Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 11 Issue: 4, 723 - 741
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1447457

Abstract

References

  • Akgün, E. (2010). Okul öncesindeki görünümlerin bakış açısıyla anasınıflarındaki bakış açısının değerlendirilmesi. İlköğretim Çevrimiçi , 9 (2), 474-482.
  • Aliyev, R., Ergüner-Tekinalp, B., Ülker, R., & Shine- Edizer, F. (2012). Türkiye'de erken çocukluk eğitiminde yeni psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul danışmanları ve müdürlerinin algıları . Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama - Özel Sayı, Sonbahar , 3083-3098.
  • Arslan, K. E. (2013). Okul öncesi eğitimin etkili politikalarının gerçekleştirilmesinde eğitim kapsamının belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Arslan-Çiftçi, H. (2022). Çocuğu tanıma ve değerlendirmede oyunun rolü. In R. Zembat & H. İ. Tunçeli (Eds.), Çocuğu tanıma ve değerlendirme (ss. 205-232). Nobel Yayıncılık.
  • Beaty, J. J. (2024). Observation and assessment in early childhood (3rd ed., Çev. Ed. M. Boz). Anı Publishing.
  • Beesley, D. (2004). Teachers'perceptions of school counselor effectiveness: collaborating for student success. Education, 125(2).
  • Bilgin, H. (2019). Okul öncesi eğitimde aile ile iletişim ve ailelere rehberlik. Gülden Uyanık Balat (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Boyland, L. G., Geesa, R. L., Lowery, K. P., Quick, M. M., Mayes, R. D., Kim, J., McDonald, K. M. (2019). Collaborative principal-school counselor preparation: National standards alignment to improve training between principals and school counselors. International Journal of Educational Leadership Preparation, 14(1), 188-205.
  • Büyükgöncü, N. (2013). Okul öncesi eğitim sürecinde uygulanan bireysel tanıma tekniklerinin öğretmenin bakış açısının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı) . Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chata, C. C., & Loesch, L. C. (2007). Future school principals’ views of the roles of professional school counselors. Professional School Counseling, 11(1).
  • Chess, S., & Thomas, A. (2012). Goodness of Fit: A Special Developmental Concept and its Clinical Applications. Goodness of Fit–Clinical Applications from Infancy through Adulthood, 3-9.
  • Ciolan, L. E., & Florescu, D. M. (2023). Training of early childhood teachers to develop socio-emotional skills in pre-schoolers. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 15(1), 564-574.
  • Creswell, J. W. (2012). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Siyasal Kitabevi. Çelik, B. (2022). Portfolyo. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 135-165, Bölüm 7. Nobel.
  • Çevik, G. B. (2017). Examining pre-school teachers' and parents' views on counseling and guidance services in pre-school. Education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 6(3), 207-215.
  • Çitak, Ş., & Birol, Ü. Z. N. (2019). Okul öncesi kurumlarından psikolojik danışma ve rehberlik servislerinin kaldırılmasına ilişkin yönetici ve öğretmen algılarının incelenmesi. turan: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 11(44), 255-264.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlan sınıflarının dağılımının değerlendirilmesi . Eğitim ve Bilim, 35 (156), 45-61.
  • Demirel, M., & Yazgünoğlu, S. (2013). İlkokullarda sınıf rehberliği etkinliklerinin değerlendirilmesi. Procedia - Sosyal ve Davranış Bilimleri 93, 1598 – 1602.
  • Dilek, H., & Talu, E. (2021). Okul öncesi rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 384-409.
  • Doğan, H. (2022). Erken çocukluk döneminde değerlendirme döngüsü, çocuğu tanıma ve değerlendirme teknikleri. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 37-56, Bölüm 2. Nobel.
  • Dursun, B. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Rehberlik Yeterlilikleri İle Çocukların Duygularına Verdikleri Tepkiler ve Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Universitesi, İstanbul.
  • Eurydice. (2023). Poland - Guidance and counselling in early childhood and school education. Retrieved January 4, 2024, from https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/poland/guidance-and-counselling-early-childhood-and-school-education Forget‐Dubois, N., Dionne, G., Lemelin, J. P., PErusse, D., Tremblay, R. E., & Boivin, M. (2009).
  • Early child language mediates the relation between home environment and school readiness. Child development, 80(3), 736-749.
  • Foust, G. E., & Goslee, P. A. (2014). Expanding the professional development school model: developing collaborative partnerships with school counselors. School-University Partnerships, 7(1), 101-109.
  • Gencoğlu, C., Demirtaş-Zorbaz, S., Demircioğlu, H., & Ekin, S. (2019). Erken çocukluk eğitiminde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri. Eğitim Politika Analizi ve Stratejik Araştırmalar, 14 (1), 6-23.
  • Gibbons, M. M., Diambra, J. F., & Buchanan, D. K. (2010). School counselor perceptions and attitudes about collaboration. Journal of School Counseling, 8(34).
  • Gülay-Ogelman, H., Erten-Sarıkaya, H., & Güngör, H. (2022). COVID-19 sürecinde okul öncesi çocukların sosyal ve duygusal yeterliliklerinin değerlendirilmesi. İstanbul Sabahttin Zaim Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(8):57-71. Doi: 0.46423/izujed.1087563
  • Güler, M., & Çapri, B. (2019). Öğretmenlerin Okul Öncesi Rehberlik Programına İlişkin Görüşleri= Öğretmenlerin okul öncesi rehberlik programına ilişkin başlayacak. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9 (3), 521-546.
  • Gürbüz, F. B., & Özer, N. (2023). Psikolojik danışman ve rehber öğretmenlerin anasınıflarında uygulanan rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 7(2), 125-142.
  • Gürşimşek, İ. (2013). Okul öncesi eğitime aile katılımı ve psikososyal gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 3 (1), 125-144.
  • Hanifa, D. S., & Lestari, T. (2024). Nurturing child personality: The crucial role of parental influence. Educatione: Journal of Education Research and Review, 15-20.
  • Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen gözenekli sorunlu alanlar. Kastamonu Eğitim Dergisi , 14 (1), 333-338.
  • Head Start-Erken Çocukluk Öğrenme ve Bilgi Merkezi, ECLKC, (2023). Ailelerle Ortaklıklar Kurma Serisi. Erişim tarihi 03.12.2023 erişim adresi: https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/family-engagement/article/ bina-ortaklıkları-aileler-seri
  • İlgar, Ş., & Gazioğlu, İ. (2010). Eğitsel rehberlikte bazı çalışma alanları.Ş. İlgar ve İşmen Gazioğlu, E.(Eds.). Öğretmen ve Öğretmen Adayları Rehberlik İçin, Pegem, Ankara .
  • Kabi, K. (2022). Early childhood education: psychological counselling and guidance services. Global Science Research Journals, 6 (2), 1-2.
  • Kanak, M., Ersoy, M., & Yerliyurt, N. S. (2018). Okul öncesinde rehberlik hizmetlerinin gerekliliğinin rehber öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. EKEV akademi dergisi, (76), 187-208.
  • Karagüven, H. (2001). Endüstri meslek liselerinde rehberlik servislerinin işleyişinin incelenmesi ve değişiklikleri belirleme çalışması. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.
  • Kartika, S., Munira, A., & Rahmalina, D. (2023). Pembentukan kepribadian pada anak dengan temperamen diri dan pola asuh orang tua. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 1(2), 38-42.
  • Katz, S., Earl, L., & Olson, D. (2001). The paradox of classroom assessment: A challenge for the 21st century. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'education de McGill, 36(001).
  • Khansa, R. (2015). Teachers’ perceptions toward school counselors in selected private schools in Lebanon. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, 381-387.
  • Kılıçoğlu, EA (2013). Okul öncesi eğitim süreçlerinin etkili rehberlik uygulamalarının gerçekleştirilmesinde eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koç, A. (2023). Eğitimde alternatif değerlendirme yöntemleri. Ed. M. K. Aydın, M. Kuş. Eğitimde Değerlendirme içinde s. 129-160, Bölüm 7. Vizetek Yayınları.
