Bu araştırmanın amacı, 7.sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma düzeylerini ve değerleri kazanma düzeylerinde etkili olan faktörleri belirlemektir. Bu doğrultuda verilerin toplanmasında nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem deseni benimsenmiş, yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda 2012-2013 eğitim öğretim yılı sonunda, 462 7. sınıf öğrencisine Sosyal Bilgiler Dersi Değerler Eğitimi Ölçeği uygulanmıştır. Aynı zamanda 18 sosyal bilgiler öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ölçek ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalamanın yanı sıra gruplar arası ortalama karşılaştırması için t testi ve tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşme ile elde edilen verilerin çözümlenmesi ise içerik analizi yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veriler; eş zamanlı olarak toplanmış, ayrı ayrı analiz edilmiş ve daha sonra bir araya getirilerek birbiriyle ilişkilendirilmiştir. Araştırmanın sonunda 7.sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma düzeylerinin; uygulanan ölçeğe ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Ölçekten elde edilen verilere göre öğrencilerin değerleri kazanma düzeyleri kısmen yeterli, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre ise çoğunlukla yetersiz bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde yer alan değerleri kazanma düzeylerinin cinsiyet, aile aylık gelir durumu, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi, sosyal bilgiler dersi başarı notu gibi değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenleri de öğrencilerin sosyal bilgiler dersinde yer alan değerleri kazanma düzeylerini etkileyen faktörleri okul içi ve okul dışı faktörler açıklamışlar ve aile, çevre ve kitle iletişim araçları gibi okul dışı faktörlerin okul içi faktörlere göre daha etkili olduğunu vurgulamışlardır.
Sosyal Bilgiler Değerler Eğitimi 7. Sınıf Öğrencileri Sosyal Bilgiler Öğretmenleri Karma Yöntem.
The aim of this study is to determine to what extent 7th graders gain the values within social studies course and the factors influential over their level of gaining. Thus, mix method, which combines both qualitative and quantitative research methods, has been adopted, and this research has been designed in accordance with convergent parallel design. Congruently with the aims of this research, 462 7th graders were administered Social Studies Course Value Education Scale at the end of 2012-2013. Simultaneously, semi-structured interviews were held with 18 social studies teachers. Research data collected via the scale has been analyzed via frequency, percentage, and arithmetic mean along with t-test and one-way variance analysis in order to compare means across groups. Data recorded during semi-structured interviews has been examined through content analysis. In this research, qualitative and quantitative data was collected simultaneously, analyzed separately, and then brought together again to relate with each other. At the end of the research, it has been found that the levels of 7th graders in terms of gaining values within social studies course differed with respect to the scale and to social studies teachers’ opinions. Based on the data obtained from the scale, students’ level in terms of gaining the values was partially adequate whereas it was mostly inadequate according to social studies teachers’ opinions. Moreover, it has been determined that the levels of students in gaining values within social studies course differs across several variables such as gender, monthly income of families, mother’s educational background, father’s educational background, and their academic success in social studies course. Social studies teachers, on the other hand, grouped the factors influencing students’ levels of gaining the values within social studies course as in-school and outside-the-school factors, and have underpinned that outside-the-school factors such as family, environment, and mass media devices are more effective than in-school factors.
Social Studies Value Education 7th Graders Social Studies Teachers Mix Method.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |