Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOYUT RESİMLERİN ANLAMINI İNCELEMEK: PLASTİK ÖĞELER VE SANATÇI BAĞLAMI

Yıl 2023, , 597 - 620, 19.12.2023
https://doi.org/10.56597/kausbed.1373048

Öz

Öz / Bu çalışmanın temel amacı, soyut resimlerin anlamını incelemek ve plastik öğeler ile soyut resim sanatçısının bağlamını anlamaya yönelik bir inceleme yapmaktır. Bu tür soyut sanat eserleri 19. yüzyıldan itibaren sanatçılar tarafından üretilmekte olup, 1900'lerden itibaren sistematik bir sanat kuramı olarak genişlemiş ve dünyaya yayılmıştır. Soyut sanat, geleneksel resimsel temsili reddederek plastik öğelerle ifadeyi tercih eder ve sanatçılar, renk, biçim, doku, çizgi, hareket, denge, oran ve kompozisyon gibi öğeleri kullanarak eserlerini oluşturur. Somut temsilin olmadığı ve plastik öğelerle ifade edilen soyut resmi deneyimlemek ve anlamak için akıma ait teorik bilgi yanında sanatçının bağlamı, kişisel özellikleri, iç dünyası, yaşadığı coğrafya, tarihsel dönem, din, kültür ve diğer birçok faktörler hakkında bilgi gerekmektedir. Soyut sanat eserleri, sanatçının duygusal ifadesini yansıtmayı amaçladığı eserler olduğu gibi, nesnel ve somut ifadeler içeren duygu içermeyen eserleri de kapsayabilir. Soyut sanat, temsil etmek yerine, sanatçının iç dünyasını yansıtan duygusal ve düşünsel unsurlar da kullanır ve yeni bir ifade biçimi oluşturur; bu da izleyicilere farklı yorumlama ve anlama seçenekleri sunar. Tutarlı, saf ve net mesajı olan soyut eserler bulunsa da, anlam hem sanatçının bağlamından hem de izleyicinin kişisel deneyimlerinden etkilenir. Bu bağlamda, literatür analizi gibi nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılarak soyut sanat eserlerinin öğeleri ve sanatçının bağlamı detaylı bir şekilde incelenmiştir. Elde edilen verilere göre, soyut sanatın anlamını anlamak için, sanatçının kişisel geçmişi, eserin üretildiği coğrafya, tarih ve kültür, duygusal temelleri ve düşünsel temelleri gibi bağlamların anlaşılması, esere ait plastik dilin anlaşılmasında rehberlik edebilir. Sonuç olarak, soyut resim sanatının anlaşılması ve yorumlanması, eserlerin öğelerinin ve sanatçının bağlamının ayrıntılı bir şekilde incelenmesini gerektirir. Bu çalışma, soyut sanatın anlamını daha derinlemesine keşfetmek amacıyla yapılmıştır ve bu sanat akımının zenginliğini ve çeşitliliğini anlamamıza katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Lynton, N. (2009). Modern sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Timuroğlu, V. (2013). Estetik: Estetik üzerine (Vol. 218). Berfin Basın Yayın ve Tic. Ltd. Şti.
  • Tunalı, İ. (2010). Estetik beğeni. Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (2008). Felsefenin ışığında modern resim. Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (1983). Benedetto Croce Estetiği'ne giriş. Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (1996). Estetik. Remzi Kitabevi.
  • Tunalı, İ. (2012). Tasarım felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • Worringer, W. (1985). Soyutlama ve özdeşleyim, Remzi Kitabevi.
  • Ziss, A. & Şahan, Y. (1984). Estetik: Gerçekliği sanatsal özümsemenin bilimi. De Yayınevi.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Cevat Atalay 0000-0002-7498-4722

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Atalay, M. C. (2023). SOYUT RESİMLERİN ANLAMINI İNCELEMEK: PLASTİK ÖĞELER VE SANATÇI BAĞLAMI. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 597-620. https://doi.org/10.56597/kausbed.1373048