  • Kriener, N. A. (2000). Engaging preschoolers in the school counseling program: Classroom suggestions for counselors. Graduate Research Papers, 1040. https://scholarworks.uni.edu/grp/1040
  • Kutlu, M. (2002). Üniversitenin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden Beklentileri. Eğitim ve Bilim Dergisi , 27 (123), 22-30.
  • Langston, A. (2019). Evaluating early years practice in your school. A practical tool for reflective teaching. Bloomsbury Publishing. ISBN 9781472959164
  • Massaroni, V., Delle-Donne, V., Marra, C., Arcangeli, V., & Chieffo, D. P. R. (2024). The relationship between language and technology: How screen time affects language development in early life—a systematic review. Brain Sciences, 14(1), 27. https://doi.org/10.3390/brainsci14010027
  • Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2012). Okul öncesi eğitim rehberlik programı . Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013. Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı.[MEB], (2019). Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği. 30879 Sayılı Resmi Gazete. Erişim tarihi 29.11.2023 erişim adresi: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=16154&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Sınıf Rehberlik Programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Okul öncesi eğitim programı. Ankara. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/gunc ellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programı. Ankara. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/202 4_09/20104013_2024programokuloncesionayli.pdf
  • Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin sadakat hizmetine yönelik metaforik algıları. Akademik Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi , (47), 137-148.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Razak-Özdinçler, A. (2018). The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2):13-21.
  • NAEYC (2023). DAP: Çocukların Gelişimini ve Öğrenmesini Gözlemleme, Belgeleme ve Değerlendirme. Erişim tarihi 07.12.2023 erişim adresi: https://www.naeyc.org/resources/position-statements/dap/assessing-development
  • Nasir, A., & Nasir, L. (2015). Counseling on early childhood concerns: sleep issues, thumb-sucking, picky eating, school readiness, and oral health. American family physician, 92(4), 274-278.
  • Oppermann, E., Blaurock, S., Zander, L., & Anders, Y. (2024). Children’s social-emotional development during the covid-19 pandemic: protective effects of the quality of children’s home and preschool learning environments. Early Education and Development, 35(7), 1432–1460. https://doi.org/10.1080/10409289.2024.2360877
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin okul danışmanına ilişkin görüşlerine ilişkin algıların incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi , 6(6), 13-24.
  • Peker, M. (2020). Okul Öncesinde Görev Yapan Yöneticilerin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmenlerin Görev ve Sorumluluklarına Dair Algılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Perusse, R., Goodnough, G. E., & Bouknight, T. (2007). Counselor education and educational administration: an exploratory survey of collaboration. Journal of School Counseling, 5(24).
  • Perusse, R., Goodnough, G. E., Donegan, J., & Jones, C. (2004). Perceptions of school counselors and school principals about the national standards for school counseling programs and the transforming school counseling initiative. Professional School Counseling, 152-161.
  • Pişkin, M. (1989). Orta Dereceli Okullarda Görevli Yönetici, Öğretmen ve Danışmanları İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polatlar, D., & Öztabak, M. Ü. (2022). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma çalışmalarının değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 219-242. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1012577
  • Rodriguez-Monge, M., Isabela, I.P., & Chiappelli, F. (2023). CoViD-19 effects on social-emotional development: impact of early intervention. Bioinformation, 19(9):889-892.
  • Saglam, M., Karlıdag, I. O., & Kokrmaz, R.B. (2021). Preschool Teachers' Views on Guidance and Psychological Counseling Services in Early Childhood Education. Education Quarterly Reviews, 4(4), 124-132.
  • Sanders, M. G., & Harvey, A. (2002). Beyond the school walls: A case study of principal leadership for school-community collaboration. Teachers college record, 104(7), 1345-1368.
  • Shah, R., Brown, G. T. L., Keegan, P., Harding, J. E., McKinlay, C. J. D., & CHYLD Study Group. (2021). School readiness screening and educational achievement at 9–10 years of age. Journal of Paediatrics and Child Health, 57(12), 1929-1935.
  • Sibley, D. C. (2022). Mood and anxiety disorders in children and youth: the role of parenting and child temperament and implications for early identification and prevention. In Mental Health Assessment, Prevention, and Intervention: Promoting Child and Youth Well-Being (pp. 213-246). Cham: Springer International Publishing.
  • Stefanski, A., Valli, L., & Jacobson, R. (2016). Katılım ve etkileşimin ötesinde: okul-toplum ortaklıklarında ailenin rolü. Okul Topluluğu Dergisi, 26 (2): 135-160.
  • Stevenson, H. W., & Newman, R. S. (1986). Long-term prediction of achievement and attitudes in mathematics and reading. Child development, 646-659.
  • Stone, C. B., & Dahir, C. A. (2016). The transformed school counselor. Cengage Learning. Stritzel-Rencken, K. (1996). Gözlem: Değerlendirmedeki birincil araç. Çocuk Bakımı Bilgi Değişimi (1)50-52.
  • Swider-Cios, E., Vermeij, A., & Sitskoorn, M. M. (2023). Young children and screen-based media: The impact on cognitive and socioemotional development and the importance of parental mediation. Cognitive Development, 66, https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101319.
  • Tekin, G. (2012). Erken çocukluk eğitiminde danışmanlık ve rehberlik hizmetleri: Türkiye, Malatya'daki kamu okul öncesi kurumları örneği. ABD-Çin Eğitim İncelemesi (10), 875-880.
  • Temiz, Z. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitimdeki rehberlik ve denetim süreci. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3), 350-371.
  • Turupcu, A. (2014). Erken çocukluk eğitiminde bir değerlendirme aracı olarak gözlem: Öğretmen görüşleri ve uygulamalarına ilişkin fenomenolojik bir vaka çalışması . Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Unicef (2022). Okullarda ve öğrenme ortamlarında ruh sağlığını ve psikososyal refahı teşvik etmek ve korumak için beş temel sütun. /https://www.unicef.org/media/126821/file/Promoting%20and%20protecting%20mental%20health%20in%20schools%20and%20learning%20environments.pdf
  • Yazgünoğlu, S. ve Demirel, M. (2012). Okul ve sınıf rehber davranışlarının ilköğretim ve ortaöğretim programlarının sınıfların programlarının gerçekleştirilmesi sağlanır. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı (2), 244-255.
  • Wu, S. (2024). Research on the formation of children’s personality. Journal of Education and Educaional Research, 9 (1), 246-250.
  • Yeşilyaprak, B. (2010). Türkiye'de mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlık hizmetleri: güncel durum ve öngörüler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi , 2 (2), 73-102.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, NG (2021). Okul topluluğunda işbirlikçi liderlik: okul danışmanları ve müdürler dilsel olarak çeşitli öğrenciler için güçlerini birleştiriyor. Yaşam Boyu Eğitim ve Liderlik Dergisi, 7 (2):14-26. Doi: 10.25233/ijlel.909564
  • Zembat, R., & Tunçeli, H. İ. (2022). Çocuğu tanıma ve değerlendirme. Nobel.
  • Zembat, R., & Yılmaz, H. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmenin önemi. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 1-36, Bölüm 1. Nobel.

Teachers' Views On Preschool Guidance Services

Year 2024, Volume: 11 Issue: 4, 723 - 741
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1447457

Abstract

The aim of the current study is to investigate teacher perspectives on the guidance and counselling activities they do in classroom. Within this scope, the guidance and counselling activities they do in classroom, the activities they do with parents, the problems they face during the activities and their coping strategies were examined. In addition, preschool teachers’ cooperation with school management and school counselors and the extent they make use of the guidance and counselling program were evaluated. Qualitative method was employed in order to investigate the situation in depth. The participants were retrieved by snowball sampling. 25 female and 4 male preschool teachers volunteered to participate in the study across Turkey. A demographic form with 9 items and a survey with 9 questions developed by the researchers were used for the data collection. The average response time of the participants were 18 minutes, and the date was collected in two weeks. Content analysis was used for the collected data. The results of the study indicated that the majority of the preschool teachers reported that they used observation as an informal method and technique to evaluate the guidance and counselling practices in classroom. When the guidance and counselling activities teacher do in classroom were classified based on the competencies in the preschool education guidance and counselling program; we found that most of the activities were aimed at self-acceptance, followed by interpersonal relationships. The results also showed that the teachers did not do any activities targeting the competencies in the family and society area. The teachers stated that they did their activities in the form of play and Turkish (language) activities by making use of play and drama. Family involvement was also one of the most resorted subjects that the teachers used in the activities they did with parents.

References

  • Akgün, E. (2010). Okul öncesindeki görünümlerin bakış açısıyla anasınıflarındaki bakış açısının değerlendirilmesi. İlköğretim Çevrimiçi , 9 (2), 474-482.
  • Aliyev, R., Ergüner-Tekinalp, B., Ülker, R., & Shine- Edizer, F. (2012). Türkiye'de erken çocukluk eğitiminde yeni psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul danışmanları ve müdürlerinin algıları . Eğitim Bilimleri: Teori ve Uygulama - Özel Sayı, Sonbahar , 3083-3098.
  • Arslan, K. E. (2013). Okul öncesi eğitimin etkili politikalarının gerçekleştirilmesinde eğitim kapsamının belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Arslan-Çiftçi, H. (2022). Çocuğu tanıma ve değerlendirmede oyunun rolü. In R. Zembat & H. İ. Tunçeli (Eds.), Çocuğu tanıma ve değerlendirme (ss. 205-232). Nobel Yayıncılık.
  • Beaty, J. J. (2024). Observation and assessment in early childhood (3rd ed., Çev. Ed. M. Boz). Anı Publishing.
  • Beesley, D. (2004). Teachers'perceptions of school counselor effectiveness: collaborating for student success. Education, 125(2).
  • Bilgin, H. (2019). Okul öncesi eğitimde aile ile iletişim ve ailelere rehberlik. Gülden Uyanık Balat (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş içinde, Ankara: Pegem Akademi.
  • Boyland, L. G., Geesa, R. L., Lowery, K. P., Quick, M. M., Mayes, R. D., Kim, J., McDonald, K. M. (2019). Collaborative principal-school counselor preparation: National standards alignment to improve training between principals and school counselors. International Journal of Educational Leadership Preparation, 14(1), 188-205.
  • Büyükgöncü, N. (2013). Okul öncesi eğitim sürecinde uygulanan bireysel tanıma tekniklerinin öğretmenin bakış açısının değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı) . Ankara: Pegem Yayınları.
  • Chata, C. C., & Loesch, L. C. (2007). Future school principals’ views of the roles of professional school counselors. Professional School Counseling, 11(1).
  • Chess, S., & Thomas, A. (2012). Goodness of Fit: A Special Developmental Concept and its Clinical Applications. Goodness of Fit–Clinical Applications from Infancy through Adulthood, 3-9.
  • Ciolan, L. E., & Florescu, D. M. (2023). Training of early childhood teachers to develop socio-emotional skills in pre-schoolers. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 15(1), 564-574.
  • Creswell, J. W. (2012). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Siyasal Kitabevi. Çelik, B. (2022). Portfolyo. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 135-165, Bölüm 7. Nobel.
  • Çevik, G. B. (2017). Examining pre-school teachers' and parents' views on counseling and guidance services in pre-school. Education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 6(3), 207-215.
  • Çitak, Ş., & Birol, Ü. Z. N. (2019). Okul öncesi kurumlarından psikolojik danışma ve rehberlik servislerinin kaldırılmasına ilişkin yönetici ve öğretmen algılarının incelenmesi. turan: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 11(44), 255-264.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim kurumlan sınıflarının dağılımının değerlendirilmesi . Eğitim ve Bilim, 35 (156), 45-61.
  • Demirel, M., & Yazgünoğlu, S. (2013). İlkokullarda sınıf rehberliği etkinliklerinin değerlendirilmesi. Procedia - Sosyal ve Davranış Bilimleri 93, 1598 – 1602.
  • Dilek, H., & Talu, E. (2021). Okul öncesi rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 384-409.
  • Doğan, H. (2022). Erken çocukluk döneminde değerlendirme döngüsü, çocuğu tanıma ve değerlendirme teknikleri. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 37-56, Bölüm 2. Nobel.
  • Dursun, B. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Rehberlik Yeterlilikleri İle Çocukların Duygularına Verdikleri Tepkiler ve Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Universitesi, İstanbul.
  • Eurydice. (2023). Poland - Guidance and counselling in early childhood and school education. Retrieved January 4, 2024, from https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/poland/guidance-and-counselling-early-childhood-and-school-education Forget‐Dubois, N., Dionne, G., Lemelin, J. P., PErusse, D., Tremblay, R. E., & Boivin, M. (2009).
  • Early child language mediates the relation between home environment and school readiness. Child development, 80(3), 736-749.
  • Foust, G. E., & Goslee, P. A. (2014). Expanding the professional development school model: developing collaborative partnerships with school counselors. School-University Partnerships, 7(1), 101-109.
  • Gencoğlu, C., Demirtaş-Zorbaz, S., Demircioğlu, H., & Ekin, S. (2019). Erken çocukluk eğitiminde psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri. Eğitim Politika Analizi ve Stratejik Araştırmalar, 14 (1), 6-23.
  • Gibbons, M. M., Diambra, J. F., & Buchanan, D. K. (2010). School counselor perceptions and attitudes about collaboration. Journal of School Counseling, 8(34).
  • Gülay-Ogelman, H., Erten-Sarıkaya, H., & Güngör, H. (2022). COVID-19 sürecinde okul öncesi çocukların sosyal ve duygusal yeterliliklerinin değerlendirilmesi. İstanbul Sabahttin Zaim Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(8):57-71. Doi: 0.46423/izujed.1087563
  • Güler, M., & Çapri, B. (2019). Öğretmenlerin Okul Öncesi Rehberlik Programına İlişkin Görüşleri= Öğretmenlerin okul öncesi rehberlik programına ilişkin başlayacak. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9 (3), 521-546.
  • Gürbüz, F. B., & Özer, N. (2023). Psikolojik danışman ve rehber öğretmenlerin anasınıflarında uygulanan rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 7(2), 125-142.
  • Gürşimşek, İ. (2013). Okul öncesi eğitime aile katılımı ve psikososyal gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 3 (1), 125-144.
  • Hanifa, D. S., & Lestari, T. (2024). Nurturing child personality: The crucial role of parental influence. Educatione: Journal of Education Research and Review, 15-20.
  • Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen gözenekli sorunlu alanlar. Kastamonu Eğitim Dergisi , 14 (1), 333-338.
  • Head Start-Erken Çocukluk Öğrenme ve Bilgi Merkezi, ECLKC, (2023). Ailelerle Ortaklıklar Kurma Serisi. Erişim tarihi 03.12.2023 erişim adresi: https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/family-engagement/article/ bina-ortaklıkları-aileler-seri
  • İlgar, Ş., & Gazioğlu, İ. (2010). Eğitsel rehberlikte bazı çalışma alanları.Ş. İlgar ve İşmen Gazioğlu, E.(Eds.). Öğretmen ve Öğretmen Adayları Rehberlik İçin, Pegem, Ankara .
  • Kabi, K. (2022). Early childhood education: psychological counselling and guidance services. Global Science Research Journals, 6 (2), 1-2.
  • Kanak, M., Ersoy, M., & Yerliyurt, N. S. (2018). Okul öncesinde rehberlik hizmetlerinin gerekliliğinin rehber öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. EKEV akademi dergisi, (76), 187-208.
  • Karagüven, H. (2001). Endüstri meslek liselerinde rehberlik servislerinin işleyişinin incelenmesi ve değişiklikleri belirleme çalışması. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Ankara: ODTÜ Eğitim Fakültesi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.
  • Kartika, S., Munira, A., & Rahmalina, D. (2023). Pembentukan kepribadian pada anak dengan temperamen diri dan pola asuh orang tua. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 1(2), 38-42.
  • Katz, S., Earl, L., & Olson, D. (2001). The paradox of classroom assessment: A challenge for the 21st century. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'education de McGill, 36(001).
  • Khansa, R. (2015). Teachers’ perceptions toward school counselors in selected private schools in Lebanon. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, 381-387.
  • Kılıçoğlu, EA (2013). Okul öncesi eğitim süreçlerinin etkili rehberlik uygulamalarının gerçekleştirilmesinde eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Koç, A. (2023). Eğitimde alternatif değerlendirme yöntemleri. Ed. M. K. Aydın, M. Kuş. Eğitimde Değerlendirme içinde s. 129-160, Bölüm 7. Vizetek Yayınları.
  • Kriener, N. A. (2000). Engaging preschoolers in the school counseling program: Classroom suggestions for counselors. Graduate Research Papers, 1040. https://scholarworks.uni.edu/grp/1040
  • Kutlu, M. (2002). Üniversitenin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden Beklentileri. Eğitim ve Bilim Dergisi , 27 (123), 22-30.
  • Langston, A. (2019). Evaluating early years practice in your school. A practical tool for reflective teaching. Bloomsbury Publishing. ISBN 9781472959164
  • Massaroni, V., Delle-Donne, V., Marra, C., Arcangeli, V., & Chieffo, D. P. R. (2024). The relationship between language and technology: How screen time affects language development in early life—a systematic review. Brain Sciences, 14(1), 27. https://doi.org/10.3390/brainsci14010027
  • Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2012). Okul öncesi eğitim rehberlik programı . Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013. Okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı.[MEB], (2019). Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği. 30879 Sayılı Resmi Gazete. Erişim tarihi 29.11.2023 erişim adresi: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=16154&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2020). Sınıf Rehberlik Programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Okul öncesi eğitim programı. Ankara. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/gunc ellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024b). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi eğitim programı. Ankara. chrome- extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/202 4_09/20104013_2024programokuloncesionayli.pdf
  • Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin sadakat hizmetine yönelik metaforik algıları. Akademik Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi , (47), 137-148.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Razak-Özdinçler, A. (2018). The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2):13-21.
  • NAEYC (2023). DAP: Çocukların Gelişimini ve Öğrenmesini Gözlemleme, Belgeleme ve Değerlendirme. Erişim tarihi 07.12.2023 erişim adresi: https://www.naeyc.org/resources/position-statements/dap/assessing-development
  • Nasir, A., & Nasir, L. (2015). Counseling on early childhood concerns: sleep issues, thumb-sucking, picky eating, school readiness, and oral health. American family physician, 92(4), 274-278.
  • Oppermann, E., Blaurock, S., Zander, L., & Anders, Y. (2024). Children’s social-emotional development during the covid-19 pandemic: protective effects of the quality of children’s home and preschool learning environments. Early Education and Development, 35(7), 1432–1460. https://doi.org/10.1080/10409289.2024.2360877
  • Öztabak, M. Ü. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin okul danışmanına ilişkin görüşlerine ilişkin algıların incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi , 6(6), 13-24.
  • Peker, M. (2020). Okul Öncesinde Görev Yapan Yöneticilerin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmenlerin Görev ve Sorumluluklarına Dair Algılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Perusse, R., Goodnough, G. E., & Bouknight, T. (2007). Counselor education and educational administration: an exploratory survey of collaboration. Journal of School Counseling, 5(24).
  • Perusse, R., Goodnough, G. E., Donegan, J., & Jones, C. (2004). Perceptions of school counselors and school principals about the national standards for school counseling programs and the transforming school counseling initiative. Professional School Counseling, 152-161.
  • Pişkin, M. (1989). Orta Dereceli Okullarda Görevli Yönetici, Öğretmen ve Danışmanları İdeal ve Gerçek Danışmanlık Görev Algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polatlar, D., & Öztabak, M. Ü. (2022). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma çalışmalarının değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 219-242. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1012577
  • Rodriguez-Monge, M., Isabela, I.P., & Chiappelli, F. (2023). CoViD-19 effects on social-emotional development: impact of early intervention. Bioinformation, 19(9):889-892.
  • Saglam, M., Karlıdag, I. O., & Kokrmaz, R.B. (2021). Preschool Teachers' Views on Guidance and Psychological Counseling Services in Early Childhood Education. Education Quarterly Reviews, 4(4), 124-132.
  • Sanders, M. G., & Harvey, A. (2002). Beyond the school walls: A case study of principal leadership for school-community collaboration. Teachers college record, 104(7), 1345-1368.
