Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin sağlık hizmetlerinde yapay zeka ve robot teknolojilerine ilişkin algılarını keşfetmeyi amaçladı.
Yöntem: Bu çalışma, 43 hemşirelik öğrencisinin deneyimlerini incelemek amacıyla tanımlayıcı nitel bir araştırma deseniyle yürütüldü. Araştırma, 2023-2024 akademik yılının bahar döneminde Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde gerçekleştirildi. Veriler, “Katılımcı Bilgi Formu” ve yarı yapılandırılmış “Sağlık Hizmetlerinde Yapay Zeka ve Robotik Teknolojilerin Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşme Formu” aracılığıyla toplandı. Nicel veriler tanımlayıcı istatistiklerle özetlendi, nitel yanıtlar ise tematik analizle değerlendirildi. Araştırma öncesinde etik onay alındı.
Bulgular: Katılımcıların %53.5’i erkek olup, %58.2’si 23-25 yaş aralığındaydı. Ayrıca %32.6’sı günde dört saat veya daha fazla süreyle internet kullandığını bildirdi. Öğrencilerin %51.2’si yapay zekâ kavramına aşina olduğunu belirtirken %44.2’si bu teknolojinin sağlık hizmetlerindeki uygulamalarına kısmen aşina olduğunu ifade etti. Tematik analiz sonucunda beş ana tema belirlendi: Uygulama Alanları, Hasta-Hemşire Etkileşimine Olumlu Etki, Hasta-Hemşire Etkileşimine Olumsuz Etki, Etik Sorunlar ve Gelecek Potansiyeli. Öğrenciler yapay zekânın verimlilik, doğruluk ve bakım kalitesini artırma konusundaki faydalarını kabul ettiler, ancak etik sorunlar, empati kaybı ve hemşire-hasta ilişkisinin zayıflaması gibi endişeleri de dile getirdiler.
Sonuç: Bulgular, hemşirelik öğrencilerinin sağlık hizmetlerinde yapay zekâ ve robotik teknolojilerin kullanımına ilişkin hem fırsatların hem de zorlukların farkında olduklarını göstermektedir. Öğrencilerin bakış açıları, geleceğin hemşirelerinin gelişen teknolojilerle eleştirel bir biçimde ilişki kurabilme becerisiyle donatılmasının önemini ortaya koymaktadır. Bu nedenle hemşirelik müfredatına yapay zekâ ve robotik sistemler hakkında kapsamlı içeriklerin dâhil edilmesi, bunun yanında etik akıl yürütme ve klinik karar verme konularında eğitim verilmesi önerilmektedir. Ayrıca bu tür yeniliklerin klinik uygulamalara entegre edilmesinde kapsamlı risk değerlendirmeleri yapılmalı ve hasta güvenliği ile insancıl bakımın korunması öncelikli olarak gözetilmelidir.
Objective: This study aimed to explore nursing students’ perceptions of artificial intelligence and robotic technologies in healthcare.
Method: A descriptive qualitative research design was employed to explore the experiences of 43 nursing students. The study was carried out at a public university in Türkiye during the spring semester of the 2023-2024 academic year. Data were collected via a “Participant Information Form” and a semi-structured “Student Interview Form on the Use of Artificial Intelligence and Robotic Technologies in Healthcare”. Descriptive statistics summarized the quantitative data, while thematic analysis was applied to the qualitative responses. Ethical approval was obtained before the study.
Results: Among the participants, 53.5% were male, and 58.2% were between 23 and 25 years of age. Additionally, 32.6% reported using the internet for four or more hours per day. Furthermore, 51.2% of the students stated that they were familiar with the concept of artificial intelligence, while 44.2% reported having partial familiarity with its applications in healthcare. Thematic analysis identified five major themes: Areas of Application, Positive Impact on Patient-Nurse Interaction, Negative Impact on Patient-Nurse Interaction, Ethical Issues, and Future Potential. Students acknowledged the benefits of artificial intelligence in improving efficiency, accuracy, and care quality, but also raised concerns about ethical challenges, empathy loss, and weakened nurse-patient relationships.
Conclusion: The findings indicate that nursing students are aware of both the opportunities and challenges associated with the use of artificial intelligence and robotics in healthcare. Their perspectives highlight the importance of preparing future nurses to critically engage with emerging technologies. Therefore, it is recommended that nursing curricula include comprehensive content on AI and robotic systems, accompanied by training in ethical reasoning and clinical judgment. Furthermore, when implementing such innovations in clinical practice, it is essential to conduct thorough risk assessments and to prioritize patient safety and the preservation of compassionate care.
Artificial Intelligence Nursing Qualitative Research Robotics
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.