Bu çalışmada, Instagram Bağımlılık Ölçeği'nin (IBÖ) Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin Türk örnekleminde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla üç çalışma yürütülmüştür. İlk çalışmada, ölçeğin dil geçerliği 90 katılımcı ile incelenmiştir. İkinci çalışmada ölçeğin faktör yapısı incelenmiş ve güvenirlik ve geçerlik analizleri yapılmıştır. İkinci çalışmanın örneklemi 451 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Son çalışma, ölçeğin doğrulayıcı faktör analizini genel popülasyondan 468 Instagram kullanıcısı ile incelemek amacıyla yürütülmüştür. Sonuçlar, iki grupta da orijinal İngilizce form ile Türkçe form arasında güçlü pozitif korelasyon olduğunu göstermiştir. Ölçeğin Türkçe formu beş faktörlü bir yapıya sahip olup, psikometrik özellikleri yeterli ve test-tekrar test güvenirliği .77 olarak bulunmuştur. Son olarak, üçüncü çalışmadaki sonuçlar, ölçeğin beş faktörlü yapısının genel popülasyon için de uygun olduğunu göstermiştir. Üç çalışmadan elde edilen sonuçlar, IBÖ'nün psikometrik özelliklerinin Türk popülasyonu için kabul edilebilir olduğunu ortaya koymuştur.
Instagram bağımlılığı sosyal medya ölçek uyarlaması psikolojik sağlık duygu düzenleme
The present study aimed to adapt the Instagram Addiction Scale (IAS), developed by D’Souza and colleagues (2018), into Turkish and investigate its psychometric properties in a Turkish sample. For this purpose, three studies were carried out. In Study 1, language validity of the scale was examined with 90 participants. In Study 2, the factor structure was explored, and reliability and validity analyses were conducted in a study sample of 451 university students. In Study 3, the scale’s confirmatory factor analysis was investigated with 468 Instagram users from the general population. Results showed that there was a strong positive correlation between the original English form and Turkish form in two groups. The Turkish form of the scale has a five-factor structure. The psychometric properties were adequate and test-retest reliability was found as .77. Finally, in Study 3, results showed that the five-factor structure of the scale also worked for the general population. Data obtained from the three studies revealed that psychometric properties of the IAS were acceptable for the Turkish population.
Instagram addiction social media scale adaptation psychological health emotion regulation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |