In this study, Grade A and AH 36 shipbuilding steel sheets, commonly used in shipbuilding, were joined using submerged arc welding using three different welding parameters. Specimens prepared from the joints were first examined microstructurally using macro and optical microscopes. Microhardness, tensile, bending, and notch impact tests were then applied to determine the mechanical properties of the samples. Insufficient fusion/poor penetration was observed in the samples obtained from welding operations using welding parameter 1. Microstructural analyses of the welded samples revealed a distinct fusion line (weld metal/HAZ), and coarsening of grain sizes as the base material progressed into the weld metal. Hardness tests revealed that the highest hardness values were obtained from the weld metal in all welded joints, followed by the HAZ and base material, respectively. Tensile tests indicated that in the welding operation using welding parameter 1, fracture occurred in a brittle, non-deformable manner in the weld zone. In joints made with other welding parameters, the fracture was determined to be ductile, yielding to the base material. In bending tests, some errors occurred during a 30-40° bending in weld parameter 1, while no errors occurred during a 180° bending in other welding parameters. Finally, when weld metal and HAZ impact toughness values obtained from notch impact tests were compared, it was determined that the HAZ impact toughness values were higher than the weld metal impact toughness values.
The authors of this article declare that the materials and methods used in this study do not require ethical committee permission and/or legal-special permission
Karabuk University
KBÜBAP-25-YL-093
We would like to thank Karabük University for supporting this article within the scope of Scientific Research Project number KBÜBAP-25-YL-093.
Bu çalışmada, çoğunlukla gemi imalatında kullanılan Grade A ve AH 36 gemi sacları üç farklı kaynak parametresi kullanılarak tozaltı ark kaynak yöntemiyle birleştirilmiştir. Yapılan birleştirmelerden hazırlanan numuneler öncelikle makro ve optik mikroskopla mikroyapı olarak incelenmiştir. Daha sonrasında numunelerin mekanik özelliklerinin belirlenmesi içinde mikrosertlik, çekme, eğme ve çentik darbe testleri ile uygulanmıştır. Yapılan makro incelmelerde 1 numaralı kaynak parametresi kullanılarak gerçekleştirilen kaynak işlemlerinden alınan numunelerde yetersiz ergime/nüfuziyet eksikliği olduğu tespit edilmiştir. Kaynaklı numunelere gerçekleştirilen mikroyapı incelemelerinde, ergime çizgisinin (kaynak metali/ITAB) belirgin olduğu, ana malzeme tarafından kaynak metaline ilerledikçe tanelerin irileştiği görülmüştür. Sertlik testleri, tüm kaynaklı birleştirmelerde en yüksek sertlik değerinin kaynak metalinden elde edildiğini onu sırasıyla ITAB ve ana malzemenin takip ettiği izlemiştir.
Çekme testleri, 1 numaralı kaynak parametresinin kullanıldığı kaynak işleminde kırılmanın kaynak bölgesinde şekil değiştirmeden gevrek bir şekilde olduğu belirlenmiştir. Diğer kaynak parametrelerinde yapılan birleştirmelerde ise kopmanın ise ana malzemeden boyun vererek sünek bir şekilde olduğu tespit edilmiştir. Eğme testlerinde ise 1 numaralı kaynak parametresinde 30-40º bir eğme sırasında bazı hatalar oluşurken diğer kaynak parametrelerinde 180° eğme işlemi gerçekleşmiş ve herhangi bir hata oluşmamıştır. Son olarak çentik darbe testleri ile elde edilen kaynak metali ve ITAB darbe toklukları kıyaslandığında, ITAB darbe tokluğu değerlerinin kaynak metali darbe tokluğu değerlerinden yüksek olduğu belirlenmiştir.
Bu makalenin yazar(lar)ı çalışmalarında kullandıkları materyal ve yöntemlerin etik kurul izni ve/veya yasal-özel bir izin gerektirmediğini beyan ederler.
Karabük Üniversitesi
KBÜBAP-25-YL-093
Bu makaleyi KBÜBAP-25-YL-093 nolu Bilimsel Araştırma Projesi kapsamında desteklediği için Karabük Üniversitesi'ne teşekkür ederiz.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Malzeme Mühendisliği (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | KBÜBAP-25-YL-093 |
| Erken Görünüm Tarihi | 3 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2026 Sayı: ERKEN GÖRÜNÜM |