Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ESTETİK, MÜZİK VE SİYASAL OLANI DÜŞÜNMEK

Yıl 2024, Sayı: 34, 669 - 692, 13.12.2024
https://doi.org/10.56597/kausbed.1519621

Öz

Bu çalışma, öncelikle başlı başına estetik bir üretim olan müziğin toplumsal işlevlerinden yola çıkarak siyasallığını kurgulamaktadır. Bu bağlamda estetik kavramının da siyasallığı ele alınmaktadır. Devamında ise teknikte yaşanan bir dönüşüm olarak dijitalleşmenin estetik ve müzik adına yarattığı dönüşümün yeni bir politika tarzı için sağladığı imkânlar adına estetik bir alt yapı inşa edilmeye çalışılacaktır.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Bu çalışma için etik kurula gerek bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2002). Aesthetic theory, Gretel Adorno ve Rolf Tiedemann (Ed.), Robert Hullot-Kentor (çev.), London: Continuum.
  • Adorno, T. W. (2018a). Müzik yazıları, (Şeyda Öztürk, haz. ve çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Adorno, T. W. (2018b). Walter Benjamin’e mektuplar (Elçin Gen, haz.), Estetik ve Politika (s. 163-198), (Elçin Gen, Taciser Belge ve Bülent Aksoy, çev.), 2. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Agamben, G. (2008). “Art, ınactivity, politics”, political/politics, Criticism of Contemporary Issues, 131-141, Erişim: 30.06.2019, https:// quepue deuncuerpo.files.wordpress.com/2014/06/art-inactivity-politics.pdf.
  • Agamben, G. (2009). Nesir fikri, (Fırat Genç, çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arbo, A. (2016). Müzik hermenötiği?, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 41, ss. 151-168, Erişim: 03.06.2021, https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/270306.
  • Attali, J. (2017). Gürültüden Müziğe, (Gülüş Gülcügil Türkmen, çev.), 3. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benjamin, W. (1995). Alman faşizminin kuramları, Ernst Junger’in denemeler derlemesi, “savaş ve savaçı” üzerine, Estetize Edilmiş Yaşam (s. 103-126), (Ünsal Oskay, haz. ve çev.), İstanbul: Der Yayınları.
  • Benjamin, W. (2014). Son bakışta aşk, (Nurdan Gürbilek, haz.), 7. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik olarak yeniden-üretilebilirlik çağında sanat yapıtı, (Gökhan Sarı, çev.), İstanbul: Zeplin Kitap.
  • Bennett, A. (2018). Kültür ve Gündelik hayat, (Nagehan Türkdoğan, Burcu Şenel, Umut Yener Kaya, çev.), 2. Baskı, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Cevizci, A. (2013). Felsefe sözlüğü, 8. Baskı, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Di Scipio, A. (2015). The politics of sound and the biopolitics of music: Weaving together soundmaking, ırreducible listening, and the physical and cultural environment, Organised Sound, 20 (3), p. 278-289, Erişim: 23.03.2019, https:// www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/ CB5E52A58B1053EE68416BA76F9F9CB8/S1355771815000205a.pdf/politics_of_sound_and_the_biopolitics_of_music_weaving_together_-soundma king_irreduc ible_listening_and_the_physical_and_cultural_environment.pdf.
  • Gadamer, H. G. (2003). Hermeneutik, Hermeneutik Üzerine Yazılar (s. 13-32), Doğan Özlem (der. ve dev.), İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Hillach, A. (1995). Siyaset estetiği: Walter Benjamin’in “Alman faşizminin kuramları”, Estetize Edilmiş Yaşam (s. 53-100), (Ünsal Oskay, haz. ve çev.), İstanbul: Der Yayınları.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık anıları, (Kemal Atakay, çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kramer, L. (2011). Interpreting music, London: University of California Press.
  • Kreft, L. (2020), 20. Yüzyılda sanat ve siyaset, Sanat/Siyaset (s. 185-206), Ali Artun (ed.), (Mustafa Tüzel, Elçin Gen, Esin Soğancılar, Haluk Barışcan, Nurdan Gürbilek, Sabir Yücesoy, Ufuk Kılıç, Emrehan Zeybekoğlu, çev.), 6. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lacoue-Labarthe, P. (1990). Heidegger, art and politics, (Chris Turner, çev.), Oxford: Basil Blackwell.
  • Lacoue-Labarthe, P. ve Nancy, J.-L. (1997). Retreating the political, (Simon Sparks, ed.), London: Routledge.
  • Rancière, J. (2012). Estetiğin huzursuzluğu, (Aziz Ufuk Kılıç, çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rancière, J. (2013). Özgürleşen seyirci, (E. Burak Şaman, çev.), 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Rancière, J. (2020a). Dissensus, (Mustafa Yalçınkaya, çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rancière, J. (2020b). Estetiğin siyaseti, Sanat/Siyaset, (s. 207-228), Ali Artun (ed.), (Mustafa Tüzel, Elçin Gen, Esin Soğancılar, Haluk Barışcan, Nurdan Gürbilek, Sabir Yücesoy, Ufuk Kılıç, Emrehan Zeybekoğlu, çev.), 6. Baskı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Revill, G. (2000). Music and the politics of sound: Nationalism, citizenship, and auditory space, Environment and Planning D: Society and Space, 18 (5), p. 597-613, Scopus, Erişim: 23.03.2019.
  • Ridley, A. (2007). Müzik Felsefesi, (Bilge Aydın, çev.), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Rouvroy, A. ve Stiegler, B. (2016). The digital regime of truth: From the algorithmic governmentality to a new rule of law, La Deleuzine- Online Journal of Philosophy, 3, pp. 6-29, Erişim: 30.06.2019, http://www.ladeleuziana.org/ wp-content/ uploads/2016/12/Rouvroy-Stiegler_ eng.pdf.
  • Savage, R. W. H. (2010). Hermeneutics and music criticism, New York: Routledge.
  • Sloterdijk, P. (2017). The aesthetic ımperative, Peter Weibal (ed.), (Karen Margolis, çev.), Malden: Polity Press.
  • Soykan, Ö. N. (2012). Müzik nedir? Felsefi bir araştırma, Doğu Batı, Sayı: 62, s. 29-42.
  • Street, J. (2003). “Fight the power”: The politics of music and the music of politics, Government and Opposition, 38 (1), 113-130, Erişim: 30.06.2019, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1477-7053.00007?casa_ token=iG90NDvap-4AAAAA:szUzN_RHNuv1Isqis DasSTcpzEi0wHoLQ6 SF6EU7dr934DZm5jDpQm2QHd2b6VhXxA4geIPQDpnbADih.
  • Şahiner, R. (2020). Sloterdijk ve sinik aklın eleştirisi üzerine, Çağdaş Sanatta Postmodernizm, Neo-Avangardizm, Sinizm (s. 197-218), Rıfat Şahin (ed.), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Şentürk, S. (2013). Sesin Özgürleşmesi: Müzik Prodüksiyonu teknolojileri, Birikim, Sayı: 285, 98-104.
  • Weibel, P. (2011). Sloterdijk and the question of an aesthetic, In Medias Res, Willem Schinkel & Liesbeth Noordegraaf-Eelens (ed.), Amsterdam: Amsterdam University Press.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Felsefesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Taylan Şengül 0000-0002-3865-0063

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Şengül, T. (2024). ESTETİK, MÜZİK VE SİYASAL OLANI DÜŞÜNMEK. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 669-692. https://doi.org/10.56597/kausbed.1519621