This article examines al-Riʿāya, a work authored by Abū ʿAbdallāh Muḥammad al-Bustī (d. 584/1188), as a representative example of a systematic approach to the concepts of ḥāl (spiritual state) and maqām (spiritual station) within classical Sufi literature. Composed in the 6th/12th century, the work presents forty-one stations and eighty-nine spiritual states in a structured and didactic format, highlighting both ethical transformation and the pedagogical framework of the sulūk process. The article analyzes the formal structure, divisions, sources, and methodology of the text, focusing on its strong grounding in the Qur’an and ḥadīth, as well as its connections to earlier authorities such as Qushayrī, Harawī, and Ghazālī. Al-Bustī’s use of tripartite classifications, prophet-station associations, and clear, instructive language enhances the practical and educational function of the work. Though largely overlooked in the literature, al-Riʿāya stands as a significant contribution to the moral interpretation of Sufism and deserves renewed scholarly attention both in historical and contemporary contexts.
Bu makale, Ebû Abdullah Muhammed el-Büstî’nin (ö. 584/1188) er-Riâye adlı eserini merkeze alarak, klasik tasavvuf literatüründe hâl ve makamlar konusundaki sistematik yaklaşımlardan birini incelemektedir. Hicrî VI. yüzyılda kaleme alınan eser, kırk bir makam ve seksen dokuz hâl kavramını tertipli ve didaktik bir yapı içinde sunmakta hem ahlâkî olgunlaşma sürecine hem de seyrüsülûkün pedagojik boyutuna ışık tutmaktadır. Makalede, eserin biçimsel özellikleri, bölümleri, kaynakları ve metot açısından özgün yönleri analiz edilmekte; Kur’an ve hadis merkezli yaklaşımının yanı sıra Kuşeyrî, Herevî ve Gazzâlî gibi sûfî otoritelerle kurduğu ilişki değerlendirilmektedir. Müellifin üçlü sınıflandırmalara dayalı tasnif yöntemi, peygamber-makam eşleştirmeleri ve sade üslubu, eserin didaktik yönünü öne çıkarmaktadır. Literatürde yeterince tanınmayan er-Riâye, tasavvufun ahlâk eksenli yorumuna katkı sunan hem klasik hem çağdaş okumalar açısından yeniden değerlendirilmesi gereken bir kaynak olarak ele alınmaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tasavvuf |
| Bölüm | Kitap İncelemesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |