Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN İZLENİM YÖNETİM TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 18, 68 - 87, 26.12.2019
https://doi.org/10.31834/kilissbd.558969

Öz

Yapılan bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin izlenim
yönetim taktiklerinden hangilerini kullandıklarını belirlemektir. Ayrıca
kullanılan izlenim yönetim taktikleri öğretmenlerin cinsiyet, mesleki kıdem,
yaş, kadro durumu ve branş gibi değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak
tasarlanmıştır. Çalışma Kilis il merkezde ilkokul ve ortaokullarda görev yapan
farklı braşlardan 302 öğretmen üzerinden gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın
örneklemi basit seçkisiz örneklem kullanılarak belirlenmiştir. Veri toplama
aracı olarak Jones ve Pittman (1982) tarafından ortaya konulan izlenim
yöntemleri taktikleri esas alınarak, Bolino ve Turnley (1999) tarafından
geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Basım,
Tatar ve Şahin (2006) tarafından yapılan İzlenim Yönetimi Taktikleri Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, t testi ve ANOVA
kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin izlenim yönetim
taktiklerinden acındırma, kendini sevdirme, yağcılık, örnek çalışan olma,
önemini zorla fark ettirme alt boyutlarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı
bir farklılık olduğu görülmüştür. Branş değişkeninde ise sadece acındırma
boyutunda anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Medeni durum, kadro durumu,
yaş değişkenlerinde herhangi bir anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.

Kaynakça

  • Basım, N.H. Tatar, İ. Şahin, N.H. (2006). “Çalışma Yaşamında İzlenim Yönetimi: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması”, Türk Psikoloji Yazıları, 9(18), 1-17.
  • Basım, N.H. Tatar, İ. (2006). “Kamuda İzlenim Yönetimi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, Amme İdaresi Dergisi, 39 (4), 225-244.
  • Büyüköztürk, Şener. (2006). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Bökeoğlu, Ö. Ç. Köklü N. (2010). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Demir, K, (2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi, Ankara.
  • Demir, K. (2003). “Türkiye‘deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(1), 82-107.
  • Doğan, S. Kılıç, S. (2009). “Örgütlerde İzlenim Yönetimi Davranışı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 53-83.
  • Ellis, A. P. West, B. J. Ryan, A. M. DeShon, R. P. (2002). The Use of Impression Management Tactics in Structured Interviews: A Function of Question Type? Journal of Applied Psychology, 87(6), 1200-1208. Erdem, F.S. (2008). Organizasyonlarda Lider-Üye Etkileşiminin Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkilerinde, İzlenim Yönetimi Davranışının Rolü: Kayseri’de Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Kayseri.
  • Goffman, Erving (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, N.Y.: Doubleday.
  • Karakuş, M. Alev, S. (2016). “Öğretmenlerin Bireysel ve Örgütsel Değerleri ile İzlenim Yönetimi Taktikleri Seçimi Arasındaki İlişki Düzeyi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 137-152.
  • Karasar Niyazi (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasar, A, (2011). Örgüt İçi Kişilerarası İletişimde İkna ve İzlenim Yönetimi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, İstanbul
  • Jones, E.E. Pittman, T.S. (1982). “Toward A General Theory of Strategic Self-Presentation”. Psychological Perspectives on the Self, Suls, J. (Ed.), 231-261. Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Meydan, C. H. (2011). “Örgütsel Ortamda Tükenmişliğin İzlenim Yönetimi Taktikleri İle İlişkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 287-307.
  • Montagliani, A. Giacalone, R. A. (1998). “Impression Management and Cross Cultural Adaptation”, Journal of Social Psychology, 138(5), 598-608.
  • Park, J.H, (2010). Impression Management Theory: Biased Tourism Experience Information, Purdue University, West Lafayette, Master Thesis, Indiana
  • Oğuzhan, T. (2015). Algılanan Etik İklim Boyutları, Lider Üye Etkileşimi ve Öz Kendilik Değerlendirmesinin İzlenim Yönetimi Taktikleri Kullanımı Üzerindeki Etkileri. Kara Harp Okulu, Doktora tezi, Ankara.
  • Oğuzhan, T. Sığrı, Ü. (2014). Eğitim Örgütlerinde İzlenim Yönetimi Taktiklerinin Kullanımına Etik İklim Tipinin Etkisinde Lider Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 355- 379.
  • Özdemir-Yaylacı, G. (2006). “Organizasyonlarda Kişilerarası İlişkilerde Etki Taktikleri ve Kullanımına İlişkin Litetatür Çalışması”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 93-112.
  • Özdevecioğlu, Mahmut, Erdem, F. Sinem; (2008), “İzlenim Yönetimi Davranışı: Örgütsel Açıdan Teorik Çerçeve”, Örgütsel Davranışta Seçme Konular: Organizasyonların Karanlık Yönleri ve Verimlilik Azaltıcı Davranışlar. (Mahmut Özdevecioğlu ve Himmet Karadal (Ed.), 33-54. Ankara: İlke Yayınevi.
  • Sayıcı, M, (2012). İlköğretim Kurum Yöneticilerinin İzlenim Yönetimi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Elazığ.
  • Sias, P. M. Kramer, M. W. (1997). "A Comparison of The Communication Behaviour of The Temporary Employees and New Hires". Communication Research, 24(6), 731-754.
  • Sığrı, Ü. Tabak, A. Türköz, T. (2011). “Eğitimciler Açısından İzlenim Yönetimi Stratejileri”. Çag University Journal of Social Science, 8(1), 64-78.
  • Shoko, S. Dzimiri, W. (2018). “Impression Management Tactics Employed By Primary School Heads To Influence Management and Leadership Decisions in Schools: A Survey of Two Districts in Zimbabwe”. Advances in Social Sciences Research Journal, 5(5), 252-261.
  • Tabak, A. Basım, H.N. Tatar, İ. Çetin, F. (2010). “İzlenim Yönetimi Taktiklerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü: Savunma Sanayiinde bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 10(2), 539-557.
  • Tatar, İ. (2006). İzlenim Yönetiminde Kendilik Algısı ve Stres: Kara Kuvvetlerinde bir Uygulama, Kara Harp Okulu, Savunma Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Ankara.
  • Turan, E.Z, (2018). İzlenim Yönetimi Taktikleri, Lider-Üye Etkileşimi Ve Örgütsel Bağlılığın Duygusal Emek Üzerindeki Etkileri, Bayburt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Bayburt.
  • Ünaldı, S, (2005). Emniyet Örgütü Yöneticilerinin İzlenim Yönetimi, Ankara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yücel, İ. (2013). “Örgütlerde İzlenim Yönetimi Ve Taktikleri Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”. Akademik Bakış Dergisi, (35), 1-20.
  • Zaidman, N. and Drory, A. (2001). “Upward Impression Management in the Work Place Cross-Cultural Analysis”. International Journal of Intercultural Relations, 25(6), 671-690.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Külekçi Akyavuz 0000-0002-2436-8761

Serdar Karadağ Bu kişi benim 0000-0003-1522-3031

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2019
Kabul Tarihi 6 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Külekçi Akyavuz, E., & Karadağ, S. (2019). ÖĞRETMENLERİN İZLENİM YÖNETİM TAKTİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 68-87. https://doi.org/10.31834/kilissbd.558969