BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Sayı: 11, 218 - 229, 01.10.2017

Öz

Eğitim fakültelerinde gelecek nesilleri yetiştirebilmek amacıyla öğrenim gören öğretmen adaylarının sadece derslerine yardımcı olacak kaynak kitapları okumanın haricinde kendilerini geliştirip kültürlenmelerini sağlayacak farklı kitapları da okumaları gerekmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlık düzeylerinin incelenip değerlendirilmesidir. Çalışmanın örneklemi 2016-2017 güz eğitim-öğretim döneminde Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi bölümünde öğrenim gören 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri Susar Kırmızı 2012 tarafından geliştirilen kitap okuma alışkanlığına yönelik tutum ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilere göre öğrencilerin okuma alışkanlıkları iyi düzeyde çıkmış olup, bu alışkanlık öğrencilerin cinsiyeti, kreşe gitmeleri ve annelerinin okuma alışkanlıkları açısından farklılık göstermektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, R. S. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlıkları ve Okuma- ya Yönelik Tutumları. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Li- terature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 35-52.
  • Akyol, H. (2009). Okuma. Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s. 15-48). Ankara. Pegem Akademi.
  • Bircan, İ., Tekin, M. (1989). Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalması Sorunu ve Çö- züm Yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 393- 410.
  • Fırat, H. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bölümde Okumaya Başladıktan Sonra Kitap Okuma Durumlarında Meydana Gelen Değişimler. Turkish Studies Inter- national Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(4), 193-216.
  • Gömleksiz, M. N. ((2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Ge- çerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara. Pegem Akademi.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. & Sever S. (1997). Türkçe öğretimi-Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara. Engin Yayınevi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. & Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlı- ğı. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özdemir, O., Özdemir, M. & Kaya, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 219-233.
  • Sezer, A., Oğuzkan, F., Özdemir, E. & Göğüş, B. (1991). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
  • Smith, M. C., (1990). A Longitudinal Investigation of Reading Attitude Development from Childhood to Adulthood. The Journal of Educational Research, 83(4), 215-219.
  • Susar-Kırmızı, F. (2012). Öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına yönelik tu- tum ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, Volume 7/3, 2353- 2366.
  • Tazebay, A. (1995). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Becerilerinin Okudu- ğunu Anlamaya Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversite- si/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K. & Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar 11(2), 114-150.
  • Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı. Bilgi Dünyası, 5(2), 115-136. TDK (2017).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=OKUMAK Erişim Tarihi: 16.11.2017.

THE EVALUATION OF PRESERVICE TURKISH LANGUAGE ARTS TEACHERS’ READING HABITS

Yıl 2017, Sayı: 11, 218 - 229, 01.10.2017

Öz

Teacher candidates who are studying in education faculties and educating future generations should not only read resource books that will help their lessons but also read different books that will enable them to develop and cultivate themselves. In this context, the aim of studying is examine and evaluate the level of reading habits of Turkish teacher candidates. The sample of the study consists of 2nd, 3rd and 4th grade students who are educated in the department of Turkish Education of Dumlupınar University Education Faculty during the fall semester of 2016-2017. The data of the study were collected using attitude scale for reading habit developed by Susar Kırmızı 2012 . According to obtained data, the reading habits of the students are at a good level . This habit differs according to the gender of the students, the kindergarten, and the reading habits of their mothers.

Kaynakça

  • Akbaba, R. S. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlıkları ve Okuma- ya Yönelik Tutumları. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Li- terature and History of Turkish or Turkic, 12(18), 35-52.
  • Akyol, H. (2009). Okuma. Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s. 15-48). Ankara. Pegem Akademi.
  • Bircan, İ., Tekin, M. (1989). Türkiye’de Okuma Alışkanlığının Azalması Sorunu ve Çö- züm Yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 393- 410.
  • Fırat, H. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bölümde Okumaya Başladıktan Sonra Kitap Okuma Durumlarında Meydana Gelen Değişimler. Turkish Studies Inter- national Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(4), 193-216.
  • Gömleksiz, M. N. ((2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Ge- çerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara. Pegem Akademi.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. & Sever S. (1997). Türkçe öğretimi-Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara. Engin Yayınevi.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. & Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlı- ğı. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özdemir, O., Özdemir, M. & Kaya, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 219-233.
  • Sezer, A., Oğuzkan, F., Özdemir, E. & Göğüş, B. (1991). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
  • Smith, M. C., (1990). A Longitudinal Investigation of Reading Attitude Development from Childhood to Adulthood. The Journal of Educational Research, 83(4), 215-219.
  • Susar-Kırmızı, F. (2012). Öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına yönelik tu- tum ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, Volume 7/3, 2353- 2366.
  • Tazebay, A. (1995). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Becerilerinin Okudu- ğunu Anlamaya Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversite- si/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K. & Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar 11(2), 114-150.
  • Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı. Bilgi Dünyası, 5(2), 115-136. TDK (2017).
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=OKUMAK Erişim Tarihi: 16.11.2017.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muharrem Kürşad Yangil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Yangil, M. K. (2017). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Kesit Akademi Dergisi(11), 218-229.