BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DİL ÖĞRENME MOTİVASYON DÜZEYLERİ İLE GENEL ÖZ YETERLİK İNANCI DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 11, 596 - 606, 01.10.2017

Öz

Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin dil öğrenme motivasyon düzeyleri ile öz yeterlik inancı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesindeki bir üniversitenin İİBF Fakültesi Uluslararası İlişkiler bölümünde öğrenim gören 200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın problemlerine cevap bulmak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan ve katılımcıların demografik özelliklerinin toplanmasını amaçlayan kişisel bilgi formu ile Mehdiyev, Uğurlu ve Usta 2017 tarafından geliştirilen “İngilizce Dil Öğreniminde Motivasyon Ölçeği” ve Schwarzer ve Jerusalem’in 1995 tarafından geliştirilip Türkçe’ye uyarlama çalışması Alpay 2010 tarafından gerçekleştirilen “Genel Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin yabancı dil öğrenme motivasyon düzeylerinin iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin genel öz yeterlik düzeyi inançlarının ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin dil öğrenme motivasyon düzeyleri ile genel öz yeterlik inancı düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde bu iki faktör arasında [r=.18] pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, T. & İşigüzel, B. (2014). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimine İlişkin Öz Yeterlik Algı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Internatio- nal Journal of Languages’ Education and Teaching, 3, 17-24.
  • Al Othman, F. H., & Shuqair, K. M. (2013). The impact of motivation on English langu- age learning in the Gulf States. International Journal of Higher Education, 2(4), 123.
  • Anyadubalu, C. (2010). Self-efficacy, anxiety, and performance in the English language among middle-school students in English language program in Satri Si Suriyot- hai, Bangkok. International Journal of Social Science, 5(3), 193-198.
  • Artino, A. R. (2012). Academic self-efficacy: From educational theory to instructional practice. Perspectives on medical education, 1(2), 76-85.
  • Ataman, O. (2017). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Öğrenmeye Yöne- lik Motivasyon Düzeyleri Ve Tutumları İle Hazırlık Sınıfı Başarı Puanları Ara- sındaki İlişki. Unpublished Master’s Thesis, Sakarya University, Sakarya.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of human behavior, 4. (Ed: V. S. Ramac- haudran). New York: Academic Press. pp. 71-81.
  • Buch, R., Säfvenbom, R., & Boe, O. (2015). The relationships between academic self- efficacy, intrinsic motivation, and perceived competence. Journal of Military Stu- dies, 6(1), 19-35.
  • Büyükduman, F. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının İngilizce ve öğretmenlik beceri- lerine ilişkin öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış doktora te- zi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, (12.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self- determination in personality. Journal of research in personality, 19(2), 109-134.
  • Doordinejad, F. G., & Afshar, H. (2014). On the relationship between self-efficacy and English achievement among Iranian third grade high school students. Internati- onal Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 6(4), 461-470.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language te- aching, 31(3), 117-135.
  • Ehrman, M. E., Leaver, B. L., & Oxford, R. L. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31(3), 313-330.
  • Ersanlı, C. Y. (2015). The relationship between students’ academic self-efficacy and language learning motivation: A study of 8th graders. Procedia-Social and Behavi- oral Sciences, 199, 472-478.
  • Gahunga, O. (2010). Are Self-Efficacy, Language Learning Strategies, and Foreign Lan- guage Ability Interrelated?. The Buckingham Journal of Language and Linguistics, 2, 47-60.
  • Hashemi, M. R., & Ghanizadeh, A. (2011). Emotional intelligence and self-efficacy: A case of Iranian EFL University students. International Journal of Linguistics, 3(1), 29.
  • Hsieh, Pei-Hsuan. 2004. How college students explain their grades in a foreign langua- ge course: The interrelationship of attributions, self-efficacy, language learning beliefs, and achievement. (Yayımlanmamaış doktora tezi). Teksas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Okulu.
  • Husain, U. K. (2014, December). Relationship between Self-Efficacy and Academic Mo- tivation. In International Conference on Economics, Education and Humanities (ICEEH'14), 10-11.
  • Kiremit, H.Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üni- versitesi, İzmir.
  • Maddux, J.E. (2002). Self-Efficacy : The Power of Believing You Can. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.). Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford Uni- versity Press, pp. 277-287.
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2007). Self-efficacy of college intermediate French students: Relation to achievement and motivation. Language Learning, 57(3), 417- 442.
  • Pajares F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Rev Educ Res. 66:543–78
  • Rahimi, A., & Abedini, A. (2009). The interface between EFL learners’ self-efficacy con- cerning listening comprehension and listening proficiency. Novitas-Royal, 3(1), 14-28.
  • Razavi, N. S., & Amirian, S. M. R. (2016). The Relationship between Motivation and Self-efficacy of Iranian High School Learners and Their Vocabulary Size. Modern Journal of Language Teaching Methods, 6(5), 209.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sewell, A., & St George, A. (2000). Developing efficacy beliefs in the classroom. The Journal of Educational Enquiry, 1(2).
  • Seçkin, H. (2011). İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğret- men görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(2).
  • Schunk, D. H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting and self-evaluation. Reading and Writing Quarterly: Overcoming Lear- ning Difficulties, 19(2), 159–172.
  • Sharp, C. (2002). Study support and the development of self-regulated learner. Educati- onal Research, 44(1), 29-42.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tok, H. & Arıbaş, S. (2008). Avrupa birliğine Uyum sürecinde Yabancı Dil Öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 205–227
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of achievement motivation and emotion. In An attributional theory of motivation and emotion, 159-190, Springer US.
  • Wimolmas, R. (2013). A survey study of motivation in English language learning of first year undergraduate students at Sirindhorn International Institute of Tech- nology (SIIT), Thammasat University. Language Institute, Thammasat Univer- sity.
  • Yıldız, C. (2014). Müziksel işitme, okuma ve yazma öz yeterlik ölçeği'nin geliştirilmesi ve müzik öğretmeni adaylarının öz yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açı- sından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Edu- cational Psychology, 25, 82-91.

