Kur’ân
ve sünnette yer alan nasları anlamada doğru bir yöntem tespit etme fıkıh
âlimleri için en önemli meselelerden biridir. Bu sebeple naslardaki ifadeleri
anlamak için ihtiyaç duyulan kuralları içeren lafız bahisleri konusu fıkıh usulü
ilminin en önemli bahislerindendir. Lafız bahisleri konusu kapsamında
değerlendirilen hususlardan biri de kapalılığı açısından lafızların taksimidir.
Hanefi usulcüler tarafından genel kabul gören taksime göre bu lafızlar hafî,
müşkil, mücmel ve müteşâbih kısımlarına ayrılırlar. Usûl âlimleri bu konuyu
lafızlardaki kapalılığın nasıl giderileceği ve bu lafızların ifade ettikleri
hükümler açılarından ele almışlardır. Hanefî usulcüler arasında lafız taksimini
sistemli bir şekilde ele alan ilk usûlcü Ebû Zeyd ed-Debûsî (ö. 430/1039) dir.
Alâuddîn es-Semerkandî’de (ö. 539/1144) kapalılığı bakımından lafızlar konusuna
değinmiştir. Ancak her ikisi de Hanefî olan bu iki usûlcünün görüşleri arasında
bir takım farklılıklar vardır. Bu çalışmada Ebû Zeyd ed-Debûsî ve Alâuddîn
es-Semerkandî’nin görüşleri iki müellifin usûl eserleri esas alınarak
karşılaştırmalı olarak incelenecektir.
One of the most important issues
for fiqh scholars is to determine an appropriate method in understanding the
“nass” that are deduced from the Qur’an and sunna. Therefore, the subject of
literal discussions and its rules which are needed to understand the
expressions of the “nass” are the most important subjects of the discipline,
usul al-fiqh. Another issue that is argued within the scope of literal
discussions is the categorization of the words in terms of their ambiguity.
According to the categorization generally accepted by the Hanafi scholars,
these words are divided into some parts such as khafi, mushkil, mujmal, and
mutashabih. Hanafi scholars discussed this issue from two perspectives. While
the first one is related to the question, how can it be possible to eliminate
the ambiguity of the words, the second one is about the verdict that is
expressed by these words. Among the Hanafi scholars, Abū Zayd al-Dabūsī (d.
430) is the first methodologist who discusses the categorization of the words
in a systematical way. Alauddin al-Samarqandi (d. 539) also scrutinized the
subject of literal discussions in terms of its ambiguity. However, there are some
differences between the views of these two scholars even though both of them
are Hanafi. In this study, the views of Abū Zayd al-Dabūsī and Alauddin
al-Samarqandi will be analyzed comparatively on the basis of their works.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |