BibTex RIS Kaynak Göster

1924 İLE 2005 YILLARI ARASINDAKİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA YER ALAN HUKUK KONULARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 20, 344 - 360, 01.06.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı 1924 ile 2005 yılları arasındaki Sosyal Bilgiler öğretim programlarında yer alan hukuk konularının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 1924’den 2005’e kadar olan ilkokul, ortaokul ve ilköğretim Sosyal Bilgiler öğretim programları incelenmiştir. Bu programlarda hukuk konularının yer aldığı dersler ve bu derslerin haftalık ders saatleri, üniteler ve programlarda yer alan amaçlar tespit edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni, veri toplama tekniği olarak da doküman analizi kullanılmıştır. Doküman analizi yöntemiyle toplanmış olan veriler, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda 1924’den 2005’e kadar olan ilkokul, ortaokul, ilköğretim Sosyal Bilgiler öğretim programı ve Sosyal Bilgiler dersinin kapsamına giren tarih, coğrafya, yurt bilgisi derslerinin programları incelendiğinde hukukla ilgili konuların ve kavramların yer aldığı, aynı zamanda yıllar içerisinde ünitelerin ve amaçların dağılımı değişse de içeriğin birbirine yakın olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Bilgili, A. S. (2008). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal bilimler ve Sosyal Bilgiler (Ed.C.Şahin) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık: Ankara.
  • Ertürk, M., Gökdemir, A. ve Daşdemir, İ.. (2012). 1924 ve 2005 Sosyal Bilgiler Programları Çerçevesinde Vatandaşlık Konularının Karşılaştırılması. IV. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. İstanbul: Eğitim Araştırmaları Birliği Derneği.
  • Kara, H. ve Tangülü, Z. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Hukuk ve Politik Okuryazarlığı Üzerine Bir Durum İncelemesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 2 (1), 1-28.
  • Kazak, N. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Maarif Vekâleti (MV). (1924). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. İstanbul: Matbaa-i Amire.
  • Maarif Vekâleti (MV). (1926). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. İstanbul: Matbaa-i Amire.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB, M. E. (1998). İlköğretim Programı. Ankara: M. E. B. Yayınları.
  • MEB., T. T. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4.5. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • MEB., T. T. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. C. Öztürk, (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (3. Baskı), içinde (1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Safran, M. (2008), Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay, A. Öcal, (Ed) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde ( 1-18) Ankara: Pegem Akademi.
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1936). İlkokul Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1938). Ortaokul Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Maarif Vekâleti, (1930). İlk mektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Maarif vekâleti, (1931). Orta mektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. MEB. (1948). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1949). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1961). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1962). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1968). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1970). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1977). İlköğretim Okulu Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1988). Ortaokul Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1995). Ortaokul Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Tangülü, Z. (2018). Hayat Bilgisi Programında Atatürkçülük Konularının Öğretimi, Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. S. Sidekli), Kuramdan Uygulamaya Sınıf Öğretmenliği Seti, Eğiten Kitap: Ankara, s. 309-324.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

THE INVESTIGATION OF LAW SUBJECTS IN SOCIAL STUDIES CURRICULA BETWEEN 1924-2005

Yıl 2019, Sayı: 20, 344 - 360, 01.06.2019

Öz

The purpose of this study is to investigate the law subjects found in social studies curricula between 1924-2005. For this purpose, curricula of social studies in primary and secondary schools were analyzed in detail. The sunjects containing law subjects, weekly hours of those lectures, units and targets of lectures were determined. Case study was selected for this study. For data collection tool, document analysis was used. Those data gathered from document analysis were analyzed via descriptive analysis method. As a result of the study, law subjects were found in social studies curricula especially in histroy, geography and citizenship courses. Also, in spite of units and targets of subjects have changed in years, comtents of the courses have remained the same.

Kaynakça

  • Bilgili, A. S. (2008). Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal bilimler ve Sosyal Bilgiler (Ed.C.Şahin) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık: Ankara.
  • Ertürk, M., Gökdemir, A. ve Daşdemir, İ.. (2012). 1924 ve 2005 Sosyal Bilgiler Programları Çerçevesinde Vatandaşlık Konularının Karşılaştırılması. IV. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. İstanbul: Eğitim Araştırmaları Birliği Derneği.
  • Kara, H. ve Tangülü, Z. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Hukuk ve Politik Okuryazarlığı Üzerine Bir Durum İncelemesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 2 (1), 1-28.
  • Kazak, N. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Maarif Vekâleti (MV). (1924). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. İstanbul: Matbaa-i Amire.
  • Maarif Vekâleti (MV). (1926). İlk Mekteplerin Müfredat Programı. İstanbul: Matbaa-i Amire.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB, M. E. (1998). İlköğretim Programı. Ankara: M. E. B. Yayınları.
  • MEB., T. T. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4.5. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • MEB., T. T. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. C. Öztürk, (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (3. Baskı), içinde (1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Safran, M. (2008), Sosyal Bilgiler Öğretimine Bakış. B. Tay, A. Öcal, (Ed) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde ( 1-18) Ankara: Pegem Akademi.
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1936). İlkokul Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Kültür Bakanlığı, (1938). Ortaokul Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Maarif Vekâleti, (1930). İlk mektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. Maarif vekâleti, (1931). Orta mektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaaları.
  • T.C. MEB. (1948). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1949). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1961). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1962). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1968). İlkokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1970). Ortaokul Programı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1977). İlköğretim Okulu Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1988). Ortaokul Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • T.C. MEB. (1995). Ortaokul Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Tangülü, Z. (2018). Hayat Bilgisi Programında Atatürkçülük Konularının Öğretimi, Hayat Bilgisi Öğretimi (Ed. S. Sidekli), Kuramdan Uygulamaya Sınıf Öğretmenliği Seti, Eğiten Kitap: Ankara, s. 309-324.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdullah Gökdemir Bu kişi benim

Bayram Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Gökdemir, A., & Polat, B. (2019). 1924 İLE 2005 YILLARI ARASINDAKİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA YER ALAN HUKUK KONULARININ İNCELENMESİ. Kesit Akademi Dergisi(20), 344-360.