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörleri öğrenci görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma 2019-2020 öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde bulunan ortaokulların 7. ve 8. sınıflarında, liselerin 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan 1855 öğrenciyle yürütülmüştür. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak “İngilizce (Dil) Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Ölçeği (İÖZF)” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma), bağımsız örneklemler için t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ölçekte yer alan dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine ortaokul ve lise öğrencilerinin yüksek düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla, lise öğrencilerinin ortaokul öğrencilerine kıyasla dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları ve dil öğrenmede daha çok zorlandıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin İngilizce başarı notları düştükçe dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin görüşlerinin ortalamalarının arttığı belirlenmiştir. Bu durumda, İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörlerin ortadan kaldırılmasına veya en aza indirilmesine yönelik eylem planlarının hazırlanması önerilebilir.

Kaynakça

  • Acat, Y. ve Demi̇ral, İ. (2002). Türkiye`de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,31, 312-329.
  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Arıbaş, S. ve Tok, H. (2004, Temmuz). İlköğreti̇mi̇n bi̇ri̇nci̇ kademesi̇nde yabancı di̇l öğreti̇mi̇nde karşılaşılan sorunların değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Ateş Özdemir, E. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Baba Khouya, Y. (2018). Students demotivating factors in the efl classroom: the case of Morocco. Advances in Language and Literary Studies, 9(2), 150-159.
  • Bağçeci, B. (2004, Temmuz). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci tutumları (Gaziantep İli Örneği). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your course book. Oxford: Heinemann.
  • Çelik, Ş. N. (2011). Ortaöğretim İngilizce ders kitabı Breeze 9 hakkında öğrenci, öğretmen ve müfettiş görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Durmuşçelebi, M., Bozgeyikli, H. ve Çetinkaya, M. (2018). Lise öğrencilerinin dil öğrenme inançları ve öğrenen özerkliğinin akademik başarı açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 248-262.
  • Emeksiz, B. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde güdülenme (motivasyon) ölçümü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Engin, A. O. (2006). Yabancı dil (İngilizce) öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen değişkenler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 287- 310.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
  • Gömleksiz, M. N. ve Aslan, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğreniminde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri: Nitel bir çalışma. The Journal Of Academic Social Science Studies, 64, 1-13.
  • Günday, R. (2007). Yabancı dil öğretiminde başarısızlığa neden olan etmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim, 36(175), 210-229.
  • Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P. ve McCaughey, C. (2005). The impact of school environments: A literature review. University of Newcastle, The Centre for Learning and Teaching, School of Education, Communication and Language Science, Australia.
  • İngilizce Yeterlik İndeksi [English Proficiency Index] The world's largest ranking of countries and regions by English skills. (Kasım, 2020). https://www.ef.com.tr/epi/, Erişim tarihi: 29.12.2020.
  • Khan, T. J. ve Khan, N. (2016). Obstacles in learning English as a second language among intermediate students of districts Mianwali and Bhakkar, Pakistan. Open Journal of Social Sciences, 4, 154-162.
  • Kocaman, O. (2017). Factors impeding the learning of a second language in Spanish school system: Valladolid university sample. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 578-592.
  • Kolaç, E. (2008). Yabancı diller ve Türk dili ve edebiyatı bölümü son sınıf öğrencilerinin “yabancı dil öğretimi” ve “yabancı dille öğretim” konusundaki yönelim ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 397-412.
  • Lamb, M. (2007). The impact of school on EFL learning motivation: An Indonesian case study. TESOL Quarterly, 41(4), 757-780.
  • Larsen-Freeman, D. ve Long, M. (2014). An introduction to second language acqusition. London: Longman, Routledge.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Noom-ura, S. (2013). English-teaching problems in Thailand and Thai teacher’s professional development needs. English Language Teaching, 6(11), 139-147.
  • O’Neill, R. (1982). Why use text books? ELT Journal, 36(2), 104-111.
  • Özer, B. ve Korkmaz, C. (2016). Yabancı dil öğretiminde öğrenci başarısını etkileyen unsurlar. Ekev Akademi Dergisi,67, 59-84.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörler (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Raja, B. ve Selvi, K. (2011). Causes of problems in learning English as a second language as perceived by higher secondary students. Journal on English Language Teaching, 1(4), 40-45.
  • Songbatumis, A. M. (2017). Challenges in teaching English faced by English teachers at MTsN Taliwang, Indonesia. Journal of Foreign Language Teaching & Learning, 2(2), 54-67.
  • Suryani, I., Suarnajaya, I. W. ve Pratiwi, N. P. (2020). Investigating the inhibiting factors in speaking English faced by senior high school students in Singaraja. International Journal of Language Education, 4(1),48-58.
  • Strakova, Z. (2015). Challenges of teaching English at primary level. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 2436-2443.
  • Şahin, H., Çelik, F. ve Çatal, Ö. G. (2018). 6, 7 ve 8. sınıflarda İngilizce öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 123-136.
  • Tok, H. (2009). EFL learners’ communication obstacles. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 84-100.
  • Tomlison, B. (2008). English language learning materials: A critical review. London: Continiuum.
  • Yılmaz, T. ve İnce, M. (2019). Yabancı dil ağırlıklı ortaokul 5. sınıf öğretim programının öğrencilerin akademik başarılarına, İngilizce dersine yönelik tutumlarına ve öz yeterlik inançlarına etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 169-179.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Tunç Bu kişi benim 0000-0001-7943-858X

İshak Kozikoğlu 0000-0003-3772-4179

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunç, M., & Kozikoğlu, İ. (2022). İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. E-Kafkas Journal of Educational Research, 9(1), 279-298. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.986233

19190   23681     19386        19387