The aim of this study is to investigate the relationship between social media addiction and fear of positive and negative evaluation. The sample of the research; It consists of 302 university students in Konya. The ages of the participants were determined to be at least 18 in order to obtain adult pattern in the measurement instruments used. 68.2% of the participants were women and 31.8% were men. Social Media Addiction Adult Form, Fear of Negative Rating Scale, Fear of Positive Rating Scale and Personal Information Form were administered to the participants. Within the scope of the study, the fears of university students' positive evaluation and negative evaluation with social media addiction; age, gender, and whether they differ according to the university they study, and the relationship between social media addiction and fears of positive evaluation and negative evaluation. According to the results of the research, there was a significant and positive relationship between social media addiction and fear of negative evaluation, but no significant relationship was found between social media addiction and fear of positive evaluation. According to the research findings, female students 'social media addiction scores are higher than male students'. On the other hand, fear of positive and negative evaluation did not differ significantly according to gender. The most commonly used social media tools of university students were found to be YouTube, Instagram and Whatsapp, respectively. It is thought that it is of great importance that university students use social media and their fear and anxiety to be evaluated as a result of the addiction developed
Social media use Social media addiction Fear of positive evaluation Fear of negative evaluation
Bu araştırmanın amacı, sosyal medya bağımlılığı ile olumlu ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini Konya’daki 302 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların yaşları kullanılan ölçme araçlarında yetişkin örüntüsünün elde edilmesi amacıyla en az 18 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların %68,2’si kadınlardan, %31,8’si erkeklerden oluşmaktadır. Katılımcılara Sosyal Medya Bağımlılığı Yetişkin Formu, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği, Olumlu Değerlendirilme Korkusu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Çalışma kapsamında üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile olumlu değerlendirilme ve olumsuz değerlendirilme korkularının; yaş, cinsiyet ve eğitim aldığı üniversiteye göre farklılaşıp farklılaşmadığı, sosyal medya bağımlılığı ile olumlu değerlendirilme ve olumsuz değerlendirilme korkuları arasındaki ilişki ile ilgili bulgular paylaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, sosyal medya bağımlılığı ile olumsuz değerlendirilme korkusu arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki bulunurken sosyal medya bağımlılığı ile olumlu değerlendirilme korkusu arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırma bulgularına göre, kadın öğrencilerin sosyal medya bağımlılık puanları erkek öğrencilerden daha yüksektir. Olumlu değerlendirilme ve olumsuz değerlendirilme korkusu puanları ise cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Üniversite öğrencilerinin en çok kullandıkları sosyal medya araçlarının sırasıyla YouTube, İnstagram ve Whatsapp olduğu belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının ve buna geliştirilen bağımlılık sonucunda değerlendirilmeye yönelik taşıdıkları korku ve kaygının belirgin olmasının büyük önem taşıdığı düşünülmektedir
Sosyal medya kullanımı Sosyal medya bağımlılığı Olumlu Değerlendirilme Korkusu Olumsuz Değerlendirilme Korkusu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |