BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM AÇISINDAN YÖRESEL YEMEKLERİN PAZARLAMA ARACI OLARAK KULLANILMASI: KARAMAN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 10, 446 - 462, 01.08.2017

Öz

Dünyanın en zengin mutfaklarından biri olan Türk mutfağını meydana getiren yöresel yemekler, yiyecek içecek işletmelerinin faaliyetlerini devam ettirmesinde ve pazarlamasında önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı; bereketli toprakları ve zengin mutfak kültürü ile dikkat çeken Karaman ilinin sahip olduğu yöresel mutfağının işletmeler tarafından pazarlama aracı olarak kullanılıp kullanılmadığını tespit etmektir. Çalışma; işletmelerin yöresel yemek kültürüne bakış açısını belirlemek, Karaman’ın sahip olduğu zengin yemek kültürünün bilincinde olup olmadıklarını tespit etmek, yöresel yemeklerin önemine dikkat çekmek ve yöresel yemeklerin bu işletmelerin pazarlama stratejileri arasında yer alıp almadığını saptamak açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı doğrultusunda oluşturulan anket formu Karaman il merkezinde bulunan yiyecek-içecek işletmelerine uygulanmış, araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda yiyecek-içecek işletmelerinin büyük bir kısmının yöresel yemekleri menülerinde bulundurmadıkları, yöresel yemeklerin servisini yapanların ise söz konusu yemekleri etkin bir pazarlama aracı olarak kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Avcıkurt, C., Sarıoğlan, M. ve Girgin, G. K. (2007). “Yiyecek-içecek Olusuna Sosyolojik Bir Bakış”, Akdeniz Üniversitesi 1.Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlik- ler, Antalya.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2015). “Kapadokya Yemek Kültürü ve Mustafapaşa Beldesi (Sinasos) Örneği”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2): 12-19.
  • Bezirgan, M. ve Koç, F. (2014).“Yerel Mutfakların Destinasyona Yönelik Aidiyet Olu- şumuna
  • Etkisi: Cunda Adası Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (34): 917- 928.
  • Büyükşalvarcı A., Şapcılar, M.C. , Yılmaz, G. (2016), “Yöresel Yemeklerin Turizm İş- letmelerinde Kullanılma Durumu: Konya Örneği”, Journal of Tourism and Gast- ronomy Studies 4/4 165-181.
  • Çulha, O. ve Kalkan, A. (2015). “Tanıtım Broşürleri Gözüyle Anadolu Yöresel Mutfak- ları”, I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 28-30 Mayıs 2015, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Güneş, G., H. İ. Ülker ve G. Karakoç (2008). “Sürdürülebilir Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Önemi”, II. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, An- talya.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, G.K. ve Giritlioğlu, İ. (2009). “Yiyecek-İçecek İşletmelerinin Pa- zarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı- Balıkesir Örneği”, III. Gastronomi Sempozyumu, 17-18 Nisan 2009, Antalya.
  • Hatipoğlu, A., Zengin, B., Batman, O. ve Şengül, S. (2013). “Yöresel Yemeklerin, Kırsal
  • Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği”, Uluslara rası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(1): 6-11.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 14 (23):33-37.
  • Memiş Kocaman, E. (2013). “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yöresel Yemeklerin Kulla- nımı Tokat İli Örneği”. Tokat Sempozyumu, 84490.
  • Önçel, S. (2015). “Türk Mutfağı ve Geleceğine İlişkin Değerlendirmeler”, Journal of Tou rism and Gastronomy Studies, 3(4) 33-44.
  • Özdemir, B. ve Kınay, F. (2004). “Yabancı Ziyaretçilerin Türk Mutfağına İlişkin Görüş- leri:Antalya’yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma”,Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi,2:5-28.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, A. (2006). “Restoran İşletmelerinde Siparişlerin Elektronik Ortamda Alınması- nın İşletme Performansı Üzerine Etkileri ve Afyonkarahisar Özdilek A.Ş.’de Bir Uygulama”, yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü İşletme Anabilim Dalı, Afyon.
  • Saatçi, G., ve Güdü Demirbulat, Ö.G. (2016). “Yöresel Yemeklerin Broşürlerde Tanıtım Unsuru Olarak Kullanılmasının Analizine Yönelik Bir Araştırma” The Journal of In- ternational Social Research 42: 1999-2006.
  • Uslu A. ve Kiper T. (2006). “Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı / An- kara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı”. Journal of Tekirdag Agricultural Faculty, 3(3): 305-314
  • Yalçın, B. (2009). “ Yöresel Ürünlerin Pazarlanmasında E-Ticaretin Etkisinin İncelen- mesine Yönelik Bir Araştırma”, yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). “Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemekle- rin Rolü: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araş- tırma” / Journal of Yasar University, 10 (40): 6633-6644.
  • Karaman OMG. (2013).Karaman İli Doğa Turizmi Master Planı http://karaman.ormansu.gov.tr/Karaman/Libraries/Dokumanlar/DO%C4%9EA_TUR% C4%B0ZM%C4%B0_MASTER_PLANI_TASLA%C4%9EI.sflb.ashx
  • Karaman Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü. (2010). Karaman Valiliği Çevre ve Şehirci lik İl Müdürlüğü İl Çevre Durum Raporu http://www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/karaman_icdr2011.pdf(Erişim:18.10.2017)
  • Karaman İl Kültür Turizm Müdürlüğü ( 2017) http://www.karamankulturturizm.gov.tr/TR,129511/karaman-mutfagi.html (Eri- şim:12.10.2017)
  • http://karamanmutfagi.blogspot.com.tr/2012/03/karaman-yemekleri-tarmla ugrasan.html(Erişim:18.10.2017)
  • Karaman Tanıtım Platformu (2017). http://kartap.org/karaman-yemekleri-gun-yuzune cikarildi/(Erişim:18.10.2017)

USING OF LOCAL MEALS FOR MARKETING TOOL WITH REGARDS TO TOURISM : EXAMPLE OF KARAMAN PROVINCE

Yıl 2017, Sayı: 10, 446 - 462, 01.08.2017

Öz

Local meals which produce Turkish Cuisine - one of the richest cuisines of world - are important for food and beverage businesses to sustain their activities and to be marketed. The purpose of this study is to determine whether the local cuisine of Karaman province which is attracting attention with fertile lands and rich culinary culture, is used as a marketing tool by businesses. Study is important for businesses to determine the point of view of local food culture and whether they are aware of the rich food culture of Karaman and to draw attention to the importance of local food and to determine whether local foods are among the marketing strategies of these enterprises. The survey in accordance with the aim of study was practiced to businesses in city center. In the direction of data obtained in study, it is resulted that most of businesses don’t provide local meals in their menus and businesses, who service local meals, don’t use these meals as marketing tool.

Kaynakça

  • Avcıkurt, C., Sarıoğlan, M. ve Girgin, G. K. (2007). “Yiyecek-içecek Olusuna Sosyolojik Bir Bakış”, Akdeniz Üniversitesi 1.Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlik- ler, Antalya.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2015). “Kapadokya Yemek Kültürü ve Mustafapaşa Beldesi (Sinasos) Örneği”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2): 12-19.
  • Bezirgan, M. ve Koç, F. (2014).“Yerel Mutfakların Destinasyona Yönelik Aidiyet Olu- şumuna
  • Etkisi: Cunda Adası Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (34): 917- 928.
  • Büyükşalvarcı A., Şapcılar, M.C. , Yılmaz, G. (2016), “Yöresel Yemeklerin Turizm İş- letmelerinde Kullanılma Durumu: Konya Örneği”, Journal of Tourism and Gast- ronomy Studies 4/4 165-181.
  • Çulha, O. ve Kalkan, A. (2015). “Tanıtım Broşürleri Gözüyle Anadolu Yöresel Mutfak- ları”, I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC-2015), 28-30 Mayıs 2015, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Güneş, G., H. İ. Ülker ve G. Karakoç (2008). “Sürdürülebilir Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Önemi”, II. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, An- talya.
  • Hacıoğlu, N., Girgin, G.K. ve Giritlioğlu, İ. (2009). “Yiyecek-İçecek İşletmelerinin Pa- zarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı- Balıkesir Örneği”, III. Gastronomi Sempozyumu, 17-18 Nisan 2009, Antalya.
  • Hatipoğlu, A., Zengin, B., Batman, O. ve Şengül, S. (2013). “Yöresel Yemeklerin, Kırsal
  • Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği”, Uluslara rası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(1): 6-11.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal Turizme Olan Talepte Yöresel Yiyecek ve İçecek Kültürünün Rolü KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 14 (23):33-37.
  • Memiş Kocaman, E. (2013). “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yöresel Yemeklerin Kulla- nımı Tokat İli Örneği”. Tokat Sempozyumu, 84490.
  • Önçel, S. (2015). “Türk Mutfağı ve Geleceğine İlişkin Değerlendirmeler”, Journal of Tou rism and Gastronomy Studies, 3(4) 33-44.
  • Özdemir, B. ve Kınay, F. (2004). “Yabancı Ziyaretçilerin Türk Mutfağına İlişkin Görüş- leri:Antalya’yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma”,Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi,2:5-28.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, A. (2006). “Restoran İşletmelerinde Siparişlerin Elektronik Ortamda Alınması- nın İşletme Performansı Üzerine Etkileri ve Afyonkarahisar Özdilek A.Ş.’de Bir Uygulama”, yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü İşletme Anabilim Dalı, Afyon.
  • Saatçi, G., ve Güdü Demirbulat, Ö.G. (2016). “Yöresel Yemeklerin Broşürlerde Tanıtım Unsuru Olarak Kullanılmasının Analizine Yönelik Bir Araştırma” The Journal of In- ternational Social Research 42: 1999-2006.
  • Uslu A. ve Kiper T. (2006). “Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı / An- kara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı”. Journal of Tekirdag Agricultural Faculty, 3(3): 305-314
  • Yalçın, B. (2009). “ Yöresel Ürünlerin Pazarlanmasında E-Ticaretin Etkisinin İncelen- mesine Yönelik Bir Araştırma”, yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). “Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemekle- rin Rolü: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araş- tırma” / Journal of Yasar University, 10 (40): 6633-6644.
  • Karaman OMG. (2013).Karaman İli Doğa Turizmi Master Planı http://karaman.ormansu.gov.tr/Karaman/Libraries/Dokumanlar/DO%C4%9EA_TUR% C4%B0ZM%C4%B0_MASTER_PLANI_TASLA%C4%9EI.sflb.ashx
  • Karaman Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü. (2010). Karaman Valiliği Çevre ve Şehirci lik İl Müdürlüğü İl Çevre Durum Raporu http://www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/karaman_icdr2011.pdf(Erişim:18.10.2017)
  • Karaman İl Kültür Turizm Müdürlüğü ( 2017) http://www.karamankulturturizm.gov.tr/TR,129511/karaman-mutfagi.html (Eri- şim:12.10.2017)
  • http://karamanmutfagi.blogspot.com.tr/2012/03/karaman-yemekleri-tarmla ugrasan.html(Erişim:18.10.2017)
  • Karaman Tanıtım Platformu (2017). http://kartap.org/karaman-yemekleri-gun-yuzune cikarildi/(Erişim:18.10.2017)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Serkan Aylan Bu kişi benim

Meral İş

Pınar Yeşilçimen

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Aylan, S., İş, M., & Yeşilçimen, P. (2017). TURİZM AÇISINDAN YÖRESEL YEMEKLERİN PAZARLAMA ARACI OLARAK KULLANILMASI: KARAMAN İLİ ÖRNEĞİ. Kesit Akademi Dergisi(10), 446-462.