Bu araştırma, Kıbrıs Türk toplumunda mevlid geleneğinin yerini ve
dini hayattaki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Veriler katılımlı gözlem ve gözlem yoluyla
elde edilmiş, ayrıca yazılı
kaynaklardan da yararlanılmıştır. Araştırma
KKTC Mesarya bölgesinde yaklaşık
15000 Kıbrıslı Türkün mevlidle
ilgili tutum ve davranışlarının gözlenmesi yoluyla yapılmıştır. Mevlid,
Hz. Muhammed (s.a.v)’in doğum yeri, zamanı ve doğumu münasebetiyle yapılan
merasimler ve okunan metinler anlamında
kullanılmaktadır. Bu kutlamalar İslam dünyasının birçok yerinde yüzyıllardır yapılmaktadır. Osmanlı devletinde de ilk devirlerden
itibaren icra edilmiş özellikle Süleyman Çelebi’nin meşhur mevlidi çok
rağbet görmüştür. Günümüz Kıbrıs Türk toplumunda mevlid
okutmak, belirli zamanlarda,
sınırlı katılımla gerçekleşen mahallî uygulama olmayıp adeta toplumun tamamını kuşatan
ve toplumda temel bir dini uygulama formu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Mevlid, gözlemlerimize
göre, cenazesi olan hemen herkesin okuttuğu, özellikle kadınlar ve çocuklar
olmak üzere geniş katılımlı bir uygulamadır. Mevlid genelde
cenaze vesilesi ile okutulsa da adak, doğum
vb. sebeplerle de okutulmaktadır.
İcrada cami imamları
yanında mahalli mevlid okuyucusu kadınlar da önemli yer tutar.
Mevlidle ilgili önemli bir hususta ikramlardır.
Cenaze mevlidlerinde daha zengin, ama diğerlerinde de belirli bir düzeyde olan ikramlar, Kıbrıs’a özgü hamur işleri, hellim peyniri, tatlılar, herse adı verilen keşkek türü yiyecek vb. şeklinde
katılanlara sunulur. Kısaca
mevlid, Kıbrıs Türk Toplumunda çok yaygın uygulama alanı ve toplum hayatında bir çok fonksiyonu bulunan en temel dini form
olarak
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Kıbrıs Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.