BibTex RIS Kaynak Göster

ŞİDDETSİZLİĞE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE VERSİYONUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİĞİ

Yıl 2017, Sayı: 7, 337 - 345, 01.02.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Şiddetsizliğe Yönelik Tutum Ölçeğini Craven, Seaton, & Yeung, 2015 Türkçe’ye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma 149 Kız: 86, Erkek: 63 ortaokul ve lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, 8 madde ve iki alt boyuttan oluşan modelin bilişsel ve duygusal yeterli uyum verdiğini göstermiştir x²= 45.32, sd= 17, RMSEA= .106, CFI= .96, IFI= .96, GFI= .93, SRMR= .039 . Ölçeğin iç tutarlık güvenirlik katsayıları, bilişsel alt ölçeği için .79, duygusal alt ölçeği için .87, ölçeğin bütünü için .90 olarak bulunmuştur. Bu bulgular, ölçeğin geçerlik ve güvenirliğinin sağlandığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Ayan, S. (2006). Şiddet ve fanatizm. Ç. Ü. İktisadi İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 191-209. Aypay, A., & Durmuş, E. (2008). Zorba, kendine güvenen ve zorbaliktan kaçinan tutumlari
  • sergileyen lise öğrencilerinin iş birliği yapma karakter özelliği açisindan değer
  • lendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 23-42.
  • Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (2005). Şiddeti önleme platformu eğitim ve şiddet alt çalışma grubu raporu. [Çevrim-içi:, www.aile.gov.tr], Erişim tarihi: 13 Mart 2013.
  • Craven, G. R., Seaton, M. & Yeung S. A. (2015). Attitude to Non-Violence Scale: Validity and Practical Use. Journal of Interpersonal Violence, 1-28.
  • Çabuk-Kaya, N. (2006). Şiddetin sosyal dinamikleri. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sem- pozyumu. (105-119). 20-21 Mayıs Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okuldaki şiddet üzerine görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 89-108.
  • DiCanio, M. (1993). Classroom violence. The encyclopedia of violence: Origins, attitudes, consequenc- es. New York: Facts on File.
  • Espelage, D. L., & Swearer, S. M. (2003). “Research on school bullying and victimization: What have we learned and where do we go from here?” School Psychology Review, 32, 365-383.
  • Goldstein, A. (1994). School violence (I): Aggression of toward persons and property in Ameri- ca’s schools. The School Psychologist, (Division of School Psychology), 48(1), 6-24.
  • Griffin, R. S., & Alan, M. G. 2004. Childhood bullying: Current empirical findings and future directions for research. Aggression and Violent Behavior, 9(4), 379-400.
  • Grinberg, I., Dawkins, M., Dawkins, M. P., & Fullilove, C. (2005). Adolescents at risk for vio- lence: An initial validation of the life challenges questionnaire and risk assessment in- dex. Adolescence, 40(159), 573-599.
  • Haskan Avcı, Ö., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8 reference guide. Lincolnwood IL: Scientific Soft- ware International.
  • Karasu, M. A. (2008). Türkiye’de kentleşme dinamiklerinin suça etkisi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 57(4), 255-281.
  • Kocabaşoğlu, N., & Yavuz, R. (2000). Biyolojik, sosyolojik ve psikolojik açıdan şiddet. İstanbul: Sökmen Yayınları.
  • Krug E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., & Lozano, R. (Eds.) (2002). World report on violence and health. WHO: Geneva, Switzerland.
  • Mayton, D. M. (2009). Theories of non-violence. In Nonviolence and Peace Psychology. Intraperson- al, Interpersonal, Societal, and World Peace (s. 31–60). London and New York: Springer Dordrecht Heidelberg.
  • Mayton, D. M., II, & Browne, C. N. (2011). Nonviolent dispositions: The encyclopaedia of peace psy- chology.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Cambridge, MA: Black- well Publishers.
  • Olweus, D. (1999). Sweden. In Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., & Slee, P. (Edt.). The nature of school bullying: A cross-national perspective (s. 7-27). New York: Routledge.
  • Perkins, H. J., & Montford, C. R. (2005). The impact of violence on adolescents in schools: a case study on the role of school-based health centers, Nursing Clinics North of America, 40(4), 671–679.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Subaşı, N., & Akın, A. (2006).
  • http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/ ilgiliyayin lar/pdf/kadina_yon_siddet. pdf Erisim tarihi: 23.03.2012).
  • Zara Page, A., & İnce, M. (2008) Aile içi şiddet konusunda bir derleme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 81-94.

THE VALIDITY AND RELIABILITY OF TURKISH VERSION OF THE ATTITUDE TO NON-VIOLENCE SCALE

Yıl 2017, Sayı: 7, 337 - 345, 01.02.2017

Öz

The aim of this study is to examine validity and reliability of the Turkish version of the Attitude to Non-Violence Scale Craven, Seaton, & Yeung, 2015 . Participants were 149 Female: 86 Male: 63 secondary and high school students. The results of confirmatory factor analysis indicated that the 8 items loaded on two factors cognitive and affective; x²= 45.32, sd= 17, RMSEA= .106, CFI= .96, IFI= .96, GFI= .93, SRMR= .039 . The internal consistency reliability coefficients were .79 for cognitive subscale, .87 for affective subscale, and .90 for overall scale. Findings, demonstrated that this scale is a valid and reliable instrument.

Kaynakça

  • Ayan, S. (2006). Şiddet ve fanatizm. Ç. Ü. İktisadi İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 191-209. Aypay, A., & Durmuş, E. (2008). Zorba, kendine güvenen ve zorbaliktan kaçinan tutumlari
  • sergileyen lise öğrencilerinin iş birliği yapma karakter özelliği açisindan değer
  • lendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 23-42.
  • Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (2005). Şiddeti önleme platformu eğitim ve şiddet alt çalışma grubu raporu. [Çevrim-içi:, www.aile.gov.tr], Erişim tarihi: 13 Mart 2013.
  • Craven, G. R., Seaton, M. & Yeung S. A. (2015). Attitude to Non-Violence Scale: Validity and Practical Use. Journal of Interpersonal Violence, 1-28.
  • Çabuk-Kaya, N. (2006). Şiddetin sosyal dinamikleri. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sem- pozyumu. (105-119). 20-21 Mayıs Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okuldaki şiddet üzerine görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 89-108.
  • DiCanio, M. (1993). Classroom violence. The encyclopedia of violence: Origins, attitudes, consequenc- es. New York: Facts on File.
  • Espelage, D. L., & Swearer, S. M. (2003). “Research on school bullying and victimization: What have we learned and where do we go from here?” School Psychology Review, 32, 365-383.
  • Goldstein, A. (1994). School violence (I): Aggression of toward persons and property in Ameri- ca’s schools. The School Psychologist, (Division of School Psychology), 48(1), 6-24.
  • Griffin, R. S., & Alan, M. G. 2004. Childhood bullying: Current empirical findings and future directions for research. Aggression and Violent Behavior, 9(4), 379-400.
  • Grinberg, I., Dawkins, M., Dawkins, M. P., & Fullilove, C. (2005). Adolescents at risk for vio- lence: An initial validation of the life challenges questionnaire and risk assessment in- dex. Adolescence, 40(159), 573-599.
  • Haskan Avcı, Ö., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Joreskog, K. G., & Sorbom, D. (1996). LISREL 8 reference guide. Lincolnwood IL: Scientific Soft- ware International.
  • Karasu, M. A. (2008). Türkiye’de kentleşme dinamiklerinin suça etkisi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 57(4), 255-281.
  • Kocabaşoğlu, N., & Yavuz, R. (2000). Biyolojik, sosyolojik ve psikolojik açıdan şiddet. İstanbul: Sökmen Yayınları.
  • Krug E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B., & Lozano, R. (Eds.) (2002). World report on violence and health. WHO: Geneva, Switzerland.
  • Mayton, D. M. (2009). Theories of non-violence. In Nonviolence and Peace Psychology. Intraperson- al, Interpersonal, Societal, and World Peace (s. 31–60). London and New York: Springer Dordrecht Heidelberg.
  • Mayton, D. M., II, & Browne, C. N. (2011). Nonviolent dispositions: The encyclopaedia of peace psy- chology.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Cambridge, MA: Black- well Publishers.
  • Olweus, D. (1999). Sweden. In Smith, P. K., Morita, Y., Junger-Tas, J., Olweus, D., Catalano, R., & Slee, P. (Edt.). The nature of school bullying: A cross-national perspective (s. 7-27). New York: Routledge.
  • Perkins, H. J., & Montford, C. R. (2005). The impact of violence on adolescents in schools: a case study on the role of school-based health centers, Nursing Clinics North of America, 40(4), 671–679.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Subaşı, N., & Akın, A. (2006).
  • http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/ ilgiliyayin lar/pdf/kadina_yon_siddet. pdf Erisim tarihi: 23.03.2012).
  • Zara Page, A., & İnce, M. (2008) Aile içi şiddet konusunda bir derleme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 81-94.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Koray Süler Bu kişi benim

Ahmet Akın Bu kişi benim

Melek Süler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Süler, K., Akın, A., & Süler, M. (2017). ŞİDDETSİZLİĞE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE VERSİYONUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİĞİ. Kesit Akademi Dergisi(7), 337-345.