Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi

Yıl 2019, Sayı: 1, 75 - 109, 15.06.2019

Öz

             İçinde
bulunduğumuz bilgi çağında; öğrenciler öğrenme ortamının merkezine
yerleştirilmeye çalışılmaktadır. Bu süreçte proje tabanlı eğitimin kullanımının
temel amacı öğrencilerin öğrenmesini sağlayarak bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor gelişimlerine katkıda bulunmaktır. Bu bağlamda proje tabanlı
eğitimin kullanımıyla ilgili çalışmaların incelenmesinin ve sonuçların
değerlendirilmesinin önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu düşünceden hareketle bu
çalışmada, son yıllarda öğrenme-öğretme sürecinde proje tabanlı eğitimin
kullanım durumlarının ele alındığı çalışmalar incelenerek bir içerik analizi
çalışması yapılmıştır.



        Çalışmada kullanılacak makaleleri
belirleyebilmek amacıyla araştırmacılar tarafından birtakım tarama ve seçim
ölçütleri belirlenmiştir. Ölçütler belirlendikten sonra, eğitimde  proje tabanlı eğitim kullanımının ingilizce
ele alındığı çalışmaların yayımlandığı Scopus isimli veri tabanında yer alan
2012-2016 yılları arasında yayımlanmış olan sayıları “( title-abs-key ( project  based 
learning )  and  title-abs-key ( social  sciences ) 
and  title-abs-key ( teacher ) )  and 
doctype ( ar )  and  ( limit-to ( pubyear ,  2016 ) 
or  limit-to ( pubyear ,  2015 ) 
or  limit-to ( pubyear ,  2014 ) 
or  limit-to ( pubyear ,  2013 ) 
or  limit-to ( pubyear ,  2012 ) )” anahtar sözcükleri temele alınarak
taranmıştır. Tarama sonucunda belirlenen ölçütlere uygun olan 57 makale ve bu
makalelerde, “araştırma konusu, çalışma grubu büyüklüğü, çalışma grubu belirleme
türü, araştırma  türü, veri toplama
araçları ve veri analiz yöntemleri” bakımından incelenmiştir. Çalışmanın,
ulaşılan bulgularla gelecekte yapılacak olan çalışmalara yol gösterici
olabileceği düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Arkün, Selay - Aşkar, Petek. “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/39 (Haziran 2010): 32-43.
  • Arı, Asım. “Öğretmen Görüşlerine Göre İsviçre (Basel) ve Türkiye İlköğretim Programlarının Karşılaştırılması: Bir Durum Çalışması”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (Mart 2012): 119-139.
  • Aydın, Hasan. Felsefi Temelleri Işığında Yapılandırmacılık. 2. Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, Mayıs 2012.
  • Aykan, Ahmet - Tatar, Mustafa. “Ortaokul Öğretmenlerinin Yapılan-dırmacı Yaklaşım ile İlgili Yeterlik Düzeyleri”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/2 (Temmuz 2017): 381-395. https://doi.org/10.18506/anemon.287791
  • Balcı, Süleyman. “Tablet Pc Destekli Türkçe Öğretiminin Temel Dil Becerilerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Ölçek Çalışması”. Electronic Turkish Studies 8/8 (2013): 855-870.
  • Barak, Miri - Dori, Yehudit Judy. ”Bir Bt Ortamında Proje Tabanlı Öğrenme Yoluyla Lisans Öğrencilerinin Kimya Anlayışını Geliştirmek”. Fen Bilgisi Eğitimi 89/1 (2005): 117-139.
  • Baş, Gökhan. “İlköğretim Öğrencilerinin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamına İlişkin Algılarının Farklı Değişkenler Açısından Değerlendiril-mesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 1/4 (Ocak 2012): 203-215.
  • Baysen, Engin - Silman, Fatoş. “Öğrenme ve Öğretme Kuramlar, Yaklaşımlar, Modeller”. Öğrenme ve Öğretme. Ed. Zeki Kaya. 197-225.
  • Ankara: Pegem Akademi, 2012. Camnalbur, Mücahit - Erdoğan, Yavuz. “A meta analysis on the effectiveness of computer-assisted instruction: Turkey sample”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 8/2 (2008): 1149 – 1172.
  • Civelekoğlu, Melek Şahin - Öztürk, Şafak. “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (Ptö) Yönteminin Uygulanması İle İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri”. İlköğretim Online 9/3 (2010): 1189-1200.
  • Çalışkan, Muhittin - Sunbul, Ali Murat. ”Öğrenme Stratejileri Öğretiminin Metabilişsel Bilgi, Metabilişsel Becerilerin Kullanımı ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkileri (İlköğretim 6. Sınıf Türkçe Dersi Örneği)”. Eğitim Bilimleri: Kuram ve Uygulama 11/1 (2011): 148-153.
  • Çakıcı, Yılmaz - Ilgaz, Gökhan. “An analysis of dissertations about 2004 primary science and technology curriculum: from 2005 through 2010”. Marmara Univ. J. Edu. Sci 34 (2011): 35-47.
  • Cevizci, Halim. ”Patlatma İçin Yeni Bir Stemming Uygulaması: Bir Vaka Çalışması”. Rem: Revista Escola De Minas 66/4 (2013): 513-519.
  • Çelen, Fatma Kübra - Çelik, Aygül - Seferoğlu, Süleyman Sadi. “Türk Eğitim Sistemi ve Pısa Sonuçları”. Akademik Bilişim 2/4 (2011): 1-9.
  • Coşkun, Mücahit. Coğrafya Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2004.
  • Chin, Christine - Chia, Li‐Gek. ”Probleme Dayalı Öğrenme: Biyoloji Proje Çalışmasında Kötü Yapılandırılmamış Problemlerin Kullanıl-ması”. Fen Bilgisi Eğitimi 90/1 (2006): 44-67.
  • Demir, Tazegül. “Türkçe Öğretimi Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı”. Ana Dili Eğitimi Dergisi 1/1 (2013): 53-76.
  • Demirel, Özcan. “Türkiye’de Program Geliştirme Uygulamaları”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/7 (1992): 27-43.
  • Dönmezer, İbrahim. “Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırıl-masına İlişkin Eleştirel Yaklaşım”. Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (2000): 23-37.
  • Ekiz, Serhat Onur. Fen ve Teknoloji Laboratuvarının Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı İle Desteklenerek Öğretiminin Öğrenci Başarısına, Hatırda Tutma Seviyesine ve Duyuşsal Özelliklerine Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, 2008.
  • Gülbahar, Yasemin - Alper, Ayfer. “Öğretim Teknolojileri Alanında Yapılan Araştırmalar Konusunda Bir İçerik Analizi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 42/2 (Ekim 2009): 93-112.
  • Güven, Yıldız - Duman, Hulya Gulay. “Project Based Learning for Children with Mild Mental Disabilities”. International Journal of Special Education 22/1 (2007): 17-82.
  • Howell, Robert T. “At Issue: The Importance of the Project Method in Technology Education”. Journal of Stem Teacher Education 40/3 (2003): 14-193.
  • Kalaycı, Nurdan. “Yükseköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Bir Uygulama Projeyi Yöneten Öğrenciler Açısından Analiz”. Eğitim ve Bilim 33/147 (2010): 85-105.
  • Kalyoncu, Raif - Tepecik, Adnan. İlköğretim 8. Sınıf Görsel Sanatlar Dersi Kent Projesi Konusunda Proje Tabanlı Öğrenmeye Dayalı Bir Uygulama Örneği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 2009.
  • Khalid, Abida - Azeem, Muhammed. ”Yapılandırmacı Geleneksel Vs: Öğretmen Eğitiminde Etkili Öğretim Yaklaşımı”. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 2/5 (Aralık 2012): 170-177.
  • Korkmaz, İsa. “Sosyal Öğrenme Kuramı”. Eğitim Psikolojisi, Ed. Binnur Yeşilyaprak. 245-269. Ankara: Pegem Akademi, 2018.
  • Kurbanoğlu, Serap. “Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal Bir Analiz”. Türk Kütüphaneciliği 24/4 (2010): 723-747.
  • Land, Susan M. - Greene, Barbara A. “World Wide Web ile Proje Tabanlı Öğrenme: Kaynak Entegrasyonunun Nitel Bir Çalışması”. Eğitim Teknolojisi Araştırma ve Geliştirme 48/1 (2000): 45-66.
  • Maden, Sedat - Durukan, Erhan- Akbaş, Ertan. “İlköğretim Öğretmenlerinin Öğrenci Merkezli Öğretime Yönelik Algıları”. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute 8/6 (2011): 255-269.
  • Özer, Dilek Zeren - Özkan, Muhlis. “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Biyoloji Konularındaki Akademik Başarılarına Etkisi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/1 (2011): 181-207.
