The aim of this study is to investigate the effect of brand and brand image on purchasing behaviors of consumers in industry. The information obtained at the end of this research will provide a basis for the arrangements to be made among the members of the automotive industry association. In order to determine whether the brand and brand image have an impact on consumer buying behaviors, a questionnaire was applied to 344 people in the industrial zone using the sample method. According to the results of the research; while consumers first use their preferences for easy distortion when buying a vehicle, they find original, durable and meticulous craftsmanship respectively. In purchasing, the most important factor affecting the consumer is the encouraging role of dealer employees. The perception of brand image is higher among consumers who are active users of cars, civil servants and other occupational groups who are not retired and single
Bu çalışmanın amacı otomobil marka ve marka imajının tüketicilerin satın alma davranışları üzerine etkisini incelemektir. Bu araştırma sonunda elde edilen bilgilerin otomotiv sanayi derneğinin üyeleri arasında yapacağı düzenlemeler için bir temel teşkil edeceği düşünülmektedir. Çalışmada Konya otomobil tüketici evreninden 344 kişi üzerinde kolayda örneklem yöntemi kullanılarak anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; tüketiciler araç satın alırken ilk olarak tercihlerini kolay bozulmayan araçtan yana kullanırken, diğer önemli buldukları hususlar ise sırasıyla aracın orijinal, dayanıklı ve titiz işçiliğe sahip olmasıdır. Satın alma esnasında, tüketiciyi etkileyen en önemli faktör bayii çalışanlarının teşvik edici rolüdür. Çalışma sonuçlarına göre, aktif araba kullanan, memur ve bekâr olan tüketicilerin marka imajı algılarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |