In the mining industry, bench blasting efficiency is determined by rock fragmentation. Therefore, it is crucial to predict the result of rock fragmentation before blasting. It is widely accepted that empirical fragmentation models like Kuz-Ram and Chung and Katsabanis (C&K) are the most reliable tools for predicting the size distribution of rock fragments following blasting. The main aim of this study is to provide an approach to estimating the optimal burden according to the intended mean fragment size using rock fragmentation models. It is necessary to determine or know the rock factor used in the mentioned models in attempting to apply the method proposed in this study. Initially, studies were conducted to determine the most appropriate burden according to the intended mean fragment for a quarry where the rock factor is known. After this, simplified equations were derived for the optimal burden depending on the rock factor, the intended mean fragment size, the bench height and the density of the explosive.
Madencilik sektöründe, basamak patlatmalarının verimliliği kaya parçalanma derecesine göre belirlenmektedir. Bu nedenle, patlatma öncesinde kaya parçalanma derecesinin tahmin edilmesi oldukça önem taşımaktadır. Kuz-Ram ve Chung ve Katsabanis (C&K) gibi görgül parçalanma modellerinin, patlatma sonrasındaki kaya parçalarının boyut dağılımının tahmin edilmesinde en güvenilir yöntemler olduğu yaygın olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, kaya parçalanma modellerini kullanarak istenilen ortalama parça boyutuna göre en uygun yük mesafesinin tahmin edilmesine yönelik bir yaklaşım sağlamaktır. Bu çalışmada önerilen yöntemin uygulanabilmesi için söz konusu modellerde kullanılan kaya faktörünün belirlenmesi veya bilinmesi gerekmektedir. İlk olarak, kaya faktörünün bilindiği bir ocak için istenilen ortalama parça boyutuna göre en uygun yük mesafesinin belirlenmesine yönelik çalışmalar yapılmıştır. Bundan sonra ise, kaya faktörüne, amaçlanan ortalama parça boyutuna, basamak yüksekliğine ve patlayıcının yoğunluğuna bağlı olarak en uygun yük mesafesinin belirlenmesine yönelik basitleştirilmiş denklemler türetilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kaya Mekaniği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |