Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Öğretim Kurslarında Okuyan Öğrencilerin Rekreatif Etkinliklere Katılımının Akademik Yaşama Etkisinin İncelenmesi (Malatya İli Örneği)

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 13, 28.10.2023

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı özel öğretim kurslarında bulunan üniversite sınavına hazırlanan ortaöğretim son sınıf ve mezun olan öğrencilerin boş zaman kullanımlarına ve rekreatif etkinliklere katılımının akademik yaşama etkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Malatya ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında özel öğretim kurslarında bulunan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini Malatya ilindeki İntegral, Yeni Hamle ve Kültür özel öğretim kurslarına kayıtlı olan yaşları 17-22 yaş ve üzeri arasında değişen sınava hazırlanan öğrencilerden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 200 birey oluşturmuştur. Ortaöğretim mezunu ve ortaöğretim son sınıf olan bireylerin sınava hazırlandıkları dönemde boş zamanlarının kullanımı ve rekreatif etkinlere katılma durumuna göre incelenmesine ait bulguların istatistiksel analizi SPSS 23 paket programında yapılmıştır. Araştırma grubunun demografik özellikleri, boş zaman kullanımları, okuldaki boş zamanlarındaki rekreatif etkinliklerine katılımı, okul dışı katıldıkları rekreatif etkinlikler katılımı, rekreatif etkinliklerin faydaları ve kişisel beceriye sahip olma durumuna göre boş zamanı verimli kullanma durumuna ait bulgular için frekans, ortalama ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda, öğrencilerin serbest zamanlarında hangi rekreatif etkinlikler yaptıkları ve bu etkinlikleri yapma nedenleri ortaya konulmaktadır.
Sonuç: Çalışmada ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin birçoğunun hafta içi günde ortalama 3 ile 6 saat arası, hafta sonu ise 6 saat ve daha fazla boş zamanı varken, bu boş zamanlarının en fazla 1-2 saatini rekreatif etkinliklerle geçirdiği görülmektedir. Yani öğrencilerin boş zamanlarında, rekreatif etkinliklere çok fazla zaman ayırmadığı, serbest zamanlarını etkili ve verimli kullanamadıkları ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. Teknik ve İlkeler. Ankara. Pegem Akademi.
  • Balaban, Sali, J. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başkan, A.H. (2016). Öğrenim alanlarına göre lise mezunlarının üniversite kazanma başarıları ile rekreasyon aktivitelerine katılım arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi. Ankara.
  • Başar, H. (1998). Sınıf Yönetimi. Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büküşoğlu, N., Bayturan, A.F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumların ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı. Ege Tıp Dergisi, 44 (3) : 173 – 177.
  • Coleman, J.S. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, 95-120.
  • Ergin, S. (2000). Muğla üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme biçimlerini ve eğilimlerinin araştırılması. Muğla Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Bitirme Tezi, Muğla.
  • Ekici, S. (2000). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma, 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, 26–27 Mayıs, Ankara.
  • Ekici, S., Yenel, F.İ. (2002 ). Yükseköğretim gençliğinin boş Zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları ve turizme katılımları üzerine bir araştırma, Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt: 6, Sayı 1, Ankara.
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Ergenlerin zaman yönetimi becerilerinin kaygı, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 7(3), 656-663.
  • Fişek, K. (1998). Spor Yönetimi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.
  • Karaküçük, S., Yetim, A. (1996). Rekreasyon etkinliklerinde liderlik ve fonksiyonları. Gazi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi. Cilt1, sayı 64-76. Ankara.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon, Boş zamanları Değerlendirme, Kavram Kapsam ve Bir Araştırma. Ankara. Seren Matbaacılık Yayınları.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kurumlu, Y. (2014). Ankara ili 11. sınıf lise öğrencilerinin serbest zaman ve sportif açıdan serbest zaman faaliyetlerine katılımlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman ve Hareket Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özcan, S. (1999). Öğretim elemanları ve öğretmenlerin boş zaman faaliyetleri. Muğla Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Bitirme Tezi, Muğla.
  • Özkalp, E. (1997). Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 1027.
  • Peters, P., Raaijmakers, S. (1998). Time crunch and the perception of control over time from a gendered perspective: The Dutch case. Loisir et Societe/ Society and Leisure,21, 417–433.
  • Sabbağ,Ç., Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 10-23.
  • Yavuzer, H. (2008). Çocuk Psikolojisi (28.Basım). İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul. Özgür Yayınları.

