Pazarlama ve üretim planlaması faaliyetleri bir işletme için vazgeçilmez birer fonksiyondur. Pazarlama faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi ve diğer işletme faaliyetleri ile uyumlu biçimde uygulanması için işletmenin üretim ve üretim yönetimi kapasitesinin de dikkate alınması gereklidir. Buna göre; KOBİ’lerin pazarlama faaliyetlerini üretim yönetimi faaliyetleriyle uyumlu şekilde planlama ve uygulamaya yönelik çaba içinde olması doğal bir gelişmedir.
Yürütülen araştırma ile imalatçı mobilya KOBİ’lerinin pazarlama faaliyetleri ile uyumlu bir stratejik üretim planına sahip olup olmadıkları konusunda bilgi toplanmıştır. Firmalar hakkında toplanan verilerle; firma yapısı, çalışan sayısı, üretim miktarı, aylık kapasite kullanım oranı, üretim yöntemi, yeni üretim teknolojilerinin temin edilmesi değişkenleri ile hedef pazarlar ve pazarlama faaliyetleri arasındaki ilişki ortaya konmaya çalışılmıştır.
Çalışmada; Trabzon ili mobilya sektöründe faaliyet gösteren ve imalat yapan KOBİ’lerin stratejik bir üretim planına sahip olup olmadıklarının tespiti, buna sahip olan KOBİ’lerin stratejik üretim planı faaliyetlerini pazarlama hedeflerine uygun biçimde ve pazarlama faaliyetleriyle koordineli biçimde yürütebilme durumları analiz edilmiştir. Ayrıca firma yöneticilerine yönelik uygulanan likert ölçeği aracılığıyla, pazarlama stratejileri ile uyumlu ve koordineli bir stratejik üretim planı/yönetimi hakkındaki bilgi düzey ve tutumları öğrenilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler dar bir örneklemden elde edilmiş olsa da gelecekte yapılacak daha kapsamlı araştırmalar için ampirik bir araştırma örneği olabilecektir.
Marketing and production planning activities are indispensable functions for an enterprise. In order to plan, conduct marketing activities and implement them in accordance with other business activities, it is also necessary to take into account the production and production management capacity of the enterprise. Accordingly, it is a natural development for SMEs to make efforts to plan and implement marketing activities in accordance with production management activities
With the research carried out, information was collected about whether the manufacturer furniture SMEs have a strategic production plan that is compatible with their marketing activities. With the data collected about the companies; The relationship between firm structure, number of employees, production amount, monthly capacity utilization rate, production method, supply of new production technologies and target markets and marketing activities has been tried to be revealed.
In the study; Determining whether SMEs operating and manufacturing in Trabzon furniture sector have a strategic production plan and the ability of SMEs that have it to carry out strategic production plan activities in accordance with their marketing goals and in coordination with marketing activities were analyzed. In addition, the level of knowledge and attitudes about a coordinated strategic production plan/management in line with marketing strategies were tried to be learned through the likert scale applied for company managers. Although the data obtained in this study were obtained from a narrow sample, it may be an empirical research example for more comprehensive research to be conducted in the future.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 14 |
The Journal of Institute of Black Sea Studies is an Open Access journal and provides immediate open access to its contents. The Journal aims to promote the development of global Open Access to scientific information and research. The Publisher provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, except change of contents and for commercial use), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). License, provided the original work is cited. Written permission is required from the publisher for use of its contents for commercial purposes.
The Journal of Institute of Black Sea Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).