Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 266 - 279, 30.04.2025
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1462838

Abstract

References

  • Akdan, K. N. (2021). Annelerin algıladıkları cinsiyet rolü ile babasavar davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Akyıldırım, E. (2023). Anne çocuk ilişkisinin tüketim olgusu çerçevesinde değerlendirilmesi. Asya Studies, 7(23), 331-340.
  • Allen, S., & Hawkins, A. (1999). Maternalgatekeeping: Mothers' belief sand behaviors that inhibit greater fatherin volvement in family work. Journal of Marriageand Family, 199-212.
  • Altenburger, L. E., & Schoppe-Sullivan, S. J. (2021). Infant negative affect moderates longitudinal associations between maternal gate keeping and toddlers’ social–emotional difficulties. International Journal of Behavioral Development, 45(6), 513-523.
  • Arslan, R. (2022). Erken çocukluk döneminde baba katılımı konusunda yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 7(2), 1-12.
  • Başeğmez, B. İ. (2023). Annelerin bekçilik davranışları ile çocuklarının sosyal yetkinlik, problemli davranış ve duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cannon, E., Schoppe-Sullivan, S., Mangelsdorf, S., Brown, G., & Sokolowski, M. (2008). Parent characteristics as antecedents of maternal gatekeeping and fathering behavior. Family Process, 501–519.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deretarla Gül, E. (2017). XI. Bölüm: Okul öncesi eğitimde babaların katılımını sağlama. In Y. Aktaş Arnas, A. Sığırtmaç, E. Deretarla Gül, Ö. Özgün, M. Yaşar, E. Yılmaz Bolat., & G. Hoş (Ed.), Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • De Luccie, M. F. (1995). Mothers as gatekeepers: A model of maternal mediators of fatherin volvement. The Journal of Genetic Psychology, 156(1), 115-131.
  • Dönmez, Ö. (2019). Babasavar annelik ölçeği’nin geliştirilmesi ve okul öncesi çağda çocuğu olan anne-babaların etkileşim davranışlarının incelenmesi [Master’s thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Fagan, J., & Barnett, M. (2003). There lation ship between maternal gatekeeping, paternal competence, mothers’ attitudes about the father role, and father involvement. Journal of Family, 1020-1043.
  • Flouri, E. (2016). Çocuğunuzun hayatında babanın etkisi. (E. Ertürk, Çev.) İstanbul: Yakamoz Kitap.
  • Hauser, O. (2015). “I lovebeing a momsoIdon’tminddoing it all”: Thecost of maternal identitiy. Sociological Focus, 4, 329-353.
  • İnce, E. (2022). Okul öncesi dönem çocukların ebeveynlerinin babasavar annelik düzeyleriyle anne-babanın çocuğa yönelik ilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Karabulut, H., & Şendil, G. (2017). Annelik bekçiliği ölçeği'nin (ABÖ) Türkçe'ye uyarlanması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 686-699.
  • Kılınç, F., & Aral, N. (2015). Erken Müdahale İçin Bir Model: Anne Çocuk Etkileşim Programı. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1 63-76.
  • Kıraç, R. (2023). İkiz çocuğa sahip ebeveynlerde anne bekçiliği ve baba katılımı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis]. KTO Karatay Ünı̇versı̇tesı̇, Konya.
  • Kulik, L., & Tsoref, H. (2010). The entrance to the maternal garden: environmental and personal variables that explain maternal gatekeeping. Journal of Gender Studies, 19(3), 263–277.
  • Kuzucu, Y. (2011). Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 79-89.
  • Maslauskaite, A. (2011). Contacts between adult children and their parents in Lithuania: The effects of familial, individual and structural factors. Filosofija Sociologija, 22(4), 348–364.
  • McBride B. A., & Mills, W. (1993). A comparison of mother and father involvement with their preschool age children. Early Childhood Research Quarterly, 8, 457-477.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Nakagawa, M. (2010). Wives’ maternal gatekeeping and their husbands’ involvement in childcare and house work with children under 12 years old. Japanese Journal of Family Sociology, 22(2), 201-212.
  • Özyürek, A., Şalci, O., Mamiyev, D., Çekiç, İ., Sağlam, C., & Nazli, B. (2018). Okul öncesi eğitimde baba katılımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 613-631.
  • Semiz, S., & Ören, M. (2024). Okul öncesi dönemde baba kişiliği, babalık rolü algısı ve sosyal davranışlar: baba katılımının aracı rolü. Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(1), 244-275.
  • Reed, C. (2009). Correlates of prenatal coparenting and maternal gatekeeping [PhD Thesis]. The Ohio State University, Ohio.
  • Sharp, G. C., & Lawlor, D. A. (2019). Paternal impact on the life course development of obesity and type 2 diabetes in the off spring. Diabetologia, 62(10), 1802-1810.
  • Tezel Şahin, F. , Akıncı Coşgun, A., & Aydın Kılıç, Z. N. (2017). Babaların çocuklarıyla vakit geçirme durumlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 0-0.
  • Uludağli, N. P. (2017). Baba katılımında etkili faktörler ve baba katılımının baba, anne ve çocuk açısından yararları. Türk Psikoloji Yazıları, 20(39), 70-92.
  • Wang, X., Yu, Y., Zhu, R., & Ji, Z. (2021). Linking maternal gatekeeping to child outcomes in dual-earner families in China: Themediating role of father involvement. Early Child Development and Care, 191(2), 187-197.
  • Üstündağ, A. (2023). COVID-19 Pandemi sürecinde annelerin çocuklarıyla ilişkisi ve ev kazalarına yönelik tedbir düzeyleri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 359-371.
  • Yıldız, B. K. (2021). 36-72 Ay arası çocuğu olan anne-babaların etkileşim davranışlarının baba-çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi [Master’s thesis]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yogman, M., Garfield, C. F., Bauer, N. S., Gambon, T. B., Lavin, A., Lemmon, K. M., ... & Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health. (2016). Fathers’ roles in the care and development of their children: The role of pediatricians. Pediatrics, 138(1).

A Study on the Gatekeeping Behaviors of Mothers of Preschool Children

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 266 - 279, 30.04.2025
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1462838

Abstract

This descriptive study was conducted with quantitative research methods to examine the gatekeeping behaviors of mothers of preschool children. The study group in this research consisted of 332 mothers with children aged 36-72 months,who attended preschool education in a primary school or an independent kindergarten in the central districts of Etimesgut, Mamak, Gölbaşı and Polatlı in Ankara and who volunteered to participate in the study. The "General Information Form", which included questions to determine the general characteristics of the participants and children, was used as a data collection tool in the study, and the "Maternal Gatekeeping Scale" was used to determine the interaction behaviors of mothers with their children and spouses. After permission was obtained from the school administration, the mothers with children aged 36-72 months were contacted through teachers. To test whether there was a significant difference in the scales and sub-dimensions in which the parametric test assumptions were made according to age, employment, child's age and child's gender, the t-test was used in independent groups; the One-Way ANOVA test was used to determine whether there was a significant difference according to education and duration of marriage. As a result of the study, it was determined that the mother's age variable made a significant difference in overly attached motherhood, traditional motherhood; education in overly attached motherhood and the total score; employment in modern motherhood, overly attached motherhood; the duration of marriage in twice as much responsibility in motherhood, traditional motherhood, indirect motherhood and the total score; the age of the child in indirect motherhood.