Investigation of The Effect of Participation of Studentsin Private Education Coursesin Recreational Activities on Academic And Social Life (Malatya Province Example)

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 13, 28.10.2023

Öz

Purpose: The aim of this study is to examine the effects of participation in leisure time and recreational activities on academic and social life of high school senior and graduate students who are preparing for the university exam in private education courses.
Method: The universe of this research consists of students attending private education courses in Malatya in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consisted of 200 individuals selected by random knitting method from the students whose ages ranged from 17-22 years and above, who were enrolled in Integral, Yeni Hamle and Kültür special education courses in Malatya. Statistical analysis of the findings of the examination of high school graduates and high school seniors according to the use of their spare time and participation in recreational activities during the preparation period for the exam was made in the SPSS 23 package program. Frequency, average and percentage calculations were made for the findings of the efficient use of leisure time according to the demographic characteristics of the research group, their leisure time use, their participation in recreational activities in their spare time at school, their participation in recreational activities outside of school, the benefits of recreational activities and their personal skills.
Results: In line with the findings obtained in the study, what activities the students do in their spare time and the reasons for doing these activities are revealed. In line with the data obtained in the study, it is revealed which recreational activities the students do in their free time and the reasons for doing these activities.
Conclusion: In line with the results of the study, it is seen that while most of the students have an average of 3 to 6 hours of free time on weekdays and 6 hours or more on weekends, they spend a maximum of 1-2 hours of this free time with recreational activities. In other words, it turns out that students do not spare much time for recreational activities in their spare time and cannot use their free time effectively and efficiently.

Kaynakça

  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. Teknik ve İlkeler. Ankara. Pegem Akademi.
  • Balaban, Sali, J. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başkan, A.H. (2016). Öğrenim alanlarına göre lise mezunlarının üniversite kazanma başarıları ile rekreasyon aktivitelerine katılım arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi. Ankara.
  • Başar, H. (1998). Sınıf Yönetimi. Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büküşoğlu, N., Bayturan, A.F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumların ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı. Ege Tıp Dergisi, 44 (3) : 173 – 177.
  • Coleman, J.S. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, 95-120.
  • Ergin, S. (2000). Muğla üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme biçimlerini ve eğilimlerinin araştırılması. Muğla Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Bitirme Tezi, Muğla.
  • Ekici, S. (2000). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma, 1. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Kongresi, 26–27 Mayıs, Ankara.
  • Ekici, S., Yenel, F.İ. (2002 ). Yükseköğretim gençliğinin boş Zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları ve turizme katılımları üzerine bir araştırma, Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt: 6, Sayı 1, Ankara.
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Ergenlerin zaman yönetimi becerilerinin kaygı, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Elementary Education Online, 7(3), 656-663.
  • Fişek, K. (1998). Spor Yönetimi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.
  • Karaküçük, S., Yetim, A. (1996). Rekreasyon etkinliklerinde liderlik ve fonksiyonları. Gazi beden eğitimi ve spor bilimleri dergisi. Cilt1, sayı 64-76. Ankara.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon, Boş zamanları Değerlendirme, Kavram Kapsam ve Bir Araştırma. Ankara. Seren Matbaacılık Yayınları.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kurumlu, Y. (2014). Ankara ili 11. sınıf lise öğrencilerinin serbest zaman ve sportif açıdan serbest zaman faaliyetlerine katılımlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman ve Hareket Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Özcan, S. (1999). Öğretim elemanları ve öğretmenlerin boş zaman faaliyetleri. Muğla Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Bitirme Tezi, Muğla.
  • Özkalp, E. (1997). Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 1027.
  • Peters, P., Raaijmakers, S. (1998). Time crunch and the perception of control over time from a gendered perspective: The Dutch case. Loisir et Societe/ Society and Leisure,21, 417–433.
  • Sabbağ,Ç., Aksoy, E. (2011). Üniversite öğrencileri ve çalışanların boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (4), 10-23.
  • Yavuzer, H. (2008). Çocuk Psikolojisi (28.Basım). İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul. Özgür Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Yiğit

Aytekin Hamdi Başkan 0000-0003-4204-7408

Erken Görünüm Tarihi 18 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yiğit, M., & Başkan, A. H. (2023). Özel Öğretim Kurslarında Okuyan Öğrencilerin Rekreatif Etkinliklere Katılımının Akademik Yaşama Etkisinin İncelenmesi (Malatya İli Örneği). Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-13.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR