Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 44 - 57, 20.12.2020

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı erkek hemşirelik öğrencilerin kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasına ilişkin görüşlerini belirlemektir.
Yöntem: Araştırma kesitsel olarak Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu’ndaki 3. ve 4. sınıfta okuyan erkek öğrencilerle yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu ile toplanmıştır. Veriler Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for Windows 22 paket programında, tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin çoğunun (%51,1) hemşireliği iş bulma kolaylığı nedeniyle seçtiği görülmüştür. Katılımcıların yaklaşık yarısının (%48,9) ailesinin hemşirelik mesleğini seçmesini normal karşıladığı, büyük çoğunluğunun (%95,0) sınıftaki kız arkadaşlarının meslekte erkek hemşire olmasını normal karşıladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin %27,1’inin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği klinik uygulamasında kadınlara bakım ve danışmanlık verirken çekimser kaldığı, klinik uygulamada en çok karşılaştıkları sıkıntının ise hastaların çekimser davranmaları (%42,2) olduğu saptanmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Erkek öğrencilerin hemşirelik mesleğini seçme nedeninin çoğunlukla iş bulma kolaylığı olduğu görülmüştür. Erkek hemşirelik öğrencilerinin aileleri ve sınıf arkadaşlarının, erkeklerin hemşire olmasını yadırgamadığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin kadın doğum kliniklerinde zorluklar yaşadığı görülmüştür. Sonuçlar hem erkek öğrencilerin hem de bakım alan bireylerin hemşirelik mesleğinde erkeklerin olmasına yeterince hazır olmadığını düşündürmektedir. Erkek öğrencilerin öğretim elemanları tarafından desteklenmesi ve kadın doğum kliniklerinde erkeklerin de çalışmasına olanak verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akgün Kostak, M., Aras, T. ve Akarsu, Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Nurs J, 2, 39-46.
  • Akpınar, A., Teskereci, G. ve Balcı Yangın, H. (2016). Öğrenci hemşirelerin kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği klinik uygulamasına ilişkin düşünce ve deneyimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (Özel Sayı), 1-8.
  • Brodiea, D.A., Andrewsb, G.J., Andrewsa, J.P., Thomasc, G.B., Wong, J. & Rixona, L. (2004). Perceptions of nursing: confirmation, change and the student experience. International Journal of Nursing Studies, 41 (7), 721–733.
  • Buyukkayaci Duman., N. (2012). The attitudes and opinions of women in Turkey about the male nurses who worked at the maternity and childbirth service. International Journal of Business and Social Science, 3 (19), 101-106.
  • Chan, Z.C.Y., Lui, C.W., Cheung, K.L., Hung, K.K., Yu, K.H. & Kei, S.H. (2013). Voices from a minority: Experiences of Chinese male nursing students in clinical practice. American Journal of Men’s Health, 7 (4), 295305.
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10 (1), 1440-1455.
  • Eswi, A. & El-Sayed, Y. (2011). The experience of Egyptian male student nurses during attending maternity nursing clinical course. Journal of Nurse Education in Practice, 11, 93-98.
  • Ha, J.Y., Kim, S.H., Choi, H.Y. & Ahn, Y.M. (2015). The practical experience of male nursing students in obstetrics. Advanced Science and Technology Letters, 103 (Education), 232-235. http://dx.doi.org/10.14257/astl.2015.103.49
  • Hotun Şahin, N. ve Demirgöz Bal, M. (2014). Kadın doğum kliniklerinde yatan kadınların erkek hemşirelere ilişkin görüşleri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi (KASHED), 1 (1), 55-67.
  • Inoue, M., Chapman, R. & Wynaden, D.(2006). Male nurses experiences of providing intimate care for women clients. Journal of Advanced Nursing, 55, 559.
  • Kaya, N., Turan, N. ve Öztürk, A. (2011). Türkiye’de erkek hemşire imgesi. International Journal of Human Sciences, 8 (1), 16-30.
  • Kocaer, Ü., Öztop, T., Usta, N., Gökçek, D., Bahçecik, N., Öztürk, H. ve Paslı, E. (2004). Hemşirelik mesleğinde erkek üyelerin yeri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7, 23-29.
  • Kuzu, N., Bayramova, N., Korkmaz, G. (2003). Sağlık yüksek okulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin görüşleri. Hemşirelik Forumu, 6 (5), 40-44.
  • Özcan, H. (2014). Doğum stajına çıkan öğrencilerin gözüyle; okul hastane işbirliği. S.D.Ü. Tıp Fak. Derg., 21 (3), 78-83.
  • Özpancar, N., Aydın, N., ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (3), 9-17.
  • Potur, D.C. ve Bilgin, N.Ç. (2014). Assessment of clinical stress in male and female nursing students, as measured on the first and last day of the obstetrical nursing clinic course. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi (KASHED), 1 (1), 93-106.
  • Sarıtaş, S., Karadağ, M. ve Ayar, D. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin erkek hemşireyi algılama düzeylerinin değerlendirilmesi. 4. Uluslararası 11. Ulusal Hemşirelik Kong. Kitabı. Tübitak, 223. Ankara.
  • Sevil, Ü., Saruhan, A., Ertem, G., Kavlak, O., Çoban, A. ve Ünsal Atan, Ş. (2005). Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini güz dönemi ve yaz okulunda alan lisans öğrencilerinin kendilerini yeterli bulma durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 21 (1), 79-90.
  • Taşçı, K.D. (2007). Kadın doğum servislerinde yatan hastaların erkek hemşireler hakkındaki düşünceleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10, 12-19.
  • T.C. Resmi Gazete. Sayı, 26510. 02.05.2007 tarih ve 5634 nolu Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun.
  • Tezel, A., Akpınar, B.A., Yurttaş, A. ve Çelebioğlu, A. (2008). Hastalar erkek hemşireleri kabul edecekler mi? Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 16, 13-18.
  • Tzeng, Y.L., Chen, Y.Z., Tu, H.C. & Tsai, T.W. (2009). Role strain of different gender nursing students in obstetrics practice: A comparative study. Journal of Nursing Research, 17 (1), 1-9.
  • Utkualp, N. ve Ogur, P. (2010). Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 45-54.
  • Uzun Aksoy, M., Arslan Gürcüoğlu, E. ve Tüfekci Akcan, A. (2017). Bir erkek öğrencinin doğum, kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamaları sırasındaki meslek algısı ve deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2), 54-63.
  • Ünsal, A., Akalın, İ. ve Yılmaz, V. (2010). Farklı meslek çalışanlarının erkek hemşirelere ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 7 (1), 420-431.
  • Ünsar, S. (2005).Trakya Üniversitesi Edirne Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitim hakkındaki görüş ve düşünceleri. Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi, 54, 25-31.
  • Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., Özkan, Z.K. ve Motör, D. (2016). Hemşirelik bölümünde okuyan erkek öğrencilerin sosyal çevrelerinde yaşadıkları sorunlar. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5 (6), 1636-1648.
  • Yılmaz, M. ve Karadağ, G. (2011). Erkek öğrenci hemşireler hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4, 21-28.

