BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMI HAKKINDA OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 101 - 118, 01.01.2013

Öz

Araştırmanın amacı Okul Öncesi Öğretmeni adaylarının Okul Öncesi Öğretmeni Yetiştirme Programı hakkındaki değerlendirmelerini ortaya koymaktır. Araştırma betimsel türde nitel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği okuyan 30 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının, Okul Öncesi Öğretmeni YetiştirmeProgramı hakkında görüşleri alınmıştır. Alınan cevaplara göre, lisans programında önemli değişiklikler yapılması ve programın etkililiği sürekli ölçülmesi gerekmektedir. Hâlihazırda okutulan bazı derslerin içerik ve öğretim yöntemleri geliştirilmeli ve bunlar yapılırken öğretmen adaylarının ihtiyaçları da dikkate alınmalıdır.

Kaynakça

  • Blank, J. (2010). Early childhood teacher education: historical themes and contemporary issues. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31:4, 391- 405.
  • Cunningham, A. E., Zibulsky, J. ve Callahan, M.D. (2009). Starting small: Building preschool teacher knowledge that supports early literacy development. Read Writ, 22, 487–510.
  • Dalbudak, Z. (2006) “Anaokulu Öğretmenlerinin Drama Etkinliklerini Kullanmaları Üzerine Bir Araştırma”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demiral, Ö. (1985). Okulöncesi dönem öğretmeninin yetiştirilmesi. Ya-Pa 7. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Seminerleri II. III, Ya-Pa Yayınları: İstanbul.
  • Dereobalı, M. ve Ünver, G. (2009). Okulöncesi öğretmenliği lisans programı Derslerinin öğretim elemanları tarafından genel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10:3, 161-181.
  • Durmuşoğlu, M. C. (2010). “Hacettepe üniversitesi okul öncesi eğitimi anabilim dalı lisans programı ve Adpu Mektebeqeder Pedaqokıka Kafedrası lisans programlarının karşılaştırılması”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA
  • Espinosa, L.M. (2002). High-quality preschool: why we need it and what it looks like. National Institute for Early Education Research (NIEER): Preschool Policy Matters, 1,1-10.
  • Kandır, A. (2005). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitiminde Kaliteyi Belirleyen Ölçütler:Erken Çocukluk Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Karagözoğlu, G. (2003). “Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, Eğitimde yansımalar”, VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 yılında uygulanmaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203- 218.
  • Küçükoğlu, A.ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11 (3), 660-670, 2012. http://ilkogretim-online.org.tr internet adresinden 28.04.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Oğuzkan, Ş. ve Gürel, O. (1996). Okul Öncesi Eğitim, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları. Okul Öncesi Dönem. İstanbul, Epsilon Yayınları.
  • Oktay, A. (2007). “ Okul Öncesi Eğitimin Önemi Ve Yaygınlaştırılması ”, Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul : Morpa Yayınları.
  • Öztürk, D. S. G. (2008). Innovations in pre-school teacher education in Turkey. Proceedings International Conference on Educational Sciences ICES’08, Eastern Mediterranean University-Famagusta, North Cyprus.
  • Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 63-82.
  • Tuğrul, B. ve Diğerleri (2010). “Okulöncesi öğretmenlik uygulamalarının verimliliğini arttırma yönünde öğrenci, öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerinin incelenmesi”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Türk Eğitim Derneği [TED] (2009). Öğretmen Yeterlilikleri: Özet Rapor. TED: Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Üstün, E., Erkan, S., ve Akman, B. (2004). Türkiye'de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Yapıcı, M ve Ulu, F. B. (2010). İlköğretim 1. sınıf öğretmenlerinin okul öncesi öğretmenlerinden beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3: 1, 43-55.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). “Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri”, İlköğretim- Online, 3(2), 54-53, [Online]: http: // ilköğretim- online.org.tr adresinden 24 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2004) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Koç, K., Gönen, M. ve Üstün, E. (2010). “Okul öncesi öğretmenliği mezunlarının alandaki bilgi, beceri ve yeterlilik düzeylerinin incelenmesi”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16– 18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Zembat, R. (2007). Okul Öncesi Eğitimde Nitelik. Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul: Morpa Yayınları.

The Opinions of Pre-School Teacher Candidates about Pre-School Teacher Education Program

Yıl 2013, Cilt: 14 Sayı: 1, 101 - 118, 01.01.2013

Öz

The purpose of the study is to investigate the pre-school teacher candidates’ opinions about the pre-school teacher education program. The opinion of pre-school teacher candidates about Pre-School Education Undergraduate Program, their suggestions about the efficiency and the performance of the program, and their course suggestions were revealed in the study. The study is a descriptive study. While collecting data semi constructed and nondirective interview technique was used. The study was conducted with 30 pre-school teacher candidates who are student at Çanakkale Onsekiz Mart University during the academic year of 2011-2012. Pre-school teacher training program should be reconsidered and Core Courses, Major Area Courses and General Cultural Courses should be arranged to be more effective and functional. It should be useful to update the program to be applied through the requirements and environmental and technological demands of pre-school students. The content of the program should be determined considering teacher candidates’ proficiencies who are going to be pre-school teachers

Kaynakça

  • Blank, J. (2010). Early childhood teacher education: historical themes and contemporary issues. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31:4, 391- 405.
  • Cunningham, A. E., Zibulsky, J. ve Callahan, M.D. (2009). Starting small: Building preschool teacher knowledge that supports early literacy development. Read Writ, 22, 487–510.
  • Dalbudak, Z. (2006) “Anaokulu Öğretmenlerinin Drama Etkinliklerini Kullanmaları Üzerine Bir Araştırma”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demiral, Ö. (1985). Okulöncesi dönem öğretmeninin yetiştirilmesi. Ya-Pa 7. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Seminerleri II. III, Ya-Pa Yayınları: İstanbul.
  • Dereobalı, M. ve Ünver, G. (2009). Okulöncesi öğretmenliği lisans programı Derslerinin öğretim elemanları tarafından genel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10:3, 161-181.
  • Durmuşoğlu, M. C. (2010). “Hacettepe üniversitesi okul öncesi eğitimi anabilim dalı lisans programı ve Adpu Mektebeqeder Pedaqokıka Kafedrası lisans programlarının karşılaştırılması”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA
  • Espinosa, L.M. (2002). High-quality preschool: why we need it and what it looks like. National Institute for Early Education Research (NIEER): Preschool Policy Matters, 1,1-10.
  • Kandır, A. (2005). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitiminde Kaliteyi Belirleyen Ölçütler:Erken Çocukluk Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Karagözoğlu, G. (2003). “Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, Eğitimde yansımalar”, VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 yılında uygulanmaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203- 218.
  • Küçükoğlu, A.ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11 (3), 660-670, 2012. http://ilkogretim-online.org.tr internet adresinden 28.04.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Oğuzkan, Ş. ve Gürel, O. (1996). Okul Öncesi Eğitim, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları. Okul Öncesi Dönem. İstanbul, Epsilon Yayınları.
  • Oktay, A. (2007). “ Okul Öncesi Eğitimin Önemi Ve Yaygınlaştırılması ”, Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul : Morpa Yayınları.
  • Öztürk, D. S. G. (2008). Innovations in pre-school teacher education in Turkey. Proceedings International Conference on Educational Sciences ICES’08, Eastern Mediterranean University-Famagusta, North Cyprus.
  • Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 63-82.
  • Tuğrul, B. ve Diğerleri (2010). “Okulöncesi öğretmenlik uygulamalarının verimliliğini arttırma yönünde öğrenci, öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerinin incelenmesi”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Türk Eğitim Derneği [TED] (2009). Öğretmen Yeterlilikleri: Özet Rapor. TED: Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Üstün, E., Erkan, S., ve Akman, B. (2004). Türkiye'de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Yapıcı, M ve Ulu, F. B. (2010). İlköğretim 1. sınıf öğretmenlerinin okul öncesi öğretmenlerinden beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3: 1, 43-55.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). “Öğretmen adaylarının Okul Deneyimi I dersine ilişkin görüşleri”, İlköğretim- Online, 3(2), 54-53, [Online]: http: // ilköğretim- online.org.tr adresinden 24 Nisan 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2004) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Koç, K., Gönen, M. ve Üstün, E. (2010). “Okul öncesi öğretmenliği mezunlarının alandaki bilgi, beceri ve yeterlilik düzeylerinin incelenmesi”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16– 18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Zembat, R. (2007). Okul Öncesi Eğitimde Nitelik. Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular. İstanbul: Morpa Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Çavuş Şahin Bu kişi benim

Osman Yılmaz Kartal Bu kişi benim

Aylin İmamoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, Ç., Kartal, O. Y., & İmamoğlu, A. (2013). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMI HAKKINDA OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-118.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124