BibTex RIS Kaynak Göster

TEMEL YETENEK FARKINDALIĞI: KAYSERİ’DE FAALİYET GÖSTEREN İŞLETMELER ÜZERİNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2017, Sayı: 12, 569 - 588, 01.12.2017

Öz

Rekabet üstünlüğü sağlama amacını güden işletme yöneticilerinin üzerinde titizlikle durmaları gereken konuların başında, müşteri yararı sağlayan, rakiplerden farklılaştıran, yeni pazarlara giriş imkânı yaratan ve vizyona ulaşmada aracı faktör olarak görev yapan bir temel yetenek geliştirilmesi ve bunun korunması gelmektedir. En iyi olunan konular üzerinde geliştirilmesi önerilen temel yetenekler hususundaki farkındalık büyük önem arz etmektedir. Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışma ile Kayseri Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren KOBİ’lerin temel yetenekle ilgili tutumlarının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmaya katılan firmaların çoğunluğu temel yetenek sahibi olduklarını belirtmişlerdir. Sahip olunan temel yetenekler arasında ilk sırada kaliteli ürün yer almaktadır. Araştırma kapsamındaki firmalardan temel yeteneğe sahip olanların, bu yeteneğin tespitinde ağırlıklı olarak rakip firmalarla yapılan karşılaştırmalardan yararlandıkları belirlenmiştir. Firmaların temel yetenekle ilgili tutumlarını gösteren bulgulardan hareketle işletmelerin büyük çoğunluğunun temel yeteneğin önemi ve gerekliliğine inandıkları söylenebilir. Temel yetenek sahibi olunmamasının yüksek maliyet ve düşük kar şeklinde işletmelere olumsuz etkilerinin olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Alayoğlu, N., (2003). Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma, MÜSİAD Yayınla- rı: 42, Yönetim Kitaplığı: 2, Erkan Matbaası, İstanbul.
  • Ambrossini, V., Johnson, G., Scholes, K., (1998). Exploring Techniques of Analysis and Evaluation in Strategic Management, Prentice Hall, Europe.
  • Bakırtaş, İ., Bakırtaş, H., (2008). “Firmaların Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğünün Bir Kaynağı Olarak Temel Yetenek: Genel Bir Değerlendirme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 101-119.
  • Campbell, A., Luchs, K. S., (2002); Temel Yetenek Tabanlı Strateji, (Çeviren:Ezgi Sun- gur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • De Carolis, D. M. (2003). “Competencies and imitability in the pharmaceutical in- dustry: An analysis of their relationship with firm performance”, Journal of Management, 29(1), 27-50.
  • Dinçer, Ö., (2003). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Genişletilmiş ve Yenilenmiş 6 Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Doz, Y., (2002). “Kurumsal Yenilenme İçin Temel Yeteneği Yönetmek: Temel Yetenek- leri Yönetim Teorisine Doğru”, (Editörler: Andrew Campbell ; Kathleen Som- mers Luchs), Temel Yetenek Tabanlı Strateji (Çeviren: Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 59-83.
  • Duysters, G., Hagedoorn, J., (2000). “Core Competences and Company Performance in The World –Wide Computer Industry”, The Journal of High Technology Mana- gement Researc, 11(1), 75-91.
  • Edlund, M., (2001). “Core Competence Building: The Diversification of GE Medical System into Ultrasound”, Department of Innovation Engineering and Manage- ment, Göteborg, Sweden.
  • Eker, M., Zengin, B., (2016). “Konaklama İşletmelerinde Temel Yetenek Farkındalığı”. 15. Geleneksel Turizm Sempozyumu. Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Anka- ra.
  • Eren, E., Alpkan, L., Erol, Y., (2005). “Temel Fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Firma Performansına Etkileri”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 7, 201-224.
  • Fischer, M., Jahn, H., Teich, T., (2004). “Optimizing The Selection of Partners in Produc- tion Networks”, Robotics and Computer–Integrated Manufacturing, 20(6), 593- 601.
  • Gabor, A., (1991). “Rochester Focuses: A Community’s Core Competence”, Harvard Business Review, 69(4), 116-126.
  • Good, M., Campbell, A., Alexander, M., (2002). “İşletmeler Arasında Temel Yetenekle- re Kaldıraç Gücü Uygulamak”, (Editörler: Andrew Campbell; Kathleen Som- mers Luchs), Temel Yetenek Tabanlı Strateji (Çeviren: Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 283-292.
  • Holmes, G., Hooper, N., (2000). “Core Competence and Education”, Higher Education, 40(3), 247-258.
  • Javidan, M., (1998), “Core Competence: What Does it Mean in Practice?”, Long Range Planning, 31(1), 60-71.
  • Ji, G.,(2012). “Research on Intrinsic Relationshipof Customer Value and Corporate Core Competence” Physics Procedia 33, 1894 – 1898.
  • Karakılıç, N. Y.(2009). “Stratejik İttifak Oluşumunda Temel Yeteneklerin Önemi: Tariş Opet Stratejik İttifakı Balance Scorecard Örneği”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 200-214.
  • Koçel, T., (2003). İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 9. Bası, Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Major, E., Asch, D., Cordey-Hayes, M., (2001). “Foresight as a Core Competence”, Fu- tures, 33(2), 91-107.
  • Mappıgau, P., Hastan, (2012). “Core Competence and Sustainable Competitive Advan- tage Of Small Silk Weaving Industries(SIs) in Wajo District, South Sulawesi”, Procedia Economics and Finance, 4, 160 – 167.
  • Markıdes, C.C., Wıllıamson P. J., (1994). “Related Diversification, Core Competences and Corporate Performance”, Strategic Management Journal, 15 (Special Issue Summer), 149-165.
  • Mucuk, İ., (2003). Modern İşletmecilik, Yenilenmiş 14. Basım, Türkmen Kitabevi, İstan- bul.
  • Özbağ, G. K., (2017). “Kaynak Tabanlı Yönetim, Temel Yetenek ve Yenilik İlişkisinde İnsan Kaynakları Yönetim Yeteneklerinin Aracı Rolü”. Girişimcilik ve İnovas- yon Yönetimi Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 1, 1-26.
  • Özkanlı, Ö., (2006). “Temel Yetenekler, Ar-Ge Yönetimi ve Ortak İlişkiler”. Eğitim ve Bilim, Cilt. 31, Sayı. 141, 71-82.
  • Petts, N. (1997). “Building Growth on Core Competences A Practical Approach”, Long Range Planning, Vol.30, No.4, 551-561.
  • Prahalad, C.K., Hamel G., (1990). “The Core Competence Of The Corporation”, Har- vard Business Review, May-June, 79-91.
  • Sotarauta, M., (2001). “Building Knowledge-Based Core Competencies and Leadership in the Flowing World”, Regional Transitions: European Regions and the Chal- lenges of Development, Integration and Enlargement Regional Studies Associa- tion International Conference City of Gdansk Poland, 15th-18th September 2001.
  • Synder, A., V.,. William E. H., (2002). “Bir Şirketin Gerçek Temel Yeteneklerini Hedef- lemek” (Editörler: Andrew Combelt – Kathleen Sommers Luchs), Temel Yete- nek Tabanlı Strateji (Çeviren:Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 121- 130.
  • Tampoe, M., (1994). “Exploiting the Core Competences of Your Organization”, Long Range Planning, Vol.27, No.4, 66-77.
  • Torkkelı, M., Tuomınen M., (2002). “The Contribution of Technology Selection To Core Competencies”, International Journal of Production Economics, 77, 271-284.
  • Ülgen, H., Mirze S.K., (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 4. Bası, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Zehir, C., Acar Z. A., (2005). “Örgütsel Yeteneklerin İşletme Performansına Etkileri”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 7/3, 15-34.

