Bu araştırmanın amacı, resmi liselerdeki serbest kıyafet uygulamasının
etkilerine ilişkin yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin belirlenmesidir.
Araştırmanın sonuçları kıyafet serbestliğinin okullarda oluşturacağı etkileri ortaya
koyabilmesi, öğretmen ve yöneticileri bilinçlendirmesi yönüyle önemlidir. Araştırma
nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasıdır. Bu amaçla tipik durum
örneklemesi yöntemine göre seçilmiş 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Gaziantep
ilinde resmi bir ortaöğretim kurumunda görev yapan 4 yönetici, 10 öğretmen, 10
öğrenci ve 10 veli olmak üzere toplam 34 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, nitel
veri analizi tekniklerinden içerik analizi tekniği ve içerik analizi türlerinden frekans
analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda serbest kıyafet uygulamasının okul ve
öğrenci üzerinde olumlu ve olumsuz etkileri tespit edilmiştir. Serbest kıyafet
uygulamasının okul üzerinde kontrol zorluğu ve güvenlik sorunu gibi olumsuz etkiler
oluşturacağı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci üzerindeki olumlu etkileri kişisel
bakıma önem verme, tercih özgürlüğü, özgüven duygusunda artış, sorumluluk bilinci
kazanma ve bireysel tercihlere imkan sağlama; olumsuz etkilerinin akademik
başarıda azalma, ekonomik imkanların etkilemesi, olumsuz davranışa yönelme,
gruplaşma, giyinmede olumsuz model olma, sosyal ilişkilerde sorun oluşturma
olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmadan elde edilen bu sonuçlara göre okullara
çipli kimlikler ve turnike geçişleri ile öğrencilere “kişisel bakım” dersi önerilebilir.
Serbest kıyafet okul disiplini akademik başarı sorumluluk kişisel bakım sosyal ilişki
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 5 |