Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Sınıflarındaki Fen Merkezleri Ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi-Kilis Örneği

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 147 - 164, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.354745

Öz



Okul öncesi sınıflarındaki fen merkezlerinin yeterlilik durumlarını ve okul
öncesi öğretmenlerinin fen merkezlerine ve kullanımına ilişkin görüşlerini
ortaya koymayı amaçlayan bu araştırmada nitel araştırma metodolojisi içinde yer
alan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kilis il
merkezindeki anaokulları ve anasınıflarında görev yapan 41 öğretmen
oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri; kişisel bilgi formu, fen merkezi materyal
gözlem kayıt formu ve yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin büyük çoğunluğunun fen
etkinliklerine haftada sadece bir gün yer verdikleri, neredeyse hepsinin fen ve
doğa etkinliklerinin çocuklar için önemli olduğunun farkında oldukları belirlenmiştir.
Bununla birlikte çocukların çoğunluğunun fen etkinliklerine karşı ilgili
oldukları ancak sınıflarında malzeme bakımından fen etkinliği yapacak
materyalin yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin, fen
etkinliklerinde en çok deney yöntemini kullandıkları, ardından
gezi-gözlem-inceleme yöntemine ve bitki yetiştirmeye yer verdikleri sonucuna
ulaşılmıştır.




Kaynakça

  • Armga, C., Dillon, S., Jamesek, M., Morgan, E., Peyton, D., Speranza, H. (2002). Tips for helping children do science. Texas Child Care, 26(3), 2-7.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 - 18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Bal, S. (1993). Anaokullarında fen çalışmaları. 9. Ya-Pa Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: Ya-Pa yayınları.
  • Bredekamp, S. ve Rosegrant, T. J. (1995). Reaching Potential: Transforming Early Childhood Curriculum and Assesment. DC: NAEYC.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: Preschool through primary grades. (6th Ed.) USA: Pearson Education Inc.
  • Coble, C. R., & Koballa, T. R.. (1996). Handbook of research in teacher education. In J. Skula (Ed), Science Education (pp. 459-484). New York: Macmillan.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (Çev Ed: Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap
  • Dere, H. ve Ömeroğlu, E.(2001) . Okul öncesi dönemde fen doğa matematik çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eshach, H. & Friend M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Franz, J. R., & Enochs, L. G. (1982). Elementary school science: State certification requirements in science and their implications. Science Education, 66(2), 287-292.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (2. Baskı). Çev. Ali Ersoy, Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarinda fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 249-267.
  • Kallery, M. (2004). Early years teachers' late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Karasar N. (2005) Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1, 113-127.
  • Koballa, T. R., & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232.
  • Krajcik, J.S., Charlene M.C. and Berger, C. (1999). Teaching children science a project based approach. US: McGraw-Hill College.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing science learning in the first years of schooling. International Journal of Science Education, 36, 1751-1771. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.878482
  • Martin, R. E., Sexton, C., Franklin, T. J., Gerlovich, J. A., & McElroy, D. (2009). Teaching science for all children: An inquiry approach. US: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). 36- 72 Aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı, Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Özbek, S. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Uygulamalarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Bolat, E. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Parlakyıldız B., Aydın F. (2004). Okulöncesi Dönem Fen Eğitiminde Fen ve Doğa Köşesinin Kullanımına Yönelik Bir İnceleme, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Stake, R.E. (2000). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research. US: Sage Publications.
  • Stefanich, G. P., & Kelsey, K. W. (1989). Improving science attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 73(2), 187-194.
  • Trundle, K. C., & Saçkes, M. (2012). Science and early education. In R. C. Pianta, W. S. Barnett, L. M. Justice, & S. M. Sheridan (Eds.), Handbook of early childhood education (pp. 240–258). NY: Guilford.
  • Uyanık-Balat, G. (2011). Fen Nedir ve Çocuklar Feni Nasıl Öğrenir? İçinde (B. Akman, G. Uyanık-Balat ve T. Güler, (Editörler). Okul öncesi dönemde fen eğitimi (2. Baskı, s. 1-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 14, 147 - 164, 19.12.2017
https://doi.org/10.31834/kilissbd.354745

Öz

Kaynakça

  • Armga, C., Dillon, S., Jamesek, M., Morgan, E., Peyton, D., Speranza, H. (2002). Tips for helping children do science. Texas Child Care, 26(3), 2-7.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 - 18 Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Bal, S. (1993). Anaokullarında fen çalışmaları. 9. Ya-Pa Okul öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: Ya-Pa yayınları.
  • Bredekamp, S. ve Rosegrant, T. J. (1995). Reaching Potential: Transforming Early Childhood Curriculum and Assesment. DC: NAEYC.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: Preschool through primary grades. (6th Ed.) USA: Pearson Education Inc.
  • Coble, C. R., & Koballa, T. R.. (1996). Handbook of research in teacher education. In J. Skula (Ed), Science Education (pp. 459-484). New York: Macmillan.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni (Çev Ed: Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap
  • Dere, H. ve Ömeroğlu, E.(2001) . Okul öncesi dönemde fen doğa matematik çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eshach, H. & Friend M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Franz, J. R., & Enochs, L. G. (1982). Elementary school science: State certification requirements in science and their implications. Science Education, 66(2), 287-292.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (2. Baskı). Çev. Ali Ersoy, Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarinda fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 249-267.
  • Kallery, M. (2004). Early years teachers' late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Karasar N. (2005) Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1, 113-127.
  • Koballa, T. R., & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232.
  • Krajcik, J.S., Charlene M.C. and Berger, C. (1999). Teaching children science a project based approach. US: McGraw-Hill College.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing science learning in the first years of schooling. International Journal of Science Education, 36, 1751-1771. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.878482
  • Martin, R. E., Sexton, C., Franklin, T. J., Gerlovich, J. A., & McElroy, D. (2009). Teaching science for all children: An inquiry approach. US: Pearson/Allyn and Bacon.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). 36- 72 Aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı, Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Özbek, S. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Uygulamalarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Bolat, E. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Parlakyıldız B., Aydın F. (2004). Okulöncesi Dönem Fen Eğitiminde Fen ve Doğa Köşesinin Kullanımına Yönelik Bir İnceleme, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Stake, R.E. (2000). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research. US: Sage Publications.
  • Stefanich, G. P., & Kelsey, K. W. (1989). Improving science attitudes of preservice elementary teachers. Science Education, 73(2), 187-194.
  • Trundle, K. C., & Saçkes, M. (2012). Science and early education. In R. C. Pianta, W. S. Barnett, L. M. Justice, & S. M. Sheridan (Eds.), Handbook of early childhood education (pp. 240–258). NY: Guilford.
  • Uyanık-Balat, G. (2011). Fen Nedir ve Çocuklar Feni Nasıl Öğrenir? İçinde (B. Akman, G. Uyanık-Balat ve T. Güler, (Editörler). Okul öncesi dönemde fen eğitimi (2. Baskı, s. 1-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim
Yazarlar

Yakup Doğan 0000-0003-0721-1268

Vakkas Yalçın Bu kişi benim 0000-0002-8571-9203

Ahmet Simsar Bu kişi benim 0000-0002-4335-8788

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2017
Kabul Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Doğan, Y., Yalçın, V., & Simsar, A. (2017). Okul Öncesi Sınıflarındaki Fen Merkezleri Ve Kullanım Durumlarının İncelenmesi-Kilis Örneği. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 147-164. https://doi.org/10.31834/kilissbd.354745