Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AHMET MUHİP DIRANAS’IN OLVİDO’SU

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 25, 328 - 339, 25.12.2020

Öz

Türk edebiyatında saf şiir alanında şiir yazmış şairlerden biri olan Ahmet Muhip Dıranas, hem şekle hem muhtevaya gösterdiği hassasiyetle dikkatleri çeker. Hüzün, yalnızlık, hatıra, insan ömrü, aşk gibi bireysel kavramlardan beslenen şair, siyasetle ilgilenmesine rağmen sanatla siyaseti ayrı tutmayı bilmiştir. Gazetecilik ve tiyatro yazarlığı da yapan Dıranas’ın şiirdeki başarısı şair kimliğinin öne çıkmasına zemin hazırlamıştır. En ses getiren şiirlerinden biri olan Olvido İspanyolca “unutuş” anlamındaki olvido sözcüğüyle isimlendirilmiştir. Şairin bir akşamüstü daldığı hatıralar ormanından çıkardığı çocukluk, ilk gençlik, orta yaş ve yaşlılık ile ilgili anılarını derin metaforlarla okuyucuya sunmasıyla şekillenen şiir, adeta anılarla örülü bir serüvenin şiirleştirilmiş hâlidir. Yedi bent kırk dokuz mısradan oluşan bu şiirde şair, muhteva kadar şekil işçiliğine de önem vermiş ve bu hassas tavırla kendisinden önce gelen Ahmet Haşim, Yahya Kemal ve hocası Ahmet Hamdi Tanpınar gibi şairlerin izinden gitmiştir. Unutmak ve hatırlamak tezadı, hatıralar ve hüzün üzerine şekillenen Olvido, Dıranas’ın şiirlerinin birçoğunda değindiği duyguları işlemesi, dil, şekil ve muhteva uyumu ile Ahmet Muhip Dıranas’ın en çarpıcı ve bilinen şiirlerinden biri olma sıfatına erişmiştir. Bu çalışmanın amacı Ahmet Muhip Dıranas’ın Olvido şiirini hem muhteva hem şekil özellikleri yönün-den inceleyerek şairin şiir anlayışına dair bir yorum getirebilmektir.

Kaynakça

  • Ahmet Haşim (2005)(a). Piyale. (Haz. Nuri Sağlam- M. Fatih Andı). İstanbul: YKY.
  • Ahmet Haşim (2005)(b). Göl Saatleri. (Haz. M. Fatih Andı-Nuri Sağlam). İstanbul: YKY.
  • Belge, M. (2018). Şairaneden Şiirsele Türkiye’de Modern Şiir. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bergson H. (2007). Madde ve Bellek Beden-Tin İlişkisi Üzerine Deneme. (Çev. Işık Ergüden). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Beyatlı, Y.K. (2010). Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları.
  • Cansever, E. (2000), Olvido. Gül Dönüyor Avucumda. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2000). Yazılar Toplu Yazıları.(Haz. Münire Dıranas). İstanbul: YKY.
  • Dıranas, A. M. (2015). Şiirler. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Erhat, A. (2007). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Evis, A. (2017). Ahmet Hamdi Tanpınar Şiirinde Varoluşsal Problem ve Yalnızlık. Sutad. Bahar. Sayı: 41. s. 195-212. https://doi.org/10.21563/sutad.318020
  • Freud, S. (2014). Rüya Yorumları. (Çev. Dilman Muradoğlu). İstanbul: Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2012), Dört Arketip. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaplan, M. (2003). Şiir Tahlilleri 2 Cumhuriyet Devri Türk Şiiri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karadeniz, A. (2012). Modern Çözümleme Yöntemlerinin Şiir Çözümleme Becerisine Etkisi ve Şiir Öğretiminde Kullanılabilirliği.[Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Kırcı, M. (1997). Ahmet Muhip Dıranas Hayatı, Fikirleri, His Dünyası. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Platon (?), Toplu Diyaloglar Selahattin Hilav’ın Önsözüyle. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tanpınar, A.H. (2003). 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
  • Taş, S. (2018). Çağdaş Türk Edebiyatı Araştırmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wilkinson, K.(2014). Semboller ve İşaretler. (Çev. Seda Toksoy). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.

AHMET MUHIP DIRANAS’S OLVIDO

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 25, 328 - 339, 25.12.2020

Öz

Ahmet Muhip Dıranas, one of the poets who wrote poetry in the field of pure poetry in Turkish literature, attracts attention with his sensitivity to both form and content. Fed by individual concepts such as sadness, loneliness, memory, human life, and love, the poet managed to keep art and politics apart, even though he was interested in politics. The success of Dıranas in poetry, who was also a journalist and a theater writer, paved the way for his poet identity to stand out. One of his most influencing poems, Olvido is named after the Spanish word ‘olvido’ meaning ‘oblivion’. The poem, which was formed by presenting the memories of the early youth, middle age and old age, which he took from the forest of memories diving in the afternoon, to the reader with deep images, is a poem of an unconscious adventure. In this poem, consisting of seven cantos and forty nine lines, the poet gave importance to shape workmanship as much as content, and he followed in the footsteps of poets such as Ahmet Haşim, Yahya Kemal and his teacher Ahmet Hamdi Tanpınar. With the contradiction of forgetting and remembering, Olvido, shaped on memories and sadness, reached the title of being one of the most striking and known poems of Ahmet Muhip Dıranas with the harmony of the language, shape and content and the emotions he treated in most of his poems. The aim of this study is to analyze Ahmet Muhip Dıranas' poem, Olvido, in terms of both content and shape features and to bring a comment on the poetry understanding of the poet.

Kaynakça

  • Ahmet Haşim (2005)(a). Piyale. (Haz. Nuri Sağlam- M. Fatih Andı). İstanbul: YKY.
  • Ahmet Haşim (2005)(b). Göl Saatleri. (Haz. M. Fatih Andı-Nuri Sağlam). İstanbul: YKY.
  • Belge, M. (2018). Şairaneden Şiirsele Türkiye’de Modern Şiir. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bergson H. (2007). Madde ve Bellek Beden-Tin İlişkisi Üzerine Deneme. (Çev. Işık Ergüden). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Beyatlı, Y.K. (2010). Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları.
  • Cansever, E. (2000), Olvido. Gül Dönüyor Avucumda. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2000). Yazılar Toplu Yazıları.(Haz. Münire Dıranas). İstanbul: YKY.
  • Dıranas, A. M. (2015). Şiirler. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Erhat, A. (2007). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Evis, A. (2017). Ahmet Hamdi Tanpınar Şiirinde Varoluşsal Problem ve Yalnızlık. Sutad. Bahar. Sayı: 41. s. 195-212. https://doi.org/10.21563/sutad.318020
  • Freud, S. (2014). Rüya Yorumları. (Çev. Dilman Muradoğlu). İstanbul: Say Yayınları.
  • Jung, C. G. (2012), Dört Arketip. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaplan, M. (2003). Şiir Tahlilleri 2 Cumhuriyet Devri Türk Şiiri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karadeniz, A. (2012). Modern Çözümleme Yöntemlerinin Şiir Çözümleme Becerisine Etkisi ve Şiir Öğretiminde Kullanılabilirliği.[Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Kırcı, M. (1997). Ahmet Muhip Dıranas Hayatı, Fikirleri, His Dünyası. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Platon (?), Toplu Diyaloglar Selahattin Hilav’ın Önsözüyle. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tanpınar, A.H. (2003). 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
  • Taş, S. (2018). Çağdaş Türk Edebiyatı Araştırmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wilkinson, K.(2014). Semboller ve İşaretler. (Çev. Seda Toksoy). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ferda Atlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Atlı, F. (2020). AHMET MUHİP DIRANAS’IN OLVİDO’SU. Kesit Akademi Dergisi, 6(25), 328-339.