BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMESİNDE METİN TÜRLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Sayı: 21, 437 - 455, 01.08.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuma becerisi kazanmasında metin türünün etkisini ortaya koymaktır. Çalışmaya Karabük ilinin Eflani ilçesinden tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen beş ortaokul öğrencisi katılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasının kullanılmış olduğu bu çalışmada, verilerin analizi için geliştirilen sorular araştırmacı tarafından 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı okuma becerileri dersi kazanımlarından hareketle ve uzman görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Elde edilen veriler “bütüncül tek durum araştırması”na göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcıların algı düzeyleri ile yine katılımcılar tarafından okunan metin türleri ile arasında anlamlı yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca örneklem grubundaki öğrencilerin, okuduklarını anlama oranları ve bu doğrultuda metne yönelik sorulara verdikleri cevapların okunan metin türüne göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle fabl ve tiyatro metinleri başta olmak üzere genel anlamda öğrencilerin olay çevresinde gelişen edebi metinleri daha iyi anladığı ve bu metinlere yönelik olarak geliştirilen sorulara daha anlamlı cevaplar verdikleri görülmektedir. Çalışma sonucunda ulaşılan bulgular ilgili literatürle karşılaştırılarak tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akçin, N. (1993). Okuma becerisinin kazanılmasında görsel algısal gelişimin rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bozkurt, B. Ü. 2018. Okuma ve yazma eğitiminde metin türlerini sınıflama sorunsalı ve çoklu/karma türlerin öğretimiyle ilgili öneriler. Türkçenin Eğitimi-Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Çalışmalar-10 içinde. (Haz. N. E. Uzun, B. Ü. Bozkurt), 75-99, İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Demirel, M. (2006). Bilgilendirici metin türünün ve okuduğunu kavrama becerisinin altıncı sınıf öğrencilerinin öğrenme düzeyine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. ve Şahinel, M. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneyli, A. (2003). Metin türlerine göre okuduğunu anlama becerisinin sınanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hagevik, S. (1999). Just listening. Journal of Environmental Health, 62(1), 46-48.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Urquhart, A. H. (1987). Comprehensions and interpretations. Reading in a Foreign Language, 3(2), 387-409.
  • Wallace, C. (2001). Reading. New York: Oxford University Publishing.
  • Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford: Oxford University Press.
  • Williams, E. ve Moran, C. (1989). Reading in a foreign language at intermediate and advanced levels with particular reference to English. Language Teaching, 22, 217-28.
  • Williams, R. (1983). Teaching the recognition of cohesive ties in reading in a foreign language. Reading in a Foreign Language, 1(1) 35- 52.
  • Yavuz, M. (2010). Öğretmenlerin geri bildirimlerine göre okul müdürlerinin dinleme becerilerinin analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 292-306.
  • Yin, K. R. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (3. Baskıdan Çev. İlhan Günbayı). Ankara: Nobel Yayıncılık.

SECONDARY SCHOOL STUDENT’S OPINIONS ON TEXT TYPES IN DEVELOPING READING SKILLS

Yıl 2019, Sayı: 21, 437 - 455, 01.08.2019

Öz

The aim of this study is to reveal the effect of the text type on the acquisition of reading skills for secondary school students. Secondary school five students selected by random sampling method from Karabük city Eflani district, participated in the study. In this study, as a case study from qualitative research designs, the questions developed for the analysis of the data were created by the researcher based on the gains of the 2018/2019 reading skills course and by taking expert opinions. The data obtained were analyzed according to the holistic single case study. As a result of the study, it was found that there was a significant relationship between the perception levels of the participants and the text types read by the participants. In addition, it was concluded that the comprehension rates of the students in the sample group and their answers to the questions about the text differed according to the type of text read. In general, especially fable and theater texts, students understand better the literary texts developing around the event and give more meaningful answers to the questions developed for these texts. The findings of the study were discussed and compared with the related literature.

Kaynakça

  • Akçin, N. (1993). Okuma becerisinin kazanılmasında görsel algısal gelişimin rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bozkurt, B. Ü. 2018. Okuma ve yazma eğitiminde metin türlerini sınıflama sorunsalı ve çoklu/karma türlerin öğretimiyle ilgili öneriler. Türkçenin Eğitimi-Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Çalışmalar-10 içinde. (Haz. N. E. Uzun, B. Ü. Bozkurt), 75-99, İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Demirel, M. (2006). Bilgilendirici metin türünün ve okuduğunu kavrama becerisinin altıncı sınıf öğrencilerinin öğrenme düzeyine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirel, Ö. ve Şahinel, M. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneyli, A. (2003). Metin türlerine göre okuduğunu anlama becerisinin sınanması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hagevik, S. (1999). Just listening. Journal of Environmental Health, 62(1), 46-48.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • MEB (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Urquhart, A. H. (1987). Comprehensions and interpretations. Reading in a Foreign Language, 3(2), 387-409.
  • Wallace, C. (2001). Reading. New York: Oxford University Publishing.
  • Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford: Oxford University Press.
  • Williams, E. ve Moran, C. (1989). Reading in a foreign language at intermediate and advanced levels with particular reference to English. Language Teaching, 22, 217-28.
  • Williams, R. (1983). Teaching the recognition of cohesive ties in reading in a foreign language. Reading in a Foreign Language, 1(1) 35- 52.
  • Yavuz, M. (2010). Öğretmenlerin geri bildirimlerine göre okul müdürlerinin dinleme becerilerinin analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 292-306.
  • Yin, K. R. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (3. Baskıdan Çev. İlhan Günbayı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdullah Güngör Bu kişi benim

Fatih Kana Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Güngör, A., & Kana, F. (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMESİNDE METİN TÜRLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Kesit Akademi Dergisi(21), 437-455.