BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN OKULDA İNTERNET VE TEKNOLOJİ KULLANIMINA İLİŞKİN SANAL KAYTARMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ INVESTIGATION OF CYBERLOAFING BEHAVIOR OF TEACHERS ABOUT INTERNET AND TECHNOLOGY USAGE IN SCHOOL

Yıl 2017, Sayı: 10, 715 - 731, 01.08.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilk ve okullarda görev yapan öğretmenlerin internet ve teknoloji kullanımına ilişkin sanal kaytarma davranışlarının incelenmesidir. Çalışma, İstanbul ili Başakşehir ilçesindeki ilk ve ortaokul türündeki kamu okullarında görev yapan 484 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmaya ilişkin verileri toplamak için anket tekniğinden yararlanılmıştır ve kullanılan anket Aykut Akca 2013 tarafından geliştirilmiştir. Araştırma nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modelinde oluşturulmuştur. Elde edilen veriler IBM SPSS programında t-test ve ANOVA testleriyle analiz edilip, sonuçlar tablolar halinde sunulmuştur. Analizde öğretmenlerin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların nedenleri incelenmiştir. Araştırmada cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, internet kullanma becerileri değişkenlerine göre mesai saatlerinde iş dışı internet kullanımı gerekçelerinin farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amacıyla gerekli analizlerden yararlanılmıştır. Sonuç olarak, öğretmenlerin mesai saatlerinde iş dışı internet kullanım gerekçeleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılık olmamasına rağmen yaş, mesleki kıdem ve internet kullanma becerilerine göre öğretmenlerin mesai saatlerinde iş dışı internet kullanım gerekçeleri farklılaşmaktadır.

Kaynakça

  • Adalı, M., & Kakırman, İ. (2016). İstanbul İl Milli Eğitim İstatistikleri. İstanbul: İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Strateji Geliştirme Bölümü.
  • Akca, A. (2013). Okul Yöneticilerinin İş Dışı İnternet Kullanım (Siber Aylaklık) Davranışlarının İncelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstabul, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin İnternet Kullanımı Ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-8.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Blanchard, A. L., & Henle, C. A. (2008). Correlates Of Different Forms Of Cyberloafing: The Role of Norms And External Locus Of Control. Computers in Human Behviors , 1067-1084.
  • Bock, G.-W., & Ho, S. L. (2009). Non-Work Related Computing (NWRC). Communications of The ACM, 124-128.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüöztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods In Education. New York: Routledge.
  • Doorn, O. N. (2011, Ağustos). Cyberloafing: A Multi-Dimensional Construct placed in a Theoretical Framework. Yüksek Lisans Tezi. Eindhoven University of Technology, Department of Industrial Engineering and Innovation Sciences. Eindhoven.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Gündüz, H. B., Beşoluk, Ş., & Önder, İ. (2011). Karmaşık Sistemlerde Liderlik Bakışıyla: DNA liderlik . Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 521-544.
  • Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulma, 3-14.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H., & Yıldız, B. (2015). Sanal Kaytarma Davranıslarının Örgütsel Öğrenme Kapasitesi. Business and Economics Research Journal, 129-144.
  • Lim, K. G. (2002). The IT Way Of Loafing On The Job: Cyberloafing, Neutralizing And Organizational Justice. Journal of Organizational Behavior, 675-694.
  • Özalp, U., Yirci, R., & Kocabaş, İ. (2016). Müdür Yardımcılarının İş Doyumunun Yordayıcısı Olarak Okul Müdürlerinin Mentorluk Fonksiyonları. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi , 455-494.
  • Özkalp, E., Aydın, U., & Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar Ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafıng) Ve İş İlişkilerine Etkileri. Çimento İşveren Dergisi, 18-33.
  • Polzer-Debruyne, A. M. (2008). Psychological and Workplace Attributes That Influence Personal Web Use (PWU). Massey University, Albany, New Zealand: Massey University.
  • Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A Typology Of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Sclaing Study. Academy Of Management Journal, 555-572.
  • Söyleyici, G. T., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları İlişkisi: Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Kesit Akademi Dergisi, 36-54.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TÜİK. (2016, Kasım 28). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden alındı
  • Ünal, Ö. F., & Tekdemir, S. (2015). Sanal Kaytarma: Bir Kamu Kurumunda Ampirik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 95- 118.
  • Yamane, T. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yıldız, B., & Yıldız, H. (2015). İş Yaşamındaki Sanal Kaytarma Davranışlarının Hukuki Yönden İncelenmesi. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 1-17.
  • Zhang, Y. (2005). Age, gender, and Internet attitudes among employees in the business world. Computers in Human Behavior, 1-10.

INVESTIGATION OF CYBERLOAFING BEHAVIOR OF TEACHERS ABOUT INTERNET AND TECHNOLOGY USAGE IN SCHOOL ÖĞRETMENLERİN OKULDA İNTERNET VE TEKNOLOJİ KULLANIMINA İLİŞKİN SANAL KAYTARMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 10, 715 - 731, 01.08.2017

Öz

The purpose of this research is to investigate the cyberloafing behaviors, which is caused by internet and technology usage, of teachers working in primary and secondary type of public schools. The study was carried out with 484 teachers working in primary and secondary school public schools in Başakşehir district of Istanbul province. Survey technique was used to collect the data related to the survey, and the technique was developed by Aykut Akca 2013 . The research was based on a relational screening model which is one of the quantitative research methods. The obtained data were analyzed by t-test and ANOVA tests in IBM SPSS, and the results are presented in tabular form. In the analysis, the teachers' the cyberloafing behaviors and the reasons of these behaviors are examined.In the study; the necessary analyses were used to determine whether the reasons for non-business internet usage during working hours differ according to gender, age, occupational seniority, internet usage capabilities. As a result, despite the fact that there is no significant difference in terms of age, professional seniority, internet use skill level, internet usage frequency and internet continuous uninterrupted period in case of non-work internet usage during working hours, there were differences according to duration of internet usage.

Kaynakça

  • Adalı, M., & Kakırman, İ. (2016). İstanbul İl Milli Eğitim İstatistikleri. İstanbul: İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Strateji Geliştirme Bölümü.
  • Akca, A. (2013). Okul Yöneticilerinin İş Dışı İnternet Kullanım (Siber Aylaklık) Davranışlarının İncelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstabul, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin İnternet Kullanımı Ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-8.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Blanchard, A. L., & Henle, C. A. (2008). Correlates Of Different Forms Of Cyberloafing: The Role of Norms And External Locus Of Control. Computers in Human Behviors , 1067-1084.
  • Bock, G.-W., & Ho, S. L. (2009). Non-Work Related Computing (NWRC). Communications of The ACM, 124-128.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüöztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods In Education. New York: Routledge.
  • Doorn, O. N. (2011, Ağustos). Cyberloafing: A Multi-Dimensional Construct placed in a Theoretical Framework. Yüksek Lisans Tezi. Eindhoven University of Technology, Department of Industrial Engineering and Innovation Sciences. Eindhoven.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Gündüz, H. B., Beşoluk, Ş., & Önder, İ. (2011). Karmaşık Sistemlerde Liderlik Bakışıyla: DNA liderlik . Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 521-544.
  • Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulma, 3-14.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H., & Yıldız, B. (2015). Sanal Kaytarma Davranıslarının Örgütsel Öğrenme Kapasitesi. Business and Economics Research Journal, 129-144.
  • Lim, K. G. (2002). The IT Way Of Loafing On The Job: Cyberloafing, Neutralizing And Organizational Justice. Journal of Organizational Behavior, 675-694.
  • Özalp, U., Yirci, R., & Kocabaş, İ. (2016). Müdür Yardımcılarının İş Doyumunun Yordayıcısı Olarak Okul Müdürlerinin Mentorluk Fonksiyonları. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi , 455-494.
  • Özkalp, E., Aydın, U., & Tekeli, S. (2012). Sapkın Örgütsel Davranışlar Ve Çalışma Yaşamında Yeni Bir Olgu: Sanal Kaytarma (Cyberloafıng) Ve İş İlişkilerine Etkileri. Çimento İşveren Dergisi, 18-33.
  • Polzer-Debruyne, A. M. (2008). Psychological and Workplace Attributes That Influence Personal Web Use (PWU). Massey University, Albany, New Zealand: Massey University.
  • Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A Typology Of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Sclaing Study. Academy Of Management Journal, 555-572.
  • Söyleyici, G. T., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Sosyal Medya ve Tüketici Davranışları İlişkisi: Türkiye'deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Kesit Akademi Dergisi, 36-54.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TÜİK. (2016, Kasım 28). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Türkiye İstatistik Kurumu: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden alındı
  • Ünal, Ö. F., & Tekdemir, S. (2015). Sanal Kaytarma: Bir Kamu Kurumunda Ampirik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 95- 118.
  • Yamane, T. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yıldız, B., & Yıldız, H. (2015). İş Yaşamındaki Sanal Kaytarma Davranışlarının Hukuki Yönden İncelenmesi. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 1-17.
  • Zhang, Y. (2005). Age, gender, and Internet attitudes among employees in the business world. Computers in Human Behavior, 1-10.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülenay Nagihan Kılıç Bu kişi benim

İbrahim Kocabaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Kılıç, G. N., & Kocabaş, İ. (2017). ÖĞRETMENLERİN OKULDA İNTERNET VE TEKNOLOJİ KULLANIMINA İLİŞKİN SANAL KAYTARMA DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ INVESTIGATION OF CYBERLOAFING BEHAVIOR OF TEACHERS ABOUT INTERNET AND TECHNOLOGY USAGE IN SCHOOL. Kesit Akademi Dergisi(10), 715-731.