BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ MEZUN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF ÖĞRETMENİ YETİŞTİRME PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2016, Sayı: 4, 185 - 211, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, yeni mezun sınıf öğretmenlerinin sınıf öğretmeni yetiştirme programına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden aşırı veya aykırı durum örneklemesi yöntemi ile seçilen 13’ü tek öğretmenli birleştirilmiş sınıflarda, 13’ü de il veya ilçe merkezlerinde bağımsız sınıflarda görev yapan 26 öğretmen ile çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ilgili literatür incelenerek araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre hem birleştirilmiş sınıflarda çalışan sınıf öğretmenleri hem de bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenleri çoğunlukla, sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan Genel Fizik, Genel Kimya ve Genel Biyoloji alan derslerini ve genel kültür derslerinden de Felsefe ve Sosyoloji dersini aldıkları halde meslek hayatlarında ihtiyaç duymadıklarını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Adler, A. (1996). Çocuk eğitimi, (K. Şipal. Çev.), İstanbul: Cem.
  • Akyüz, Y. (2012), Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000 – M.S. 2012). 22. Baskı. Ankara: Pegema.
  • Aydın, R. Şahin, H. & Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni ye- tiştirmede nitelik arayışları. TSA, 12(2), 119-142.
  • Baki, A. (2010), Öğretmen eğitiminin lisans ve lisansüstü boyutlardan değerlen- dirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1( 3), 15-31.
  • Barth, R. S. (1990). Improving schools from within. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bela, H.B. (1998). Instructional systems. 7.Press. California: Fearon Publishers.
  • Beydoğan, Ö. (2002). Öğretim stratejilerindeki değişmeler ve öğretmenlerin deği- şen rolleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 27 (287), 34-39.
  • Cobb, V.L. (1999). An international comparison of teacher education. http://www.ericdigests.org/2000-3/teacher.htm Erş. Tar: 27.12.2013
  • Dilci, T. & Dervişoğlu Kalkan, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin mesleğin ilk beş yılında karşılaştığı problemler. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42, 127- 140.
  • Hargreaves, A. (1999). Series editor’s forward. in S. Acker, The Realities Of Teac- hers’ Work: Never A Dull Moment, London: Cassell, (vii-x).
  • Kahramanoğlu, R. (2010). Eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hatay.
  • Kumral, O. (2010). Eğitsel Eleştiri Modeli İle Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğ- retim Programının Değerlendirilmesi Bir Durum Çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Kuzu, İ. Y. & Eroğlu, M. (2012). Öğretmen eğitiminde niteliğin artırılmasına yö- nelik nitel bir çalışma, International Online Journal of Educational Sciences, 5 (2), 489-505.
  • Marriam, S. (2013). Nitel araştırma (Desen ve uygulama için bir rehber). (S. Turan. Çev.). Ankara. Nobel.
  • Matriano, E.C. (1997). 2000’li yıllarda eğitimin globalleştirilmesi sorunları karşılama ve fırsatları değerlendirme. Uluslararası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı (27 Ağustos-2 Eylül 1995). Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Okçabol, R. (2004). Öğrenci, öğretmen, öğretmen adayı ve öğretim elemanı gözüyle öğ- retmen yetiştirme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri,(M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. (Ş. Çankır ve N. Demirkasımoğlu (Çev. Ed.). Ankara: Anı.
  • Şahin, Ç. & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiş- tirme programı hakkındaki görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164- 190.
  • Şahin-Taşkın, Ç. & Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen aday- larının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme, İlköğretim Online, 9/2, 922–933.
  • Tekışık, H. H. (1998). Sekiz yıllık zorunlu ilköğretimde öğretmen sorunu ve çö- züm önerileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 23 (241), 1–8.
  • Tok, H. & Bozkurt, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin 1. 2. 3. sınıflar için ayrı ve 4. 5. sınıflar için ayrı yetiştirilmeleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değer- lendirilmesi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 759 -778.
  • Türkoğlu, A. Çengel, M. & Yılmaz, S. (2009). Sınıf öğretmenliği öğretim progra- mının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Osmangazi Üniversitesi. Eskişehir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 8. Bas- kı, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. (2009). Öğretmen yetiştirme:16 Marttan 24 Kasıma, Çağdaş Eğitim Der- gisi, 34 (367), 22-28
  • YÖK, Egitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar hakkında açıklama, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091-9328- 4df7-aafa-2b99edb6872f, Erş. Tar: 25.12.2013
  • YÖK, Sınıf öğretmenliği lisans programı, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d- 454e-8c91-5e0594ebdf48, Erş. Tar: 25.12.2013

THE VIEWS OF NEW ALUMNI CLASSROOM TEACHERS ABOUT CLASSROOM TEACHER TRAINING PROGRAM

Yıl 2016, Sayı: 4, 185 - 211, 01.06.2016

Öz

The purpose of this study is to reveal the views of new alumni classroom teachers about classroom teacher training program. In the study, 26 teachers, 13 of which work at multigrade classes with a single teacher and 13 teaching at independent classes at city or county classes have been chosen using extreme case or transverse sampling methods of intentional sampling methods. For data collection, the literature has been reviewed and semi-structured interview questionnaire written by the author have been used. As a result of this study, the results have shown that the teachers teaching at both multigrade classes handled by a single teacher and independent classes at city or county centers have stated that they do not need the major field classes such as General Physics, General Chemistry and General Biology and general knowledge classes such as Philosophy and Sociology which are included in undergraduate program course list during their career.

Kaynakça

  • Adler, A. (1996). Çocuk eğitimi, (K. Şipal. Çev.), İstanbul: Cem.
  • Akyüz, Y. (2012), Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000 – M.S. 2012). 22. Baskı. Ankara: Pegema.
  • Aydın, R. Şahin, H. & Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni ye- tiştirmede nitelik arayışları. TSA, 12(2), 119-142.
  • Baki, A. (2010), Öğretmen eğitiminin lisans ve lisansüstü boyutlardan değerlen- dirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1( 3), 15-31.
  • Barth, R. S. (1990). Improving schools from within. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bela, H.B. (1998). Instructional systems. 7.Press. California: Fearon Publishers.
  • Beydoğan, Ö. (2002). Öğretim stratejilerindeki değişmeler ve öğretmenlerin deği- şen rolleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 27 (287), 34-39.
  • Cobb, V.L. (1999). An international comparison of teacher education. http://www.ericdigests.org/2000-3/teacher.htm Erş. Tar: 27.12.2013
  • Dilci, T. & Dervişoğlu Kalkan, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin mesleğin ilk beş yılında karşılaştığı problemler. Çukurova University Faculty of Education Journal, 42, 127- 140.
  • Hargreaves, A. (1999). Series editor’s forward. in S. Acker, The Realities Of Teac- hers’ Work: Never A Dull Moment, London: Cassell, (vii-x).
  • Kahramanoğlu, R. (2010). Eğitim fakültelerinde okutulmakta olan öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hatay.
  • Kumral, O. (2010). Eğitsel Eleştiri Modeli İle Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğ- retim Programının Değerlendirilmesi Bir Durum Çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Kuzu, İ. Y. & Eroğlu, M. (2012). Öğretmen eğitiminde niteliğin artırılmasına yö- nelik nitel bir çalışma, International Online Journal of Educational Sciences, 5 (2), 489-505.
  • Marriam, S. (2013). Nitel araştırma (Desen ve uygulama için bir rehber). (S. Turan. Çev.). Ankara. Nobel.
  • Matriano, E.C. (1997). 2000’li yıllarda eğitimin globalleştirilmesi sorunları karşılama ve fırsatları değerlendirme. Uluslararası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı (27 Ağustos-2 Eylül 1995). Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Okçabol, R. (2004). Öğrenci, öğretmen, öğretmen adayı ve öğretim elemanı gözüyle öğ- retmen yetiştirme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri,(M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. (Ş. Çankır ve N. Demirkasımoğlu (Çev. Ed.). Ankara: Anı.
  • Şahin, Ç. & Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiş- tirme programı hakkındaki görüşleri, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164- 190.
  • Şahin-Taşkın, Ç. & Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen aday- larının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme, İlköğretim Online, 9/2, 922–933.
  • Tekışık, H. H. (1998). Sekiz yıllık zorunlu ilköğretimde öğretmen sorunu ve çö- züm önerileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 23 (241), 1–8.
  • Tok, H. & Bozkurt, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin 1. 2. 3. sınıflar için ayrı ve 4. 5. sınıflar için ayrı yetiştirilmeleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değer- lendirilmesi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 759 -778.
  • Türkoğlu, A. Çengel, M. & Yılmaz, S. (2009). Sınıf öğretmenliği öğretim progra- mının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Osmangazi Üniversitesi. Eskişehir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 8. Bas- kı, Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. (2009). Öğretmen yetiştirme:16 Marttan 24 Kasıma, Çağdaş Eğitim Der- gisi, 34 (367), 22-28
  • YÖK, Egitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar hakkında açıklama, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091-9328- 4df7-aafa-2b99edb6872f, Erş. Tar: 25.12.2013
  • YÖK, Sınıf öğretmenliği lisans programı, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d- 454e-8c91-5e0594ebdf48, Erş. Tar: 25.12.2013
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yusuf Ergen Bu kişi benim

Cevat Elma Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ergen, Y., & Elma, C. (2016). YENİ MEZUN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF ÖĞRETMENİ YETİŞTİRME PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Kesit Akademi Dergisi(4), 185-211.