The Views of Male Nursing Students about Clinical Practice in the Course of Women’s Health and Diseases Nursing.

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 44 - 57, 20.12.2020

Öz

Aim: Aim of this study is to determine views of male nursing students about clinical practice in the course of women’s health and diseases nursing.
Method: This cross-sectional study have been carried out with third and fourth grade male students at Aydın Adnan Menderes University Aydın School of Health. Data has been collected by a questionnaire prepared by researchers. Data has been analyzed by using descriptive statistics in Statistical Package for Social Sciences (SPSS) for Windows 22 program.
Results: It has been seen that most of students (51.1%) have chosen nursing because of the ease of finding job. It has been determined that approximately half of respondents’ parents (48.9%) have accepted choosing nursing as a job and majority of their female classmates (95.0%) have accepted male nurses in profession. It has been found that 27.1% of students abstained from giving care and counselling to women in clinical practice of Women’s Health and Diseases Nursing, and most frequently encountered problems (42.2%) were patients abstaining from male nursing students.
Conclusion: It has been found that reason for choosing nursing profession is ease of finding job mostly. It has been determined that male nursing students’ families and classmates accepted them as nurses. As result of this study, it has been seen that male students have difficulties in gynecology-obstetrics clinics. It can be concluded that male students and individuals receiving care are not sufficiently prepared for male students to be in the profession. It is recommended that supporting male students by instructiors, and allowing men to work in gynecology-obstetrics clinics.

Kaynakça

  • Akgün Kostak, M., Aras, T. ve Akarsu, Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin klinik hemşirelerin eğitimlerine verdiği katkıya ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Nurs J, 2, 39-46.
  • Akpınar, A., Teskereci, G. ve Balcı Yangın, H. (2016). Öğrenci hemşirelerin kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği klinik uygulamasına ilişkin düşünce ve deneyimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (Özel Sayı), 1-8.
  • Brodiea, D.A., Andrewsb, G.J., Andrewsa, J.P., Thomasc, G.B., Wong, J. & Rixona, L. (2004). Perceptions of nursing: confirmation, change and the student experience. International Journal of Nursing Studies, 41 (7), 721–733.
  • Buyukkayaci Duman., N. (2012). The attitudes and opinions of women in Turkey about the male nurses who worked at the maternity and childbirth service. International Journal of Business and Social Science, 3 (19), 101-106.
  • Chan, Z.C.Y., Lui, C.W., Cheung, K.L., Hung, K.K., Yu, K.H. & Kei, S.H. (2013). Voices from a minority: Experiences of Chinese male nursing students in clinical practice. American Journal of Men’s Health, 7 (4), 295305.
  • Demiray, A., Bayraktar, D. ve Khorshid, L. (2013). Erkek hemşirelik öğrencilerinin hemşireliği seçme nedenleri ve bu mesleği seçme nedeniyle yaşadıkları sorunlar. International Journal of Human Sciences, 10 (1), 1440-1455.
  • Eswi, A. & El-Sayed, Y. (2011). The experience of Egyptian male student nurses during attending maternity nursing clinical course. Journal of Nurse Education in Practice, 11, 93-98.
  • Ha, J.Y., Kim, S.H., Choi, H.Y. & Ahn, Y.M. (2015). The practical experience of male nursing students in obstetrics. Advanced Science and Technology Letters, 103 (Education), 232-235. http://dx.doi.org/10.14257/astl.2015.103.49
  • Hotun Şahin, N. ve Demirgöz Bal, M. (2014). Kadın doğum kliniklerinde yatan kadınların erkek hemşirelere ilişkin görüşleri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi (KASHED), 1 (1), 55-67.
  • Inoue, M., Chapman, R. & Wynaden, D.(2006). Male nurses experiences of providing intimate care for women clients. Journal of Advanced Nursing, 55, 559.
  • Kaya, N., Turan, N. ve Öztürk, A. (2011). Türkiye’de erkek hemşire imgesi. International Journal of Human Sciences, 8 (1), 16-30.
  • Kocaer, Ü., Öztop, T., Usta, N., Gökçek, D., Bahçecik, N., Öztürk, H. ve Paslı, E. (2004). Hemşirelik mesleğinde erkek üyelerin yeri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7, 23-29.
  • Kuzu, N., Bayramova, N., Korkmaz, G. (2003). Sağlık yüksek okulu hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin eğitimlerine ve geleceklerine ilişkin görüşleri. Hemşirelik Forumu, 6 (5), 40-44.
  • Özcan, H. (2014). Doğum stajına çıkan öğrencilerin gözüyle; okul hastane işbirliği. S.D.Ü. Tıp Fak. Derg., 21 (3), 78-83.
  • Özpancar, N., Aydın, N., ve Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (3), 9-17.
  • Potur, D.C. ve Bilgin, N.Ç. (2014). Assessment of clinical stress in male and female nursing students, as measured on the first and last day of the obstetrical nursing clinic course. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi (KASHED), 1 (1), 93-106.
  • Sarıtaş, S., Karadağ, M. ve Ayar, D. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin erkek hemşireyi algılama düzeylerinin değerlendirilmesi. 4. Uluslararası 11. Ulusal Hemşirelik Kong. Kitabı. Tübitak, 223. Ankara.
  • Sevil, Ü., Saruhan, A., Ertem, G., Kavlak, O., Çoban, A. ve Ünsal Atan, Ş. (2005). Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersini güz dönemi ve yaz okulunda alan lisans öğrencilerinin kendilerini yeterli bulma durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 21 (1), 79-90.
  • Taşçı, K.D. (2007). Kadın doğum servislerinde yatan hastaların erkek hemşireler hakkındaki düşünceleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10, 12-19.
  • T.C. Resmi Gazete. Sayı, 26510. 02.05.2007 tarih ve 5634 nolu Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun.
  • Tezel, A., Akpınar, B.A., Yurttaş, A. ve Çelebioğlu, A. (2008). Hastalar erkek hemşireleri kabul edecekler mi? Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 16, 13-18.
  • Tzeng, Y.L., Chen, Y.Z., Tu, H.C. & Tsai, T.W. (2009). Role strain of different gender nursing students in obstetrics practice: A comparative study. Journal of Nursing Research, 17 (1), 1-9.
  • Utkualp, N. ve Ogur, P. (2010). Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 45-54.
  • Uzun Aksoy, M., Arslan Gürcüoğlu, E. ve Tüfekci Akcan, A. (2017). Bir erkek öğrencinin doğum, kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamaları sırasındaki meslek algısı ve deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (2), 54-63.
  • Ünsal, A., Akalın, İ. ve Yılmaz, V. (2010). Farklı meslek çalışanlarının erkek hemşirelere ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 7 (1), 420-431.
  • Ünsar, S. (2005).Trakya Üniversitesi Edirne Sağlık Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitim hakkındaki görüş ve düşünceleri. Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Hemşirelik Dergisi, 54, 25-31.
  • Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., Özkan, Z.K. ve Motör, D. (2016). Hemşirelik bölümünde okuyan erkek öğrencilerin sosyal çevrelerinde yaşadıkları sorunlar. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5 (6), 1636-1648.
  • Yılmaz, M. ve Karadağ, G. (2011). Erkek öğrenci hemşireler hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4, 21-28.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makele
Yazarlar

Belma Toptaş

Hilmiye Aksu

Mükerrem Başli

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2020
Kabul Tarihi 4 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toptaş, B., Aksu, H., & Başli, M. (2020). ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 6(2), 44-57.
AMA Toptaş B, Aksu H, Başli M. ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. KASHED. Aralık 2020;6(2):44-57.
Chicago Toptaş, Belma, Hilmiye Aksu, ve Mükerrem Başli. “ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2020): 44-57.
EndNote Toptaş B, Aksu H, Başli M (01 Aralık 2020) ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 6 2 44–57.
IEEE B. Toptaş, H. Aksu, ve M. Başli, “ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, KASHED, c. 6, sy. 2, ss. 44–57, 2020.
ISNAD Toptaş, Belma vd. “ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi 6/2 (Aralık 2020), 44-57.
JAMA Toptaş B, Aksu H, Başli M. ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. KASHED. 2020;6:44–57.
MLA Toptaş, Belma vd. “ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, c. 6, sy. 2, 2020, ss. 44-57.
Vancouver Toptaş B, Aksu H, Başli M. ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ DERSİ KLİNİK UYGULAMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. KASHED. 2020;6(2):44-57.