References

  • Akdan, K. N. (2021). Annelerin algıladıkları cinsiyet rolü ile babasavar davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Akyıldırım, E. (2023). Anne çocuk ilişkisinin tüketim olgusu çerçevesinde değerlendirilmesi. Asya Studies, 7(23), 331-340.
  • Allen, S., & Hawkins, A. (1999). Maternalgatekeeping: Mothers' belief sand behaviors that inhibit greater fatherin volvement in family work. Journal of Marriageand Family, 199-212.
  • Altenburger, L. E., & Schoppe-Sullivan, S. J. (2021). Infant negative affect moderates longitudinal associations between maternal gate keeping and toddlers’ social–emotional difficulties. International Journal of Behavioral Development, 45(6), 513-523.
  • Arslan, R. (2022). Erken çocukluk döneminde baba katılımı konusunda yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 7(2), 1-12.
  • Başeğmez, B. İ. (2023). Annelerin bekçilik davranışları ile çocuklarının sosyal yetkinlik, problemli davranış ve duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cannon, E., Schoppe-Sullivan, S., Mangelsdorf, S., Brown, G., & Sokolowski, M. (2008). Parent characteristics as antecedents of maternal gatekeeping and fathering behavior. Family Process, 501–519.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deretarla Gül, E. (2017). XI. Bölüm: Okul öncesi eğitimde babaların katılımını sağlama. In Y. Aktaş Arnas, A. Sığırtmaç, E. Deretarla Gül, Ö. Özgün, M. Yaşar, E. Yılmaz Bolat., & G. Hoş (Ed.), Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • De Luccie, M. F. (1995). Mothers as gatekeepers: A model of maternal mediators of fatherin volvement. The Journal of Genetic Psychology, 156(1), 115-131.
  • Dönmez, Ö. (2019). Babasavar annelik ölçeği’nin geliştirilmesi ve okul öncesi çağda çocuğu olan anne-babaların etkileşim davranışlarının incelenmesi [Master’s thesis]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Fagan, J., & Barnett, M. (2003). There lation ship between maternal gatekeeping, paternal competence, mothers’ attitudes about the father role, and father involvement. Journal of Family, 1020-1043.
  • Flouri, E. (2016). Çocuğunuzun hayatında babanın etkisi. (E. Ertürk, Çev.) İstanbul: Yakamoz Kitap.
  • Hauser, O. (2015). “I lovebeing a momsoIdon’tminddoing it all”: Thecost of maternal identitiy. Sociological Focus, 4, 329-353.
  • İnce, E. (2022). Okul öncesi dönem çocukların ebeveynlerinin babasavar annelik düzeyleriyle anne-babanın çocuğa yönelik ilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Karabulut, H., & Şendil, G. (2017). Annelik bekçiliği ölçeği'nin (ABÖ) Türkçe'ye uyarlanması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 686-699.
  • Kılınç, F., & Aral, N. (2015). Erken Müdahale İçin Bir Model: Anne Çocuk Etkileşim Programı. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1 63-76.
  • Kıraç, R. (2023). İkiz çocuğa sahip ebeveynlerde anne bekçiliği ve baba katılımı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Master’s thesis]. KTO Karatay Ünı̇versı̇tesı̇, Konya.
  • Kulik, L., & Tsoref, H. (2010). The entrance to the maternal garden: environmental and personal variables that explain maternal gatekeeping. Journal of Gender Studies, 19(3), 263–277.
  • Kuzucu, Y. (2011). Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 79-89.
  • Maslauskaite, A. (2011). Contacts between adult children and their parents in Lithuania: The effects of familial, individual and structural factors. Filosofija Sociologija, 22(4), 348–364.
  • McBride B. A., & Mills, W. (1993). A comparison of mother and father involvement with their preschool age children. Early Childhood Research Quarterly, 8, 457-477.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Nakagawa, M. (2010). Wives’ maternal gatekeeping and their husbands’ involvement in childcare and house work with children under 12 years old. Japanese Journal of Family Sociology, 22(2), 201-212.
  • Özyürek, A., Şalci, O., Mamiyev, D., Çekiç, İ., Sağlam, C., & Nazli, B. (2018). Okul öncesi eğitimde baba katılımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 613-631.
  • Semiz, S., & Ören, M. (2024). Okul öncesi dönemde baba kişiliği, babalık rolü algısı ve sosyal davranışlar: baba katılımının aracı rolü. Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(1), 244-275.
  • Reed, C. (2009). Correlates of prenatal coparenting and maternal gatekeeping [PhD Thesis]. The Ohio State University, Ohio.
  • Sharp, G. C., & Lawlor, D. A. (2019). Paternal impact on the life course development of obesity and type 2 diabetes in the off spring. Diabetologia, 62(10), 1802-1810.
  • Tezel Şahin, F. , Akıncı Coşgun, A., & Aydın Kılıç, Z. N. (2017). Babaların çocuklarıyla vakit geçirme durumlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 0-0.
  • Uludağli, N. P. (2017). Baba katılımında etkili faktörler ve baba katılımının baba, anne ve çocuk açısından yararları. Türk Psikoloji Yazıları, 20(39), 70-92.
  • Wang, X., Yu, Y., Zhu, R., & Ji, Z. (2021). Linking maternal gatekeeping to child outcomes in dual-earner families in China: Themediating role of father involvement. Early Child Development and Care, 191(2), 187-197.
  • Üstündağ, A. (2023). COVID-19 Pandemi sürecinde annelerin çocuklarıyla ilişkisi ve ev kazalarına yönelik tedbir düzeyleri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 359-371.
  • Yıldız, B. K. (2021). 36-72 Ay arası çocuğu olan anne-babaların etkileşim davranışlarının baba-çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi [Master’s thesis]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yogman, M., Garfield, C. F., Bauer, N. S., Gambon, T. B., Lavin, A., Lemmon, K. M., ... & Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health. (2016). Fathers’ roles in the care and development of their children: The role of pediatricians. Pediatrics, 138(1).
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Early Childhood Education, Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Tezel Şahin 0000-0003-2098-2411

Alper Remzi Aydın 0000-0002-0101-5314

İsmet Çelebi 0000-0002-6494-2908

Hasan Uğur Serdaroğlu 0000-0001-6397-3115

Early Pub Date April 30, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date April 1, 2024
Acceptance Date April 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Tezel Şahin, F., Aydın, A. R., Çelebi, İ., Serdaroğlu, H. U. (2025). A Study on the Gatekeeping Behaviors of Mothers of Preschool Children. E-Kafkas Journal of Educational Research, 12(1), 266-279. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1462838

19190       23681     19386        19387