Bu çalışmanın amacı Yeşil Yol projesine karşı gelişen yerel çevre hareketini ekonomik büyüme-çevre koruma çelişkisi üzerinden incelemektir. Küresel kapitalizme uyum ve refah artışı amacıyla, sürekli ekonomik büyüme sürecindeki Türkiye’de enerji, maden ve yol gibi altyapı projeleri ülkenin dört bir yanında gerçekleşti- rilmektedir. Gelişmekte olan Türkiye’de gelir dağılımı adaletsizli- ğine rağmen refah artışını sağlayan bu süreç, kaçınılmaz biçimde çevresel bozulmalara neden olmakta ve özellikle yerelde maden, santral ve yol karşıtı çevre hareketlerini ortaya çıkarmaktadır. Doğu Karadeniz Yaylalarını birbirine bağlayan 2.600 kilometre uzunluğundaki Yeşil Yol Projesi de turizmi geliştirmeyi hedefler- ken çevresel bozulmaya neden olacağı kaygısıyla bir çevre hareke- tine neden olmuştur. Bu çalışmada, ABD’deki benzer yerel çevre hareketlerine uygulanmış Koşu Bandı Üretimi Kuramına göre Ye- şil Yol karşıtı hareketi üç başlık altında incelenmektedir. Ekono- mik Büyüme-Çevre Çelişkisi başlığında ise gelişmekte olan ülke ekonomisinin doğal alanları kitle turizmine açarken 2.600 kilo- metre uzunluğunda ve normalden geniş olarak planlanan Yeşil Yol projesinin yerel yaşamı ve doğayı tehdit ettiği ortaya konmakta- dır. Kullanım Değeri-Değişim Değeri Ayrımı başlığında ise yaylala- rın hayvancılık, dinlenme ve yerel pansiyonculuk şeklindeki kul- lanımı ile proje sonunda gerçekleşecek kitle turizminin getireceği refah artışı ve çevrenin bozulması öne çıkmaktadır. Projeye karşı olanlar kullanım değerini ve çevreyi korumayı savunmaktayken destekleyenler ise değişim değerinin getireceği refah artışını ve düzenli yapılaşmayı talep etmektedirler. Örgütlenme ve Medya başlığında Yeşil Yol projesine karşıt yerel hareketlerin barışçıl ey- lemlerinin başarıya ulaşmasında ulusal medyada yer alabilmeleri- nin ve yereli aşan bölgesel platformlar oluşturabilmelerinin önemi ortaya konmaktadır.
Yeşil Yol çevrecilik turizm yerel hareket Koşu Bandı Üretimi
This study aims to analyse the environmental grassroots move- ment against Green Road Project through the dilemma of economic growth-conservation. Energy, mine and road like infrastructure projects are realized among the country that is in the process of continuous economic growth to adapt global capitalism and to in- crease welfare. This process of economic growth providing in- crease in welfare despite of inequality of income distribution, in- evitably causes environmental degradation and generates envi- ronmental movements against mine, plant and road projects par- ticularly in locals. While Green Road Project with 2.600 km linking East Black Sea Plateaus aims to develop tourism, it also ignites a grassroots movement due to concern for environmental degrada- tion. This study examines the grassroots movement against Green Road Project under 3 topics through the perspective of the Treadmill of Production Theory that is used in similar movements in USA. The Contradiction of Economic Growth-Environment topic states that economy of developing country opens natural areas to mass tourism, however 2.600 km of wider road threatens local life and nature. Difference between Use Value and Exchange Value topic declares the tension between use of plateaus for animal hus- bandry, recreation and local tourism and income increase and en- vironmental degradation due to mass tourism. People against the project defend the use value and environmental protection while others supporting Green Road ask for income increase and planned settlement. Organization and Media topic shows the ef- fect of national media and regional organizations on success of peaceful actions of grassroots movements against Green Road Project.
Green Road environmentalism tourism grassroots movement The Treadmill of Production
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 52 |