BibTex RIS Kaynak Göster

RUG WEAVING AND VEGETABLE DYEING IN BEYPAZARI

Yıl 2014, , 14 - 22, 01.04.2014
https://doi.org/10.7816/kalemisi-02-04-02

Öz

Weaving is one of our ancient handicrafts and fabric weaving was born due to necessities such as covering up, dressing, protection from cold. Afterwards, various techniques, motifs and compositions were developed which led to the richness of Turkish weaving today. One of the most common techniques of Turkish weaving is rug weaving. Rugs woven in Beypazarı Public Education Center and vegetables used in dyeing the wool yarns for rugs were analyzed in this research. In Beypazarı, hall rugs are woven in patterns entitled with names from the region such as Çitimel, Başaklı, Kurtağzı, Beypazarı, Avşar and Ejderha. The most used of these is the hall rug called “Çitimel”. In dyeing of the yarns used in rugs, acorn dust, yellow bush, pinar weed, walnut shell, madder and indigo are used. Keywords: Rug, rug weaving, vegetable dyeing, Beypazarı

Kaynakça

  • Acar, Belkıs. Kilim ve Düz Dokuma Yaygılar. İstanbul, 1975.
  • Akpınarlı, Feriha. “Eşme Kilimleri ve Van Kilimlerinin Genel Özellikleri”, 2. Uluslararası Eşme Kilim Festivali. Ankara: Turizm Geliştirme Vakfı Yayını, 1997.
  • Böhmer, Harald ve Enez, Nevin. Türkiye’deki Geleneksel Doğal Boyarmaddeler Traditional Natural Dyes in Turkey: 15, ty. Çubuk, N. “Denizli’de Çal Yöresi Kilimleri”, 1. El Sanatları Kongresi. Denizli, 2006.
  • Deniz, Bekir. Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2000.
  • Gürsu, Nevber. Türk Dokumacılık Sanatı. İstanbul: Redhouse Yayınevi, 1988.
  • Karadağ, Recep. Doğal Boyamacılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007.
  • Kayabaşı, Nuran ve diğer. Türk El Sanatları. Ankara: Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları, Yayın No:90. 258s., 2011.
  • Soysaldı, Aysen. Düz Dokuma Teknikleri ve Teknik Desen Çizimleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2009.
  • (http://www.beypazarliyiz.com/bilgiarsivi) (http://uygulamaoteli.ankara.edu.tr)

BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK

Yıl 2014, , 14 - 22, 01.04.2014
https://doi.org/10.7816/kalemisi-02-04-02

Öz

Özet Dokuma eski el sanatlarımızdan biridir ve örtünme, giyinme, soğuktan korunma gibi ihtiyaçlar doğrultusunda kumaş dokumacılığı doğmuştur. Daha sonra Anadolu’da farklı teknik, motif ve kompozisyonlar geliştirilerek Türk dokumalarının bugünkü zenginliği ortaya çıkmıştır. Türk dokuma tekniklerinin en yaygın olanlarından biri kilim dokumalardır. Araştırmada; Beypazarı Halk Eğitim Merkezi’nde dokunan kilimler ve yün kilim ipliklerinin boyanmasında kullanılan bitkiler incelenmiştir. Beypazarı’nda yöreye ait isimlerle adlandırılan Çitimel, Başaklı, Kurtağzı, Beypazarı, Avşar ve Ejderha desenli yolluk kilimler dokunmaktadır. Bunlardan en fazla kullanılanı “Çitimel” diye adlandırılan yolluk kilimdir. Kilimlerde kullanılan ipliklerin boyanmasında; palamut tozu, sarı çalı, pinar otu, ceviz kabuğu, boyalık otu ve indigo kullanılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Kilim, kilim dokumacılığı, bitkisel boyacılık, Beypazarı.

Kaynakça

  • Acar, Belkıs. Kilim ve Düz Dokuma Yaygılar. İstanbul, 1975.
  • Akpınarlı, Feriha. “Eşme Kilimleri ve Van Kilimlerinin Genel Özellikleri”, 2. Uluslararası Eşme Kilim Festivali. Ankara: Turizm Geliştirme Vakfı Yayını, 1997.
  • Böhmer, Harald ve Enez, Nevin. Türkiye’deki Geleneksel Doğal Boyarmaddeler Traditional Natural Dyes in Turkey: 15, ty. Çubuk, N. “Denizli’de Çal Yöresi Kilimleri”, 1. El Sanatları Kongresi. Denizli, 2006.
  • Deniz, Bekir. Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2000.
  • Gürsu, Nevber. Türk Dokumacılık Sanatı. İstanbul: Redhouse Yayınevi, 1988.
  • Karadağ, Recep. Doğal Boyamacılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007.
  • Kayabaşı, Nuran ve diğer. Türk El Sanatları. Ankara: Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları, Yayın No:90. 258s., 2011.
  • Soysaldı, Aysen. Düz Dokuma Teknikleri ve Teknik Desen Çizimleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2009.
  • (http://www.beypazarliyiz.com/bilgiarsivi) (http://uygulamaoteli.ankara.edu.tr)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

H. Sinem Şanlı Bu kişi benim

Esra Bıyıklı Bu kişi benim

Ümran Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Şanlı, H. S., Bıyıklı, E., & Kaya, Ü. (2014). BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi, 2(4), 14-22. https://doi.org/10.7816/kalemisi-02-04-02
AMA Şanlı HS, Bıyıklı E, Kaya Ü. BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi. Nisan 2014;2(4):14-22. doi:10.7816/kalemisi-02-04-02
Chicago Şanlı, H. Sinem, Esra Bıyıklı, ve Ümran Kaya. “BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK”. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi 2, sy. 4 (Nisan 2014): 14-22. https://doi.org/10.7816/kalemisi-02-04-02.
EndNote Şanlı HS, Bıyıklı E, Kaya Ü (01 Nisan 2014) BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi 2 4 14–22.
IEEE H. S. Şanlı, E. Bıyıklı, ve Ü. Kaya, “BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK”, Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi, c. 2, sy. 4, ss. 14–22, 2014, doi: 10.7816/kalemisi-02-04-02.
ISNAD Şanlı, H. Sinem vd. “BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK”. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi 2/4 (Nisan 2014), 14-22. https://doi.org/10.7816/kalemisi-02-04-02.
JAMA Şanlı HS, Bıyıklı E, Kaya Ü. BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi. 2014;2:14–22.
MLA Şanlı, H. Sinem vd. “BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK”. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi, c. 2, sy. 4, 2014, ss. 14-22, doi:10.7816/kalemisi-02-04-02.
Vancouver Şanlı HS, Bıyıklı E, Kaya Ü. BEYPAZARI’NDA KİLİM DOKUMACILIĞI VE BİTKİSEL BOYACILIK. Kalemişi Geleneksel Türk Sanatları Dergisi. 2014;2(4):14-22.