Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AB'nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği'ne Etkileri

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 49, 1 - 16, 15.03.2016

Öz

Avrupa Birliği Karadeniz Politikası öncelikle demokrasinin geliştirilmesi ve sivil toplum diyalogunun güçlendirilmesi- ni amaçlamaktadır. Fakat Gürcistan ve Rusya'nın dâhil ol- duğu Abhazya ve Güney Osetya'daki çatışmalar, Azerbey- can ve Ermenistan arasındaki Dağlık Karabağ problemi Ka- radeniz bölgesindeki terörizm, yasadışı göç ve suç potansi- yelini kesin bir şekilde artırmaktadır. Bu durum AB'yi, komşu bir bölgedeki siyasi ve ekonomik istikrar AB'nin güvenlik ve göç politikası nazarında öncelikli önemi olduğu için, Karadeniz havzası üzerinde güvenlik işbirliği ve göç kontrolü hakkında daha fazla stratejiler ve politikalar ge- liştirmeye yönlendirmektedir. Bu nedenle AB'nin üç ta- mamlayıcı politika ve girişimi olan Avrupa Komşuluk Poli- tikası, Karadeniz Sinerjisi ve Doğu Ortaklığı Girişimi Kara- deniz'deki istikrar, güvenlik ve refah için uygun ortam ya- ratmayı amaçlamaktadır. Bu makale yukarıda belirtilen gi- rişimler üzerinden özellikle Karadeniz ülkeleriyle AB ara- sındaki güvenlik ve göç işbirliğini incelemektedir. Söz ko- nusu girişimlerin amaçları ve sonuçları AB'nin Göç ve Gü- venliğe dayalı politika amaçları üzerinden incelenecektir.

Kaynakça

  • BOUTEILLET- PAQUET, D., “Passing the Buck: A Critical Analysis of the Re- admission Policy Implemented by the European Union and its Member States”, European Journal of Migration and Law, Vol. 5, Number 3, 2003, pp. 359- 377.
  • COM (2007) 247 final, Commission of the European Communities, Commu- nication “Applying the Global Approach to Migration to the Eastern and South-Eastern Regions Neighboring the European Union”, Brussels, May 16, 2007.
  • COM (2007) 160 Final, Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, Black Sea Synergy - A New Regional Co- operation Initiative, Brussels, 11. 4. 2007.
  • COUNCIL JOINT ACTION 2008/736/CFSP of 15 September 2008 on the European Union Monitoring Mission in Georgia, EUMM Georgia, 17.9.2008.
  • DELCOUR, L., Manoli, P., European Parliament Directorate General for Ex- ternal Policies- Policy Department, “The EU’s Black Sea Synergy: Re- sults and Possible Ways Forward”, 2010.
  • EFE, H., “Foreign Policy of the European Union towards the South Cauca- sus”, International Journal of Business and Social Science, Vol.3, No.17, September 2012, pp. 187- 199.
  • IOM International Organization for Migration, Migration in the Black Sea Region: An Overview 2008, Geneva, November 2008.
  • JOIN(2014) 12 final, Joint Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Com- mittee of the Regions, Neighbourhood at the Crossroads: Implementa- tion of the European Neighbourhood Policy in 2013, Brussels, 27. 3.2014.

THE EU’S BLACK SEA INITIATIVES AND THEIR EFFECTS ON MIGRATION CONTROL AND SECURITY COOPERATION

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 49, 1 - 16, 15.03.2016

Öz

European Union’s (EU) Black Sea Policy aims the promo- tion of democracy and enhancement of civil society dia- logue at its first phase. However the current unresolvable conflicts between Abkhazia and South Ossetia that belongs to Georgia and Russia, Nagorno Karabagh problem be- tween Azerbaijan and Armenia certainly increases terror- ism, illegal migration and crime potential of the Black Sea region. This situation directs the EU to develop more strat- egies and policies on security cooperation and migration control over Black Sea area- as political and economic sta- bility in Black Sea-a neighbor region, has a primary im- portance for the EU considering its security and migration policies. Therefore three complementary policy and initia- tives of EU, namely- European Neighborhood Policy (ENP), Black Sea Synergy (BSS) and Eastern Partnership Initiative (EaP), has been aimed to create a favorable ground for fos- tering stability, security and prosperity around the Black Sea. This paper specifically examines security and migra- tion cooperation between Black Sea Countries and the EU in the abovementioned initiatives. Such aims and results of these initiatives will be studied in relation with EU’s Mi- gration and Security Policy goals.

Kaynakça

  • BOUTEILLET- PAQUET, D., “Passing the Buck: A Critical Analysis of the Re- admission Policy Implemented by the European Union and its Member States”, European Journal of Migration and Law, Vol. 5, Number 3, 2003, pp. 359- 377.
  • COM (2007) 247 final, Commission of the European Communities, Commu- nication “Applying the Global Approach to Migration to the Eastern and South-Eastern Regions Neighboring the European Union”, Brussels, May 16, 2007.
  • COM (2007) 160 Final, Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, Black Sea Synergy - A New Regional Co- operation Initiative, Brussels, 11. 4. 2007.
  • COUNCIL JOINT ACTION 2008/736/CFSP of 15 September 2008 on the European Union Monitoring Mission in Georgia, EUMM Georgia, 17.9.2008.
  • DELCOUR, L., Manoli, P., European Parliament Directorate General for Ex- ternal Policies- Policy Department, “The EU’s Black Sea Synergy: Re- sults and Possible Ways Forward”, 2010.
  • EFE, H., “Foreign Policy of the European Union towards the South Cauca- sus”, International Journal of Business and Social Science, Vol.3, No.17, September 2012, pp. 187- 199.
  • IOM International Organization for Migration, Migration in the Black Sea Region: An Overview 2008, Geneva, November 2008.
  • JOIN(2014) 12 final, Joint Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Com- mittee of the Regions, Neighbourhood at the Crossroads: Implementa- tion of the European Neighbourhood Policy in 2013, Brussels, 27. 3.2014.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası İlişkiler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Sönmez

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Sönmez, P. (2016). AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri. Karadeniz Araştırmaları, 13(49), 1-16.
AMA Sönmez P. AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri. Karadeniz Araştırmaları. Mart 2016;13(49):1-16.
Chicago Sönmez, Pelin. “AB’nin Karadeniz Girişimleri Ve Bunların Göç Kontrolü Ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri”. Karadeniz Araştırmaları 13, sy. 49 (Mart 2016): 1-16.
EndNote Sönmez P (01 Mart 2016) AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri. Karadeniz Araştırmaları 13 49 1–16.
IEEE P. Sönmez, “AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri”, Karadeniz Araştırmaları, c. 13, sy. 49, ss. 1–16, 2016.
ISNAD Sönmez, Pelin. “AB’nin Karadeniz Girişimleri Ve Bunların Göç Kontrolü Ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri”. Karadeniz Araştırmaları 13/49 (Mart 2016), 1-16.
JAMA Sönmez P. AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri. Karadeniz Araştırmaları. 2016;13:1–16.
MLA Sönmez, Pelin. “AB’nin Karadeniz Girişimleri Ve Bunların Göç Kontrolü Ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri”. Karadeniz Araştırmaları, c. 13, sy. 49, 2016, ss. 1-16.
Vancouver Sönmez P. AB’nin Karadeniz Girişimleri ve Bunların Göç Kontrolü ve Güvenlik İşbirliği’ne Etkileri. Karadeniz Araştırmaları. 2016;13(49):1-16.