EXAMINING THE RELATIONSHIP BETWEEN LANGUAGE LEARNING MOTIVATION AND SELF-EFFICIACY BELIEFS of UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2017, Sayı: 11, 596 - 606, 01.10.2017

Öz

In this study, it is aimed to investigate the relationship between language learning motivation and self-efficacy belief levels of university students. The study group consists of 200 students studying at the International Relations Department of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of a university located in the Central Anatolian Region in the academic year of 2017-2018. In order to answer the research problems of the study, a personal information form prepared by the researchers with the aim of collecting the demographics of the participants, “Language Learning Motivation Scale” developed by Mehdiyev, Uğurlu and Usta 2017 and “General Self-Efficacy Belief Scale” developed by Schwarzer and Jerusalem 1995 and adopted to Turkish language by Alpay 2010 were used. As a result of the research, it is found that foreign language learning motivation level of the students was at a good level. The general self-efficacy beliefs of the students were found to be moderate level. When the relationship between language learning motivation levels and general self-efficacy beliefs of the students were examined, significant correlations were found between these two factors as [r = .18].

Kaynakça

  • Aktaş, T. & İşigüzel, B. (2014). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimine İlişkin Öz Yeterlik Algı Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Internatio- nal Journal of Languages’ Education and Teaching, 3, 17-24.
  • Al Othman, F. H., & Shuqair, K. M. (2013). The impact of motivation on English langu- age learning in the Gulf States. International Journal of Higher Education, 2(4), 123.
  • Anyadubalu, C. (2010). Self-efficacy, anxiety, and performance in the English language among middle-school students in English language program in Satri Si Suriyot- hai, Bangkok. International Journal of Social Science, 5(3), 193-198.
  • Artino, A. R. (2012). Academic self-efficacy: From educational theory to instructional practice. Perspectives on medical education, 1(2), 76-85.
  • Ataman, O. (2017). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Öğrenmeye Yöne- lik Motivasyon Düzeyleri Ve Tutumları İle Hazırlık Sınıfı Başarı Puanları Ara- sındaki İlişki. Unpublished Master’s Thesis, Sakarya University, Sakarya.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Encyclopedia of human behavior, 4. (Ed: V. S. Ramac- haudran). New York: Academic Press. pp. 71-81.
  • Buch, R., Säfvenbom, R., & Boe, O. (2015). The relationships between academic self- efficacy, intrinsic motivation, and perceived competence. Journal of Military Stu- dies, 6(1), 19-35.
  • Büyükduman, F. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının İngilizce ve öğretmenlik beceri- lerine ilişkin öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış doktora te- zi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, (12.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self- determination in personality. Journal of research in personality, 19(2), 109-134.
  • Doordinejad, F. G., & Afshar, H. (2014). On the relationship between self-efficacy and English achievement among Iranian third grade high school students. Internati- onal Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 6(4), 461-470.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language te- aching, 31(3), 117-135.
  • Ehrman, M. E., Leaver, B. L., & Oxford, R. L. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31(3), 313-330.
  • Ersanlı, C. Y. (2015). The relationship between students’ academic self-efficacy and language learning motivation: A study of 8th graders. Procedia-Social and Behavi- oral Sciences, 199, 472-478.
  • Gahunga, O. (2010). Are Self-Efficacy, Language Learning Strategies, and Foreign Lan- guage Ability Interrelated?. The Buckingham Journal of Language and Linguistics, 2, 47-60.
  • Hashemi, M. R., & Ghanizadeh, A. (2011). Emotional intelligence and self-efficacy: A case of Iranian EFL University students. International Journal of Linguistics, 3(1), 29.
  • Hsieh, Pei-Hsuan. 2004. How college students explain their grades in a foreign langua- ge course: The interrelationship of attributions, self-efficacy, language learning beliefs, and achievement. (Yayımlanmamaış doktora tezi). Teksas Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Okulu.
  • Husain, U. K. (2014, December). Relationship between Self-Efficacy and Academic Mo- tivation. In International Conference on Economics, Education and Humanities (ICEEH'14), 10-11.
  • Kiremit, H.Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz yeterlik inançlarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üni- versitesi, İzmir.
  • Maddux, J.E. (2002). Self-Efficacy : The Power of Believing You Can. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.). Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford Uni- versity Press, pp. 277-287.
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2007). Self-efficacy of college intermediate French students: Relation to achievement and motivation. Language Learning, 57(3), 417- 442.
  • Pajares F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Rev Educ Res. 66:543–78
  • Rahimi, A., & Abedini, A. (2009). The interface between EFL learners’ self-efficacy con- cerning listening comprehension and listening proficiency. Novitas-Royal, 3(1), 14-28.
  • Razavi, N. S., & Amirian, S. M. R. (2016). The Relationship between Motivation and Self-efficacy of Iranian High School Learners and Their Vocabulary Size. Modern Journal of Language Teaching Methods, 6(5), 209.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sewell, A., & St George, A. (2000). Developing efficacy beliefs in the classroom. The Journal of Educational Enquiry, 1(2).
  • Seçkin, H. (2011). İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğret- men görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(2).
  • Schunk, D. H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting and self-evaluation. Reading and Writing Quarterly: Overcoming Lear- ning Difficulties, 19(2), 159–172.
  • Sharp, C. (2002). Study support and the development of self-regulated learner. Educati- onal Research, 44(1), 29-42.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tok, H. & Arıbaş, S. (2008). Avrupa birliğine Uyum sürecinde Yabancı Dil Öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(15), 205–227
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of achievement motivation and emotion. In An attributional theory of motivation and emotion, 159-190, Springer US.
  • Wimolmas, R. (2013). A survey study of motivation in English language learning of first year undergraduate students at Sirindhorn International Institute of Tech- nology (SIIT), Thammasat University. Language Institute, Thammasat Univer- sity.
  • Yıldız, C. (2014). Müziksel işitme, okuma ve yazma öz yeterlik ölçeği'nin geliştirilmesi ve müzik öğretmeni adaylarının öz yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açı- sından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Edu- cational Psychology, 25, 82-91.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Osman Özdemir Bu kişi benim

Burcu Karafil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Özdemir, O., & Karafil, B. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DİL ÖĞRENME MOTİVASYON DÜZEYLERİ İLE GENEL ÖZ YETERLİK İNANCI DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kesit Akademi Dergisi(11), 596-606.