  • Poag-Ducharme, Kimberley Ann - Brawley, Lawrence R. “Self-efficacy theory: Use in the prediction of exercise behavior in the community setting”. Journal of Applied Sport Psychology 5/2 (1993): 178-194.
  • Rosenfeld, Melodie - Rosenfeld, Sherman. “Understanding Teacher Responses To Constructivist Learning Environments: Challenges And Resolutions”. Science Education 90/3 (2006): 385-399.
  • Saracaloğlu, A. Seda - Akamca, Güzin Özyilmaz - Yeşildere, Sibel. ”İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4/3 (Eylül 2006): 241-260.
  • Selçuk, Ziya – Palancı, Mehmet – Kandemir, Mehmet Kandemir – Dündar, Hakan. “Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi”. Eğitim ve Bilim 39 (2014): 430-453.
  • Şahin, Fatma - Güven, İlknur - Yurdatapan, Mehtam. “Proje Tabanlı Eğitim Uygulamalarının Okul Öncesi Çocuklarında Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişimine Etkisi”. Eğitim Bilimleri Dergisi (2011): 157-176.
  • Tamim, Suha R. - Grant, Michael M. “Definitions And Uses: Case Study of Teachers Implementing Project-Based Learning”. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning 7/2 (2013): 71-101.
  • Tunca, Nihal Alkın - Şahin, Senar - Aydın, Özge. “Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri”. Mersin University Journal of The Faculty of Education 11 (2015): 432-446.
  • Suat, Ü. N. A. L. - Çoştu, Bayram - Karataş, Faik Özgür. “Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanındaki Program Geliştirme Çalışmalarına Genel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004): 183-202.
  • Varışoğlu, Behice - Sevim, Oğuzhan. “Proje Tabanlı İş Birlikli Öğrenmenin Öğrencilerin Türkçe Dersindeki Ekler Konusunu Öğrenmelerine Etkisi”. Journal of International Social Research 7 (Samsun: 2014): 540-550.
  • Virginiatech. ‘’The Importance of the Project Method In Technology Education’’. Erişim: 16.01.2017. https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/ JITE/v40n3/howell.html.
  • Yalın, Halil. İbrahim. “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme”. Eğitim Bilimlerinde Akademik Araştırmalar. 7-37. Ankara: Pegem Akademi, Nisan 2017.
  • Yeşilyurt, Etem. “Yapılandırmacı Öğrenme Temelli Bir Öğretim Programının Oluşturulmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Turkish Studies 6 /4 (2011): 865-885.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selime Güntaş 0000-0001-5594-7259

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güntaş, S. (2019). Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi. Kisbu Ilahiyat Dergisi(1), 75-109.
AMA Güntaş S. Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi. kisbu. Haziran 2019;(1):75-109.
Chicago Güntaş, Selime. “Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi”. Kisbu Ilahiyat Dergisi, sy. 1 (Haziran 2019): 75-109.
EndNote Güntaş S (01 Haziran 2019) Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi. kisbu ilahiyat dergisi 1 75–109.
IEEE S. Güntaş, “Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi”, kisbu, sy. 1, ss. 75–109, Haziran 2019.
ISNAD Güntaş, Selime. “Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi”. kisbu ilahiyat dergisi 1 (Haziran 2019), 75-109.
JAMA Güntaş S. Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi. kisbu. 2019;:75–109.
MLA Güntaş, Selime. “Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi”. Kisbu Ilahiyat Dergisi, sy. 1, 2019, ss. 75-109.
Vancouver Güntaş S. Eğitimde Proje Tabanlı Öğrenme Kuramının Literatürü: İçerik Analizi. kisbu. 2019(1):75-109.


17736      17735    17733    17732181261840118596 17737        



                                                                           Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.