AWARENESS OF CORE COMPETENCE: AN APPLICATION ON THE BUSINESSES OPERATING IN KAYSERİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 569 - 588, 01.12.2017

Öz

At the forefront of the issues that business executives need to focus on for the purpose of providing competitive advantage is the development and maintenance of a core competency that provides customer benefits, differentiates them from competitors, creates opportunities for entry into new markets, and acts as a vehicle for reaching the vision. Awareness of the basic skills that are recommended to be developed over the best of them is of great importance. This descriptive study aimed to reveal the attitudes of SMEs operating in the Kayseri Organized Industrial Zone to core competences. The majority of firms participating in the survey stated that they have core competences. Quality products are among these. It has been determined that those firms who have core competences referred the research benefits from the comparison made with competitors in determining this ability. It can be said that the vast majority of enterprises believe in the importance and necessity of the core competences. In addition, it is mentioned that the lack of core competences has negative effects on the enterprises with high cost and low profit.

Kaynakça

  • Alayoğlu, N., (2003). Aile Şirketlerinde Yönetim ve Kurumsallaşma, MÜSİAD Yayınla- rı: 42, Yönetim Kitaplığı: 2, Erkan Matbaası, İstanbul.
  • Ambrossini, V., Johnson, G., Scholes, K., (1998). Exploring Techniques of Analysis and Evaluation in Strategic Management, Prentice Hall, Europe.
  • Bakırtaş, İ., Bakırtaş, H., (2008). “Firmaların Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğünün Bir Kaynağı Olarak Temel Yetenek: Genel Bir Değerlendirme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 101-119.
  • Campbell, A., Luchs, K. S., (2002); Temel Yetenek Tabanlı Strateji, (Çeviren:Ezgi Sun- gur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • De Carolis, D. M. (2003). “Competencies and imitability in the pharmaceutical in- dustry: An analysis of their relationship with firm performance”, Journal of Management, 29(1), 27-50.
  • Dinçer, Ö., (2003). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Genişletilmiş ve Yenilenmiş 6 Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Doz, Y., (2002). “Kurumsal Yenilenme İçin Temel Yeteneği Yönetmek: Temel Yetenek- leri Yönetim Teorisine Doğru”, (Editörler: Andrew Campbell ; Kathleen Som- mers Luchs), Temel Yetenek Tabanlı Strateji (Çeviren: Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 59-83.
  • Duysters, G., Hagedoorn, J., (2000). “Core Competences and Company Performance in The World –Wide Computer Industry”, The Journal of High Technology Mana- gement Researc, 11(1), 75-91.
  • Edlund, M., (2001). “Core Competence Building: The Diversification of GE Medical System into Ultrasound”, Department of Innovation Engineering and Manage- ment, Göteborg, Sweden.
  • Eker, M., Zengin, B., (2016). “Konaklama İşletmelerinde Temel Yetenek Farkındalığı”. 15. Geleneksel Turizm Sempozyumu. Bildiriler Kitabı, Detay Yayıncılık, Anka- ra.
  • Eren, E., Alpkan, L., Erol, Y., (2005). “Temel Fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Firma Performansına Etkileri”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 7, 201-224.
  • Fischer, M., Jahn, H., Teich, T., (2004). “Optimizing The Selection of Partners in Produc- tion Networks”, Robotics and Computer–Integrated Manufacturing, 20(6), 593- 601.
  • Gabor, A., (1991). “Rochester Focuses: A Community’s Core Competence”, Harvard Business Review, 69(4), 116-126.
  • Good, M., Campbell, A., Alexander, M., (2002). “İşletmeler Arasında Temel Yetenekle- re Kaldıraç Gücü Uygulamak”, (Editörler: Andrew Campbell; Kathleen Som- mers Luchs), Temel Yetenek Tabanlı Strateji (Çeviren: Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 283-292.
  • Holmes, G., Hooper, N., (2000). “Core Competence and Education”, Higher Education, 40(3), 247-258.
  • Javidan, M., (1998), “Core Competence: What Does it Mean in Practice?”, Long Range Planning, 31(1), 60-71.
  • Ji, G.,(2012). “Research on Intrinsic Relationshipof Customer Value and Corporate Core Competence” Physics Procedia 33, 1894 – 1898.
  • Karakılıç, N. Y.(2009). “Stratejik İttifak Oluşumunda Temel Yeteneklerin Önemi: Tariş Opet Stratejik İttifakı Balance Scorecard Örneği”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 200-214.
  • Koçel, T., (2003). İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 9. Bası, Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Major, E., Asch, D., Cordey-Hayes, M., (2001). “Foresight as a Core Competence”, Fu- tures, 33(2), 91-107.
  • Mappıgau, P., Hastan, (2012). “Core Competence and Sustainable Competitive Advan- tage Of Small Silk Weaving Industries(SIs) in Wajo District, South Sulawesi”, Procedia Economics and Finance, 4, 160 – 167.
  • Markıdes, C.C., Wıllıamson P. J., (1994). “Related Diversification, Core Competences and Corporate Performance”, Strategic Management Journal, 15 (Special Issue Summer), 149-165.
  • Mucuk, İ., (2003). Modern İşletmecilik, Yenilenmiş 14. Basım, Türkmen Kitabevi, İstan- bul.
  • Özbağ, G. K., (2017). “Kaynak Tabanlı Yönetim, Temel Yetenek ve Yenilik İlişkisinde İnsan Kaynakları Yönetim Yeteneklerinin Aracı Rolü”. Girişimcilik ve İnovas- yon Yönetimi Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 1, 1-26.
  • Özkanlı, Ö., (2006). “Temel Yetenekler, Ar-Ge Yönetimi ve Ortak İlişkiler”. Eğitim ve Bilim, Cilt. 31, Sayı. 141, 71-82.
  • Petts, N. (1997). “Building Growth on Core Competences A Practical Approach”, Long Range Planning, Vol.30, No.4, 551-561.
  • Prahalad, C.K., Hamel G., (1990). “The Core Competence Of The Corporation”, Har- vard Business Review, May-June, 79-91.
  • Sotarauta, M., (2001). “Building Knowledge-Based Core Competencies and Leadership in the Flowing World”, Regional Transitions: European Regions and the Chal- lenges of Development, Integration and Enlargement Regional Studies Associa- tion International Conference City of Gdansk Poland, 15th-18th September 2001.
  • Synder, A., V.,. William E. H., (2002). “Bir Şirketin Gerçek Temel Yeteneklerini Hedef- lemek” (Editörler: Andrew Combelt – Kathleen Sommers Luchs), Temel Yete- nek Tabanlı Strateji (Çeviren:Ezgi Sungur), Epsilon Yayıncılık, İstanbul, 121- 130.
  • Tampoe, M., (1994). “Exploiting the Core Competences of Your Organization”, Long Range Planning, Vol.27, No.4, 66-77.
  • Torkkelı, M., Tuomınen M., (2002). “The Contribution of Technology Selection To Core Competencies”, International Journal of Production Economics, 77, 271-284.
  • Ülgen, H., Mirze S.K., (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 4. Bası, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Zehir, C., Acar Z. A., (2005). “Örgütsel Yeteneklerin İşletme Performansına Etkileri”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 7/3, 15-34.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nihal Doruk Bu kişi benim

Eda Çınaroğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Doruk, N., & Çınaroğlu, E. (2017). TEMEL YETENEK FARKINDALIĞI: KAYSERİ’DE FAALİYET GÖSTEREN İŞLETMELER ÜZERİNDE BİR UYGULAMA. Kesit Akademi Dergisi(12), 569-588.