Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 51, 223 - 232, 15.09.2016

Öz

Atalık, Kafkasya’da bir ailenin çocuğunun bir başka aileye verile- rek orada büyütülmesi ve yetiştirilmesi geleneğini ifade eden ve baba anlamına gelen ata isminden türetilmiş bir terimdir. Gök- türkler zamanından itibaren örneklerine rastlanılan bu Türk gele- neği Selçuklularda da Atabek adıyla bulunmaktaydı. Atalık gelene- ği Kafkasya ve İdil bölgelerinde yaşayan Bulgar Türklerinde de gö- rülürdü. Altın Ordu ve Kırım hanlarının şehzadelerinin Kafkas- ya’da büyütüldükleri, burada silâh kullanmayı, ata binmeyi, aile terbiyesini öğrendikten sonra ailelerine teslim edildikleri bilin- mektedir. Bu şehzadeleri Kafkasya’da eğiten aileler onların ma- nevî babaları, atalıkları sayılırdı. Atalık geleneğinin kadim devir- lerden beri Adigelere (Çerkeslere) özgü bir toplumsal kurum ol- madığı, kuzeyden gelen atlı-göçebe bozkır savaşçıları tarafından Kafkaslara taşındığı açıktır. Atalık adının bir terim ve kurum ola- rak Göktürkler, Bulgarlar, Kıpçaklar ve Selçuklularda mevcut ol- duğu ve Moğolların da kültürel etkileşim aracılığıyla atalık kuru- munu kendi bozkır kültürlerine uyarladıkları görülmektedir

Kaynakça

  • Ahmed Cevdet Paşa (1997), ‘Kırım ve Kafkas Tarihçesi’. (haz. Ahmet Özay- dın). Emel, (221) Temmuz-Ağustos, 9-30.
  • Aşemez, H. (1973), ‘Adıgey (Çerkesya)’in Kısa Tarihi.’ Kafkasya Kültürel Dergi (İstanbul), X (39-42): 36-89.
  • Baj, Jabagi (1969), Çerkesya’da Sosyal Yaşayış-Âdetler.-Ankara: Kafkasya Kültürel Dergisi Yayınları.
  • Barut, Ali (1997), “Kırım Hanlığı ile Kuzey-Batı Kafkasya İlişkilerinde Atalık Müessesesinin Yeri”, Emel Dergisi, 219, 21-24.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ufuk Tavkul

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Tavkul, U. (2016). KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Karadeniz Araştırmaları, 13(51), 223-232.
AMA Tavkul U. KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Karadeniz Araştırmaları. Eylül 2016;13(51):223-232.
Chicago Tavkul, Ufuk. “KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE ‘ATALIK’ KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER”. Karadeniz Araştırmaları 13, sy. 51 (Eylül 2016): 223-32.
EndNote Tavkul U (01 Eylül 2016) KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Karadeniz Araştırmaları 13 51 223–232.
IEEE U. Tavkul, “KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE ‘ATALIK’ KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER”, Karadeniz Araştırmaları, c. 13, sy. 51, ss. 223–232, 2016.
ISNAD Tavkul, Ufuk. “KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE ‘ATALIK’ KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER”. Karadeniz Araştırmaları 13/51 (Eylül 2016), 223-232.
JAMA Tavkul U. KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Karadeniz Araştırmaları. 2016;13:223–232.
MLA Tavkul, Ufuk. “KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE ‘ATALIK’ KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER”. Karadeniz Araştırmaları, c. 13, sy. 51, 2016, ss. 223-32.
Vancouver Tavkul U. KIRIM-KAFKASYA İLİŞKİLERİNDE “ATALIK” KURUMUNUN KÖKENİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER. Karadeniz Araştırmaları. 2016;13(51):223-32.