This book, edited by Prof. Dr. Recep Kaymakcan, deals with the process of religious-moral development and learning in early childhood in a broad perspective through the examples of Turkey and the world in the context of both the historical course and the developments and experiences gained. The book is the product of a collective work by bringing together articles written by academics who are experts in their fields. After the table of contents and the preface, the book consists of eighteen chapters with the following titles respectively: ‘The Possibility of Religious and Moral Education in Early Childhood in Turkey’, ’Piaget: Moral Development’, “Moral Development in Early Childhood According to Kohlberg”, “Augusto Blasi and Moral Self Theory”, “Moral Development and Education in Early Childhood According to Social Field Theory”, “Religious Development in Early Childhood According to David Elkind”, “Development of Religious Thought in Early Childhood According to Ronald Goldman”, ‘Preschool Cognitive Abilities and Faith Development’, “Preschool Religious Education According to Maria Montessori”, “Religious and Moral Education in Early Childhood According to Waldorf Approach”, “Goldly Play Approach”, ’A Secular Approach in Early Childhood Religious Education: Gift To The Child‘, “Iqra” Education Foundation Preschool Religious Education Programme’, ‘A Turkey-Centred Approach to Religious Education in Early Childhood: Religious Education in the Family in Early Childhood’, “Religious Concept Development in Early Childhood”, “Conception and Teaching of Allah in Early Childhood in Muslim Society”, “The Place and Importance of Children's Literature in Moral Education”. The book provides a general scientific overview of the discussions on the scientificity, possibilities and limitations of religious and moral education in early childhood through examples of practice in Turkey and the world in addition to the literature on the subject. The aim of this study is to evaluate the book 'Religious-Moral Development and Learning in Early Childhood', as it deals with the subject with an up-to-date approach in the context of religious education.
Religious Education Religious-Moral Development and Learning Moral Education Religious Education in Early Childhood Pre-school Religious Education
Editörlüğünü Prof. Dr. Recep Kaymakcan’ın yaptığı bu kitap, erken çocuklukta dinî- ahlakî gelişim ve öğrenme sürecini; hem tarihi seyir hem de yaşanan gelişmeler ve edinilen tecrübeler bağlamında Türkiye ve dünya örnekleri üzerinden geniş bir perspektifte ele almaktadır. Eser, alanlarının uzmanları akademisyenler tarafından yazılan makalelerin bir araya getirilmesiyle oluşan kolektif bir çalışmanın ürünüdür. İçindekiler ve önsözün ardından on sekiz bölümden oluşan kitapta sırasıyla şu başlıklara yer verilmiştir: “Türkiye’de Erken Çocuklukta Din ve Ahlak Eğitiminin İmkanı”, “Piaget: Ahlakî Gelişim”, “Kohlberg’e Göre Erken Çocuklukta Ahlakî Gelişim”, “Augusto Blasi ve Ahlakî Benlik Kuramı”, “Sosyal Alan Teorisine Göre Erken Çocuklukta Ahlakî Gelişim ve Eğitimi”, “David Elkind’e Göre Erken Çocuklukta Dinî Gelişim”, “Ronald Goldman’a Göre Erken Çocuklukta Dinî Düşüncenin Gelişimi”, “Okul Öncesi Bilişsel Yetiler ve İnanç Gelişimi”, “Maria Montessori’ye Göre Okul Öncesi Din Eğitimi”, “Waldorf Yaklaşımına Göre Erken Çocuklukta Din ve Ahlak Eğitimi”, “Goldly Play Yaklaşımı”, “Erken Çocukluk Dönemi Din Eğitiminde Seküler Bir Yaklaşım: Gift To The Child”, “Iqra’ Eğitim Vakfı Okul Öncesi Din Öğretimi Programı”, “Erken Çocuklukta Türkiye Merkezli Bir Din Eğitimi Yaklaşımı: Diyanet 4-6 Yaş Kur’an Kursları”,“Erken Çocuklukta Ailede Din Eğitimi”, “Erken Çocukluk Döneminde Dinî Kavram Gelişimi”, “Müslüman Toplumda Erken Çocuklukta Allah Tasavvuru ve Öğretimi”, “Ahlak Eğitiminde Çocuk Edebiyatının Yeri ve Önemi”. Eser, erken çocuklukta din ve ahlak eğitiminin bilimselliği, imkanı ve sınırlılıkları tartışmalarına; konuyla ilgili literatüre ek olarak Türkiye ve dünyadaki uygulama örnekleri üzerinden genel bir bilimsel bakış sunmaktadır. Konuyu din eğitimi bağlamında güncel bir yaklaşımla ele alması nedeniyle bu çalışmada, Erken Çocuklukta Dinî- Ahlakî Gelişim Ve Öğrenme adlı kitabın değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Din Eğitimi Dini-Ahlaki Gelişim ve Öğrenme Ahlak Eğitimi Erken Çocuklukta Din Eğitimi Okul Öncesi Din Eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Eğitimi |
Bölüm | Kitap İncelemesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |