In the study, the definition of idrac, the relationship between its dictionary and technical meanings of this word have been discussed. In fact, idrac is studied in two parts, because there is no common point in the scholars' description of idrac. These were pointed out a little in this study, and the parts of the idrac have been stated. While İdracu’l-text is divided into three parts, idracu’s-sened is divided into five. Each of the chapters is explained with its own example and examined. In addition, the reasons of idrac are explained, all of them are explained with examples, and most of them with induction evidence based principle. The ways leading to the recognition of the idrac, and the permissible and non-permissible provisions, the works on the subject of mudrec hadiths in order to facilitate its definition and meaning have been mentioned. It is concluded that Idraq is one of the hadiths and it can only be known by bringing together and studying induction, comparison and tarik
Çalışmada “idrac”ın tarifi, lügat ve ıstılah manaları arasındaki ilişki ele alınmıştır. Aslında idrac iki kısımda incelenmektedir, çünkü âlimlerin idracla ilgili tariflerinde ortak bir nokta yoktur. Tarafımdan bunlara biraz işaret edilmiş, ayrıca idracın kısımlarına temas edilmiştir. İdracu’l-metn üç kısma ayrılırken, idracu’ssened beşe ayrılmaktadır. Bölümlerin her biri kendine has örneğiyle açıklanarak incelenmeye çalışılmıştır. Ayrıca idracın sebepleri açıklanmış, çoğu tümevarım kanıta dayalı ilkesiyle olmak üzere hepsi örneklerle açıklanmıştır. İdracı tanımaya götüren yollardan ve caiz olan ve olmayan hükmünden, tanımını ve manasını kolaylaştırmak amacıyla müdrec hadisleri konu alan eserlerden bahsedilmiştir. İdracın hadis illetlerinden birisi olduğuna ve bunun ancak tümevarım, mukayese ve tarikleri biraraya getirmek ve incelemekle bilinebileceği kanısına varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |