BibTex RIS Kaynak Göster

New Approaches on Writing History Textbooks

Yıl 2013, , 119 - 133, 01.08.2013
https://doi.org/10.12787/KARAM706

Öz

The purpose of this research is to examine and evaluate new approaches on writing history textbooks in the light of the recent developments took place in the developed world and make recommendations for Turkish history textbooks. Research carried out in 2011 and national and international literature literature concerning history textbooks writing process examined. In the light of the data, it can be said that the following factors have effect on writing history textbooks which are presentation of historical factual knowledge, historical thinking skills, constructivist approach in the teaching of history, gender, controversial issues, democracy and development on human rights. The Turkish history textbooks are being examined in the light of the above factors, it can be said that there are important drawbacks in the Turkish history textbooks. To increase the quality of the Turkish history textbooks in Turkey, the above factors should be paid attention in writing history textbooks.

Kaynakça

  • American Historical Association (2011). ‘‘Guidelines for the preparation, evaluation and the selection of history textbooks.’’. [Online] Retrieved on 20-April-2011 at URL: http://www.historians.org/teaching/policy/TextbookEvalGuide.htm ASLAN E. (1992), Ortaöğretimde Kullanılan Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitapları. Ş. Ozil ve N. Tapan (Ed.) Türkiye'nin Ders Kitapları, (ss. 175-203), İstanbul: Cem Yayınevi. ----- (1992), İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Derslerinde Kullanılan Kitapların Değerlendirilmesi, Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları: Türk Eğitim Derneği X. Öğretim Toplantısı, (ss.177-199), Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. ----- (2010), Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitapları, Eğitim ve Bilim, 35 (158), 215-231. BAŞ G. (2009), Küreselleşme ve Bilgi Toplumu. Eğitim Dergisi, 24, [Online]: http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/58-24/407-kuresellesmeve-bt.html 22 Mart 2011 tarihinde indirilmiştir. CEYLAN G. (2006), ‘‘Ortaöğretim 10. Sınıf Tarih Ders Kitabının Niteliği Hakkında Öğretmen Görüşleri’’, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. CHICK K. A. (2006), Gender Balance in K – 12 American History Textbooks. Social Studies Research and Practice, 1 (3), 284-290. COLTHAM, J. B.- FINES, J. (1971), Educational Objectives for the Study of History (1st Ed.), London: The Historical Association. COMMEYRAS, M. -ALVERMANN, D. E. (1996), Reading about Women in World History Textbooks from one Feminist Perspective. Gender and Education, 8 (1), 31-38.

Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar

Yıl 2013, , 119 - 133, 01.08.2013
https://doi.org/10.12787/KARAM706

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, gelişmiş ülkelerin tarih ders kitaplarındaki yazımında meydana gelen değişim ve gelişmeleri, ilgili literatür ışığında incelemek ve ülkemizde yazılacak tarih ders kitapları için öneriler sunmaktır. Çalışma 2011 yılında gerçekleştirilmiş olup, tarih ders kitabı yazımıyla ilgili yurt içi ve yurt dışı literatür taranmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak, günümüzde gelişmiş ülkelerdeki tarih ders kitabı yazımında bazı faktörlerin ön plana çıktığı görülmektedir. Bu faktörler; tarihsel olguların sunumunda meydana gelen değişim, tarihsel düşünme becerileri ve yapılandırmacı öğretim anlayışının tarih öğretimine yansıması, cinsiyet, tartışmalı konular, demokrasi ve insan hakları alanındaki ilerlemeler olarak sıralanabilir. Ülkemizdeki tarih ders kitaplarını yukarıdaki faktörler açısından incelediğimiz zaman, mevcut ders kitaplarının önemli eksiklerinin olduğu görülmektedir. Ülkemizde yazılacak olan tarih ders kitaplarını daha nitelikli hale getirmek için, ders kitabı yazım sürecinde yukarıdaki unsurlar da dikkate alınmalıdır.

Kaynakça

  • American Historical Association (2011). ‘‘Guidelines for the preparation, evaluation and the selection of history textbooks.’’. [Online] Retrieved on 20-April-2011 at URL: http://www.historians.org/teaching/policy/TextbookEvalGuide.htm ASLAN E. (1992), Ortaöğretimde Kullanılan Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitapları. Ş. Ozil ve N. Tapan (Ed.) Türkiye'nin Ders Kitapları, (ss. 175-203), İstanbul: Cem Yayınevi. ----- (1992), İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Derslerinde Kullanılan Kitapların Değerlendirilmesi, Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları: Türk Eğitim Derneği X. Öğretim Toplantısı, (ss.177-199), Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. ----- (2010), Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitapları, Eğitim ve Bilim, 35 (158), 215-231. BAŞ G. (2009), Küreselleşme ve Bilgi Toplumu. Eğitim Dergisi, 24, [Online]: http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/58-24/407-kuresellesmeve-bt.html 22 Mart 2011 tarihinde indirilmiştir. CEYLAN G. (2006), ‘‘Ortaöğretim 10. Sınıf Tarih Ders Kitabının Niteliği Hakkında Öğretmen Görüşleri’’, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. CHICK K. A. (2006), Gender Balance in K – 12 American History Textbooks. Social Studies Research and Practice, 1 (3), 284-290. COLTHAM, J. B.- FINES, J. (1971), Educational Objectives for the Study of History (1st Ed.), London: The Historical Association. COMMEYRAS, M. -ALVERMANN, D. E. (1996), Reading about Women in World History Textbooks from one Feminist Perspective. Gender and Education, 8 (1), 31-38.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Hakkı Demircioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları, 38(38), 119-133. https://doi.org/10.12787/KARAM706
AMA Demircioğlu İH. Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları. Ağustos 2013;38(38):119-133. doi:10.12787/KARAM706
Chicago Demircioğlu, İsmail Hakkı. “Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar”. Karadeniz Araştırmaları 38, sy. 38 (Ağustos 2013): 119-33. https://doi.org/10.12787/KARAM706.
EndNote Demircioğlu İH (01 Ağustos 2013) Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları 38 38 119–133.
IEEE İ. H. Demircioğlu, “Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar”, Karadeniz Araştırmaları, c. 38, sy. 38, ss. 119–133, 2013, doi: 10.12787/KARAM706.
ISNAD Demircioğlu, İsmail Hakkı. “Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar”. Karadeniz Araştırmaları 38/38 (Ağustos 2013), 119-133. https://doi.org/10.12787/KARAM706.
JAMA Demircioğlu İH. Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları. 2013;38:119–133.
MLA Demircioğlu, İsmail Hakkı. “Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar”. Karadeniz Araştırmaları, c. 38, sy. 38, 2013, ss. 119-33, doi:10.12787/KARAM706.
Vancouver Demircioğlu İH. Tarih Ders Kitabı Yazımında Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları. 2013;38(38):119-33.