BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL BASKI MOTİFLERİNİN VEKTÖREL NAKIŞLARA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 377 - 386, 01.12.2017

Öz

Bir kumaş yüzeyini süsleyen, ona albeni kazandıran motifler, farklı teknikler ile bohça, yemeni, başörtü, yorgan, bindallı gibi geleneksel ürünlerin süslemelerinde kullanılmışlardır. Geleneksel uygulamaların yaratıcı ve yenilikçi gelişmelerle yeniden yorumlanması, sıra dışı malzemelerle yeni imkânlar sunulması ile tasarım alanlarında gelişmeler ve yeni anlayışlar kazandırmaktadır. Diğer alanlarda olduğu gibi tekstil yüzeyleri ve nakış tasarımlarında da hem geleneksel hem de teknolojik yöntemlerle yeni ve farklı ürünler, yaşamımızın pek çok alanında yerlerini almaktadırlar. Günümüz tasarımcıları, orjinallik, yenilik ve yaratıcılık değerleri yüksek olan farklı yüzey ve doku tasarım çalışmalarına önem vermektedirler. Farklı sanat dallarından etkilenerek yapılan doku çalışmalarının yanı sıra, tasarımcılar, yaratıcılıklarını geliştirerek özgün nakışlar da yapmaktadırlar. Geleneksel baskı sanatında ve daha çok yazmacılıkta kullanılan ahşap baskı kalıpları ile sayısız kompozisyonlar ve desenler bulunmaktadır. Dijital teknolojilerin sağladığı imkanların sınırsızlığı, günümüz tasarımcılarına teknolojiyi kullanma fırsatı yaratmıştır. Görsel kültürün vazgeçilmez bir parçası olan baskı kalıplarında yer alan motiflerin vektörel nakışlara dönüştürülmesi ile yeni ve farklı ifade biçimlerinin sunumuna olanak sağlanmaktadır

Kaynakça

  • AKURGAL, E. (2008), Anadolu Kültür Tarihi (20. baskı). Tübitak Popüler Bilim Kitap- ları. Ankara
  • Arseven, C. E. (1973), Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Barışta, H. Ö.(1988), “Kastamonu’da Yazmacılık”, Erdem Dergisi, 4(10): 195-211, TTK Basımevi, Ankara.
  • Barışta, Ö. (2005), Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Ersoy, A. (1995), Sanat Kavramlarına Giriş. Yorum Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Ersoy, N. (2000), Semboller ve Yorumları (1.Baskı). Zafer Matbaası. İstanbul.
  • Karabey, B. (2016), “Seramik Sanatında İmaj Transfer Teknikleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Yayını, sayı:5, s.91- 104, ISSN 1308 - 2264, Haziran
  • Kaya, R. (1988), Türk yazmacılık sanatı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel yayın no: 140. Sanat dizisi: 15
  • Kayabaşı, N. Söylemezoğlu, F. (1999), “Bartın’da Yazmacılık Sanatı”, Erdem Dergisi, Halı Özel Sayısı II, 10(29): 361-368, Duman Ofset, Ankara
  • Kıran, Hasan (2016), Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bir Bakış, Anadolu Üniversi- tesi Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı: 10 S. 54-77
  • Köken, M. (2014), Hitit Uygarlığının Çağdaş Türk Resmine Etkisi, Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi. T.C. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anabilim Dalı, Konya
  • Köklü H., Koçak, E. (2008), “Bilgisayar Destekli Nakış Eğitimi”I. Ulusal El Sanatları Sempozyumu. 24-26 Nisan. Ankara. s.310-317
  • Odacı, H. (2007), Nakış Ve Brode Teknolojileri Üzerine Bazı Araştırmalar. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İzmir
  • Öz, N. D. (2006), “Türk Yazmacılık Sanatı ve Son Dönem İstanbul Yazmaları”, (Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Şenol, F., Taşkın, C. (1995). Jakarlı Döşemeliklerin Bilgisayar Destekli Tasarımı, Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi. İzmir. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Türker, K. (1996) Ağaç baskı Tokat yazmaları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Genel yayın no: 347. Sanat dizisi: 47. .

CONVERSION OF TRADITIONAL PRINTING MOTIFS TO VECTORAL EMBROIDERY

Yıl 2017, Sayı: 12, 377 - 386, 01.12.2017

Öz

The motifs that decorate a fabric surface and give it an allure have been used in decorating traditional products such as bundles, yemeni, headscarves, quilts, bindallı with different techniques. The reinterpretation of traditional practices into creative and innovative developments, new possibilities are presented with extraordinary materials and new insights are gained. In textile surfaces and embroidery designs, as well as in other fields, both traditional and technological methods of new and different products take place in many areas of our life. Today's designers attach importance to different surface and tissue design studies with high originality, novelty and creativity values. In addition to the texture work done by influencing different art branches, designers are also making original embroidery designs by developing their creativity. Numerous compositions and patterns have been created with the traditional printing presses and wooden printing blocks used mostly in writing. The limitless possibilities provided by digital technologies have created the opportunity to use technology for contemporary designers. It is possible to present new and different expression forms by transforming the motifs in the woden printing blocks, which are an indispensable part of the visual culture, into vector embroidery.

Kaynakça

  • AKURGAL, E. (2008), Anadolu Kültür Tarihi (20. baskı). Tübitak Popüler Bilim Kitap- ları. Ankara
  • Arseven, C. E. (1973), Türk Sanatı, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Barışta, H. Ö.(1988), “Kastamonu’da Yazmacılık”, Erdem Dergisi, 4(10): 195-211, TTK Basımevi, Ankara.
  • Barışta, Ö. (2005), Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Ersoy, A. (1995), Sanat Kavramlarına Giriş. Yorum Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Ersoy, N. (2000), Semboller ve Yorumları (1.Baskı). Zafer Matbaası. İstanbul.
  • Karabey, B. (2016), “Seramik Sanatında İmaj Transfer Teknikleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Yayını, sayı:5, s.91- 104, ISSN 1308 - 2264, Haziran
  • Kaya, R. (1988), Türk yazmacılık sanatı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel yayın no: 140. Sanat dizisi: 15
  • Kayabaşı, N. Söylemezoğlu, F. (1999), “Bartın’da Yazmacılık Sanatı”, Erdem Dergisi, Halı Özel Sayısı II, 10(29): 361-368, Duman Ofset, Ankara
  • Kıran, Hasan (2016), Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bir Bakış, Anadolu Üniversi- tesi Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı: 10 S. 54-77
  • Köken, M. (2014), Hitit Uygarlığının Çağdaş Türk Resmine Etkisi, Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi. T.C. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anabilim Dalı, Konya
  • Köklü H., Koçak, E. (2008), “Bilgisayar Destekli Nakış Eğitimi”I. Ulusal El Sanatları Sempozyumu. 24-26 Nisan. Ankara. s.310-317
  • Odacı, H. (2007), Nakış Ve Brode Teknolojileri Üzerine Bazı Araştırmalar. Yayınlan- mamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İzmir
  • Öz, N. D. (2006), “Türk Yazmacılık Sanatı ve Son Dönem İstanbul Yazmaları”, (Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Şenol, F., Taşkın, C. (1995). Jakarlı Döşemeliklerin Bilgisayar Destekli Tasarımı, Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi. İzmir. Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Türker, K. (1996) Ağaç baskı Tokat yazmaları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Genel yayın no: 347. Sanat dizisi: 47. .
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Emine Koçak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Koçak, E. (2017). GELENEKSEL BASKI MOTİFLERİNİN VEKTÖREL NAKIŞLARA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ. Kesit Akademi Dergisi(12), 377-386.