Vehicle
Routing Problem (VRP) is the problem of identifying suitable routes in a way
that minimizes the cost in order to serve customers in different locations from
one or more depots by one or more vehicles. However, in real life problems,
Stochastic Vehicle Routing Problem (SVRP) with stochastic information appears
more than deterministic problems in which all parameters are known in advance.
When the studies on SVRP in the literature are examined, it is found that the
researchers study the most about vehicle routing problem with stochastic demand
(VRPSD) in which stochastic demand takes place. In this study, a situation was
examined in such a way that customer demands are not known exactly until the
vehicle reaches the customer location. In VRPSD, it is accepted that the
demands from customers consist of random variables with a certain probability
distribution. Studies on VRPSD in the literature have been examined in detail and
a classification has been made under the specified constraints. Studies on
VRPSD are evaluated according to this classification, mathematical models
developed for VRPSD and the proposed solution approaches for solving the
problem are laid out and an effort is made to determine which problem the
researchers concentrated on the most.
Vehicle Routing Problem Vehicle Routing Problem with Stochastic Demand Stochastic Programming with Recourse Chance Constrained Stochastic Programming
Araç
Rotalama Problemi (ARP), bir işletmenin farklı konumlarda yer alan
müşterilerine bir veya birden fazla depodan, tek veya çok araçla hizmet
verebilmek için maliyeti minimize edecek şekilde uygun rotaların belirlenmesi
problemidir. Ancak gerçek hayat problemlerinde
bütün parametrelerin önceden bilindiği deterministik problemlerden çok,
olasılıklı bilgilerin yer aldığı Stokastik Araç Rotalama Problemi (SARP) ile
karşılaşılmaktadır. Literatürde SARP konusunda yapılan çalışmalar
incelendiğinde, araştırmacıların en çok stokastik talebin yer aldığı stokastik
talepli araç rotalama problemini (STARP) inceledikleri tespit edilmiştir. Bu
çalışmada da müşteri taleplerinin araç müşteri lokasyonuna gidene kadar kesin
olarak bilinmediği, ancak müşteri lokasyonuna varıldığında öğrenildiği durum
incelenmiştir. STARP’da müşterilerden gelen taleplerin belirli bir olasılık
dağılımına sahip rassal değişkenlerden oluştuğu kabul edilmektedir. STARP konusunda literatürde yapılan
çalışmalar ayrıntılı olarak incelenmiş ve belirlenen kısıtlar altında bir
sınıflandırma yapılmıştır. STARP konusunda yapılan çalışmalar bu
sınıflandırmaya göre değerlendirilmiş, STARP için geliştirilen matematiksel
modeller ile problemin çözümü için önerilen çözüm yaklaşımları hakkında bilgi
verilmiş ve araştırmacıların en çok hangi problem üzerinde yoğunlaştıkları
belirlenmeye çalışılmıştır.
Araç Rotalama Problemi Stokastik Talepli Araç Rotalama Problemi Yardımcı Eylemli Stokastik Programlama Şans Kısıtlı Stokastik Programlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 36 |