Religious people, travelers and artists have always been involved in the methods of engraving to determine, document and introduce what they have seen since the times of Byzantine period. Very little part of these gravures carry art related properties besides their technical skills and documentary characeristics. Gravures of art characteristics have started with the establishment of "Sanayi-i Nefise Mektebi (School of Fine Arts)". Mürşide İçmeli should be regarded and evaluated not only with her creativity and productivity; but also her many sided skills as well as her artist/educationalist personality. The artist has an understanding of being faithful to customs and traditions while having the control over and owning what has been lived but she knows very well how to process, present and express them using her own artistic skills.
Din adamları, seyyahlar ve sanatçılar Bizans döneminden beri resim yoluyla gravür yöntemlerine başvurarak gördüklerini tespit etme, belgeleme ve tanıtma çabaları İçinde olmuşlardır. Bu gravürlerin çok azında teknik beceri ve belgesel niteliklerinin dışında sanatsal özellikler bulunmaktadır. Sanat eseri niteliğindeki gravürler ise, "Sanayi-i Nefise Mektebinin kuruluşu ile başlamıştır. Mürşide İçmeli'yi yalnızca yaratıcılığı ve üretkenliği açısından değil, çok yönlülüğü ustalığı ve en önemlisi sanatçı/öğretmen kişiliği ile tanımak ve değerlendirmek gerekir. Sanatçı gelenek ve göreneklerine bağlı, yaşanmışlıklara hâkim, sahiplenen, ancak kendi sanatıyla usta bir dille yoğurmasını bilen ve çağdaş bir anlatımla sunabilen bir anlayışa sahiptir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 12 Sayı: 12 |