BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRE PROBLEMLERİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN SU ELÇİLERİ ÇİZGİ FİLMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Sayı: 20, 317 - 327, 01.06.2019

Öz

Çocuklar için hazırlanan eğlence programları, canlandırmalar, müzikler ve çizgi filmler çocukların televizyonda ilgi ile izledikleri çocuk yayınlarıdır. Çocukların özellikle çizgi filmler aracılığıyla somut veya soyut pek çok kavramı öğrendikleri de düşünülecek olursa içeriği özenle hazırlanmış çizgi filmlerin çocukların bilişsel gelişiminde önemli rol oynadığı söylenebilir. Okul öncesi dönem, çocuğun çevreye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar edinmesi ve bunların ileriki yaşantısına temel oluşturması açısından çok büyük bir öneme sahiptir. Çocukların çizgi film karakterleri ile özdeşim kurdukları ve çizgi film programındaki olumlu ve olumsuz karakterleri örnek aldıkları düşünüldüğünde özellikle çevre kavramı üzerine kurgulanmış çizgi filmlerin, çevre eğitimi açısından faydalı olacağı düşünülmektedir. Alan literatüründe özellikle bu kavram üzerine kurgulanmış bir çizgi filmin çevre eğitimi bağlamında analiz edildiği bir çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada ‘Su Elçileri’ çizgi filminin çevre problemleri ve sürdürülebilirlik açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Filmde genel olarak çevreyi koruma bilincinin kazandırılmaya çalışıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akça, R. P., ve Baran, G. (2018), Çizgi filmlerin türk kültürüne ait özellikler açisindan incelenmesi:“Pepee Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(17), 215- 224.
  • Ayan, S. ve Baş, B. (2015). Çizgi filmler ile ilkokul öğrencilerinin söz varliği üzerine bir araştirma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 84-99.
  • Bayır, E., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarinin en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açilardan analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746-761.
  • Çoban Keneş, H. (2015). Punky ve Afacan Toto isimli çizgi filmlerde 'öteki'nin temsili. University Faculty of Communication Journal/Istanbul Üniversitesi Iletisim Fakültesi Hakemli Dergisi, 49, 31-50.
  • Coşkun, E., ve Köroğlu, M. (2016). Pepee ve Caillou çizgi filmlerinde kavram öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 601-619.
  • Erdoğan, S. (2010). Erken çocukluk döneminde televizyonun sosyal gelişime ve değerler eğitimine etkisi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 764-767.
  • Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
  • Gülay, H. (2011). Ağaç yaş iken eğilir: yaşamın ilk yıllarında çevre eğitiminin önemi. TÜBAV Bilim Dergisi; 4 (3), 240-245.
  • Gülay, H., & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151), 30-43.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve Bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açisindan incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 134- 149.
  • Kesicioğlu, O. S., ve Alisinanoğlu, F. (2009). Ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocuklarina (60-72 ay) yaşattiklari doğal çevre deneyimlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14.
  • Özen, Ö., ve Kartelli, F. (2017). Türkiye’de yayın yapan çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddet olgusunun analizi. Marmara İletişim Dergisi, 27, 81-93.
  • Samur, A. Ö., Demirhan, T. D., Soydan, S., & Önkol, L. (2014). Pepee çizgi filminin ebeveyn öğretmen ve çocuk gözüyle değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 151-166
  • Smith, A. (2001). Early childhood: A Wonderful time for science learning. Australian Primary & Junior Journal, 17(2), 52-55.
  • Taşkın, Ö., ve Şahin, B. (2008). Çevre kavrami ve alti yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 1-12.
  • Temel, M., Kostak, M. A., ve& Çelikkalp, Ü. (2014). Çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddetin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 199-205.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Avcı, N. (2017). Bir çizgi filmin popüler kültür açisindan incelenmesi: rafadan tayfa. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 449- 470.
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F., ve Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 95-110.
  • Yaşar, M. ve Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298.
  • Yorulmaz, B. (2013). Din ve değerler eğitimi açisindan caillou çizgi filminin değerlendirilmesi. Diyanet İlmi Dergi, 3, 127-143.