  • Shah, R., Brown, G. T. L., Keegan, P., Harding, J. E., McKinlay, C. J. D., & CHYLD Study Group. (2021). School readiness screening and educational achievement at 9–10 years of age. Journal of Paediatrics and Child Health, 57(12), 1929-1935.
  • Sibley, D. C. (2022). Mood and anxiety disorders in children and youth: the role of parenting and child temperament and implications for early identification and prevention. In Mental Health Assessment, Prevention, and Intervention: Promoting Child and Youth Well-Being (pp. 213-246). Cham: Springer International Publishing.
  • Stefanski, A., Valli, L., & Jacobson, R. (2016). Katılım ve etkileşimin ötesinde: okul-toplum ortaklıklarında ailenin rolü. Okul Topluluğu Dergisi, 26 (2): 135-160.
  • Stevenson, H. W., & Newman, R. S. (1986). Long-term prediction of achievement and attitudes in mathematics and reading. Child development, 646-659.
  • Stone, C. B., & Dahir, C. A. (2016). The transformed school counselor. Cengage Learning. Stritzel-Rencken, K. (1996). Gözlem: Değerlendirmedeki birincil araç. Çocuk Bakımı Bilgi Değişimi (1)50-52.
  • Swider-Cios, E., Vermeij, A., & Sitskoorn, M. M. (2023). Young children and screen-based media: The impact on cognitive and socioemotional development and the importance of parental mediation. Cognitive Development, 66, https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101319.
  • Tekin, G. (2012). Erken çocukluk eğitiminde danışmanlık ve rehberlik hizmetleri: Türkiye, Malatya'daki kamu okul öncesi kurumları örneği. ABD-Çin Eğitim İncelemesi (10), 875-880.
  • Temiz, Z. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitimdeki rehberlik ve denetim süreci. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3), 350-371.
  • Turupcu, A. (2014). Erken çocukluk eğitiminde bir değerlendirme aracı olarak gözlem: Öğretmen görüşleri ve uygulamalarına ilişkin fenomenolojik bir vaka çalışması . Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Unicef (2022). Okullarda ve öğrenme ortamlarında ruh sağlığını ve psikososyal refahı teşvik etmek ve korumak için beş temel sütun. /https://www.unicef.org/media/126821/file/Promoting%20and%20protecting%20mental%20health%20in%20schools%20and%20learning%20environments.pdf
  • Yazgünoğlu, S. ve Demirel, M. (2012). Okul ve sınıf rehber davranışlarının ilköğretim ve ortaöğretim programlarının sınıfların programlarının gerçekleştirilmesi sağlanır. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı (2), 244-255.
  • Wu, S. (2024). Research on the formation of children’s personality. Journal of Education and Educaional Research, 9 (1), 246-250.
  • Yeşilyaprak, B. (2010). Türkiye'de mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlık hizmetleri: güncel durum ve öngörüler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi , 2 (2), 73-102.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, NG (2021). Okul topluluğunda işbirlikçi liderlik: okul danışmanları ve müdürler dilsel olarak çeşitli öğrenciler için güçlerini birleştiriyor. Yaşam Boyu Eğitim ve Liderlik Dergisi, 7 (2):14-26. Doi: 10.25233/ijlel.909564
  • Zembat, R., & Tunçeli, H. İ. (2022). Çocuğu tanıma ve değerlendirme. Nobel.
  • Zembat, R., & Yılmaz, H. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmenin önemi. Ed. R. Zembat ve H. İ. Tunçeli. Çocuğu tanıma ve değerlendirme içinde s. 1-36, Bölüm 1. Nobel.
There are 85 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Şenay Pedük 0000-0001-6727-3298

Bahar Dağ 0000-0001-8944-0798

Ezgi Akşin Yavuz 0000-0002-9158-7550

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date
Submission Date March 6, 2024
Acceptance Date December 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Pedük, Ş., Dağ, B., & Akşin Yavuz, E. (2024). Teachers’ Views On Preschool Guidance Services. E-Kafkas Journal of Educational Research, 11(4), 723-741. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1447457

19190       23681     19386        19387