Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN KENDİNE ÖZGÜ BECERİLERİNİN KAZANDIRILMA DÜZEYİ

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 1 - 19, 10.08.2016

Öz

Bu çalışma, sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan ve programın sosyal bilgiler dersine özgü olarak adlandırdığı becerilerin kazandırılma düzeyine ilişkin öğretmen görüşlerinin alınmasını amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinin doğasına uygun olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Elazığ il merkezinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri oluştururken; örneklemini Elazığ il merkezinde çeşitli okullarda görev yapan 94 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgiler (cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan okul, sosyal bilgiler öğretim programını okuma sıklığı, sosyal bilgiler öğretim programıyla ilgili etkinliklere katılma, hizmet içi eğitim alma, alan ile ilgili bilimsel yayın okuma sıklığı) yer alırken; ikinci bölümde sosyal bilgiler öğretim programında yer alan becerilere ait 17 madde bulunmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 17 programıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda genel olarak sosyal bilgiler öğretmenleri, sosyal bilgilerin kendine özgü becerilerinin kazandırılması noktasında kendilerini yeterli görmektedirler.

Kaynakça

  • Baykara, N. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Berkant, H.G., Eren, İ. (2013).İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, International Journal of SocialScience Volume 6 Issue 3, p. 1021-1041,
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:19 No:3.
  • Çelikkaya, T. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmek İçin Öğretmenlerin Yaptıkları Etkinlikler, TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, International Journal of SocialScience Volume 5 Issue 5, p. 57-74,
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 3(2006) 155-169.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 10, sayı 10, ss. 100-119.,
  • Kara, C., Bulut, B., Topkaya, Y. Taşkıran, C. (2014) Değerler Eğitimine Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım: Normatif Sosyal Etki ve Bilgisel Sosyal Etkinin İşlevselliği, TurkishStudies, Volume 9/5 Spring 2014, p. 1205-1218, Ankara-Turkey.
  • MEB, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4, 5, 6 ve 7. Sınıf ), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, 2005.
  • Mutluer, C. (2013).Sosyal Bilgiler Programlarında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri (İzmir Menemen Örneği).TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 8/7, p. 355-362,
  • Sezgin Memnun, D. (2013). Türkiye’deki Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Matematik Programlarına Genel Bir Bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 25, S. 71 – 91.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgiler ve Okuma Becerileri, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 273-283.
  • http://www.tdk.org.tr (Erişim: 14.01.2016. saat 11.00).

THE LEVEL OF ACQUIRED SOCIAL STUDIES SPECIFIC SKILLS

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 1 - 19, 10.08.2016

Öz

The objective of the present study is to obtain teacher opinion on the achievement level of the skills deemed as social studies course specific skills in the social studies curriculum. Survey method was used in the study, which fits well to the nature of a quantitative research. While the universe of the study included social studies teachers working in Elazığ provincial center in Turkey, 94 social studies teachers were included in the sample. Data collection tool utilized had two sections. In the first section, personal information (gender, professional seniority, school graduated, frequency of reading social studies curriculum, frequency of participation in activities related to social studies curriculum, on-the-job training frequency, frequency of reading field literature) and the second section included 17 items related to the skills mentioned in the social studies curriculum. SPSS 17 software was utilized to analyze the collected data. Analysis results demonstrated that social studies teachers generally considered themselves effective in helping students to achieve social studies specific skills.

Kaynakça

  • Baykara, N. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Berkant, H.G., Eren, İ. (2013).İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, International Journal of SocialScience Volume 6 Issue 3, p. 1021-1041,
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:19 No:3.
  • Çelikkaya, T. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmek İçin Öğretmenlerin Yaptıkları Etkinlikler, TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, International Journal of SocialScience Volume 5 Issue 5, p. 57-74,
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 3(2006) 155-169.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerilerini Kazandırma Yeterliklerinin Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 10, sayı 10, ss. 100-119.,
  • Kara, C., Bulut, B., Topkaya, Y. Taşkıran, C. (2014) Değerler Eğitimine Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım: Normatif Sosyal Etki ve Bilgisel Sosyal Etkinin İşlevselliği, TurkishStudies, Volume 9/5 Spring 2014, p. 1205-1218, Ankara-Turkey.
  • MEB, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4, 5, 6 ve 7. Sınıf ), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, 2005.
  • Mutluer, C. (2013).Sosyal Bilgiler Programlarında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri (İzmir Menemen Örneği).TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 8/7, p. 355-362,
  • Sezgin Memnun, D. (2013). Türkiye’deki Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Matematik Programlarına Genel Bir Bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 25, S. 71 – 91.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgiler ve Okuma Becerileri, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 273-283.
  • http://www.tdk.org.tr (Erişim: 14.01.2016. saat 11.00).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kenan Baş

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Baş, K. (2016). SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN KENDİNE ÖZGÜ BECERİLERİNİN KAZANDIRILMA DÜZEYİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1-19.