EVALUATION OF ‘’WATER AMBASSADORS’’ CARTOON IN TERMS OF ENVIRONMENTAL PROBLEMS AND SUSTAINABILITY

Yıl 2019, Sayı: 20, 317 - 327, 01.06.2019

Öz

Entertainment programs, animations, music and cartoons prepared for children are children's programs that they watch with interest on television. If we think that children learn many concrete or abstract concepts especially through cartoons, it can be said that carefully prepared cartoons play an important role in children's cognitive development. Pre-school period has a great importance for the child to have positive attitudes and behaviors related to environment and as a basis for their future life. Considering that children identify with the cartoon characters and take the positive and negative characters in the cartoon program as a model, it is thought that the cartoons constructed on the concept of environment will be beneficial in terms of environmental education. In the field literature, there is no study in which a cartoon based on this concept is analyzed in the context of environmental education. Therefore, the aim of this study is to evaluate the ‘’Water Ambassadors’’ cartoon in terms of environmental problems and sustainability. In this study, the content analysis of qualitative research methods was used. In the cartoon, it has been determined that the consciousness of protecting the environment in general is trying to gain.

Kaynakça

  • Akça, R. P., ve Baran, G. (2018), Çizgi filmlerin türk kültürüne ait özellikler açisindan incelenmesi:“Pepee Örneği”. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(17), 215- 224.
  • Ayan, S. ve Baş, B. (2015). Çizgi filmler ile ilkokul öğrencilerinin söz varliği üzerine bir araştirma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 84-99.
  • Bayır, E., ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarinin en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açilardan analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746-761.
  • Çoban Keneş, H. (2015). Punky ve Afacan Toto isimli çizgi filmlerde 'öteki'nin temsili. University Faculty of Communication Journal/Istanbul Üniversitesi Iletisim Fakültesi Hakemli Dergisi, 49, 31-50.
  • Coşkun, E., ve Köroğlu, M. (2016). Pepee ve Caillou çizgi filmlerinde kavram öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 601-619.
  • Erdoğan, S. (2010). Erken çocukluk döneminde televizyonun sosyal gelişime ve değerler eğitimine etkisi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 764-767.
  • Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, 65(66), 1-13.
  • Gülay, H. (2011). Ağaç yaş iken eğilir: yaşamın ilk yıllarında çevre eğitiminin önemi. TÜBAV Bilim Dergisi; 4 (3), 240-245.
  • Gülay, H., & Ekici, G. (2010). MEB okul öncesi eğitim programının çevre eğitimi açısından analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151), 30-43.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277.
  • Karakuş, N. (2016). Maysa ve Bulut isimli animasyon çizgi filmin kültürel ögeler açisindan incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), 134- 149.
  • Kesicioğlu, O. S., ve Alisinanoğlu, F. (2009). Ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocuklarina (60-72 ay) yaşattiklari doğal çevre deneyimlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14.
  • Özen, Ö., ve Kartelli, F. (2017). Türkiye’de yayın yapan çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddet olgusunun analizi. Marmara İletişim Dergisi, 27, 81-93.
  • Samur, A. Ö., Demirhan, T. D., Soydan, S., & Önkol, L. (2014). Pepee çizgi filminin ebeveyn öğretmen ve çocuk gözüyle değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 151-166
  • Smith, A. (2001). Early childhood: A Wonderful time for science learning. Australian Primary & Junior Journal, 17(2), 52-55.
  • Taşkın, Ö., ve Şahin, B. (2008). Çevre kavrami ve alti yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 1-12.
  • Temel, M., Kostak, M. A., ve& Çelikkalp, Ü. (2014). Çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddetin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 199-205.
  • Tozduman Yaralı, K. ve Avcı, N. (2017). Bir çizgi filmin popüler kültür açisindan incelenmesi: rafadan tayfa. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 449- 470.
  • Yağan Güder, S., Ay, A., Saray, F., ve Kılıç, İ. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmesi: Niloya örneği, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 95-110.
  • Yaşar, M. ve Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298.
  • Yorulmaz, B. (2013). Din ve değerler eğitimi açisindan caillou çizgi filminin değerlendirilmesi. Diyanet İlmi Dergi, 3, 127-143.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ezgi Ada Bu kişi benim

Eda Erdaş Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Ada, E., & Erdaş Kartal, E. (2019). ÇEVRE PROBLEMLERİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN SU ELÇİLERİ ÇİZGİ FİLMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kesit Akademi Dergisi(20), 317-327.